54 سال پیش یادداشتی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که در خصوص آلودگی هوای تهران هشدار داده بود. در این یادداشت آمده بود: «شهر تهران دارای آب و هوای متغیر و ناسالمی است.

کارشناس محیط‌زیست می‌گوید، سازمان محیط‌زیست مسئول است

سلامت نیوز :54 سال پیش یادداشتی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که در خصوص آلودگی هوای تهران هشدار داده بود. در این یادداشت آمده بود: «شهر تهران دارای آب و هوای متغیر و ناسالمی است.

تهران امروز نوشت : فراوانی ماشین‌های گوناگون متحرک و ثابت که با صرف نفت و بنزین خود، اکسیژن هوا را گرفته و به گاز کربنیک تبدیل می‌کند بر مسئله بدی آب و هوا افزوده است.» 9 سال بعد از درج این یادداشت در روزنامه اطلاعات نخستین سمینار بررسی آلودگی هوای تهران در 15 آذر 1345 برگزار شد اما 45سال از آن موقع گذشته و هیچ اقدام جدی و عملی‌ای برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام نشده است.

مرگ تدریجی ساکنان کلانشهر پایتخت هدیه بی‌تدبیری مدیران زیست محیطی به شهروندانی است که به وعده‌های بی سرانجام و توخالی مسئولانی اعتماد می‌کنند که در گیر و دار دعواهای سیاسی فراموش کرده‌اند میلیون‌ها انسان در شهری آلوده تنفس می‌کنند که خسارت ناشی از آلودگی آن بالغ بر 8 میلیارد تومان تخمین زده شده، رقمی که می‌توان صرف تولید یا واردات بنزین با کیفیت مرغوب شود.

دکتر اسماعیل کهرم،‌متخصص محیط‌زیست با تاکید بر تداوم آلودگی هوای تهران و اثرات مخرب آن بر روی موجودات زنده می‌گوید: اگر چه طبیعت به این زودی‌ها دچار مرگ اکولوژیک نمی‌شود اما آلودگی هوای تهران بر تمام عناصر حیاتی این شهر تاثیر گذاشته و موجودات زنده‌ای که در تهران زندگی می‌کنند همه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی در گفت و گو با تهران امروز افزود: تردد بیش از 2 میلیون و 800 هزار اتومبیل و همین تعداد موتور سیکلت در تهران باعث شده تا آلاینده‌های بسیاری در تهران انباشته شده و شرایط نامطلوبی در این شهر به وجود بیاید.

وی با اشاره به کیفیت پایین بنزین تولیدی در کشورمان گفت: بعد از اعمال تحریم‌ها، کیفیت بنزین در کشورمان به شدت پایین آمده و استفاده از ماده سرطان زای بنزن به علت احتراق‌ مناسب در بنزین تولیدی افزایش پیدا کرده است. وی تصریح کرد: میزان بنزن موجود در بنزین می‌بایست 5 درصد باشد که در کشورما این مقدار 50 درصد است و مسئولان به این موضوع توجهی ندارند که این ماده سرطان زا چه مشکلاتی را در دراز مدت برای شهروندان به وجود می‌آورد. اسماعیل کهرم با اشاره به مرگ و میرهای ناگهانی بین شهروندان تهران می‌گوید:‌ علت این موضوع می‌تواند تولید خودروهای بی کیفیت در کشورمان باشد. خودرو سازان فعال به هیچ عنوان به فکر ارتقای استانداردها و کیفیت بالای محصولاتشان نیستند و کیفیت پایین این خودروها به همراه بنزین‌های بی کیفیت آنچه نبایدبر سر شهروندان بیاورد را می‌آورد.

وجود کارخانه‌های آلوده کننده پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و ...

که سرب وارد هوا می‌کنند از دیگر نکاتی است که کهرم به آنها اشاره کرده و می‌گوید:‌ گرد و غبار و ذرات ریزکه 2 میکرون ضخامت دارند از هر فیلتری عبور می‌کنند و باعث تنگی نفس و آسم و... می‌شوند. کهرم با انتقاد از کم کاری‌های سازمان محیط‌زیست به تهران امروز می‌گوید:‌امروز سازمان محیط‌زیست هیچ کاری در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر انجام نمی‌دهد و مرگ تدریجی سرنوشت محتوم تمام پایتخت‌نشینان است. با این آلودگی هوا در تهران دیگر ییلاقاتی مثل خجیر و لار و

سرخه حصار و جاجرود هم درامان نیستند و آلودگی به این مناطق نیز نفوذ کرده. وی از حیواناتی که در تهران زندگی می‌کنند به عنوان دومین قربانیان آلودگی هوا نام می‌برد و می‌گوید:‌ حیوانات مانند دیگر زیست‌مندان در هوای آلوده تهران با مشکلات متعددی مواجهند و این موجودات همانند انسان به آب، خاک و هوای سالم محتاجند و بیشتر از انسانها در هوای آلوده آسیب می‌بینند و تمام حواس بویایی و چشایی و... آنها مختل می‌شود. به عقیده وی 99 درصد حیوانات حجم مغزشان کوچکتر از انسان است و در مقابل آلودگی‌ها و سموم حساس‌تر هستند. حیواناتی که کوچ کننده نیستد مثل کبوتر، قمری،سار،گنجشک و کلاغ در تهران اسیر هستند و اینقدر در این شهر می‌مانند که بمیرند.

وی به ذرات معلق و آلاینده های پایین‌تر از دو و نیم میکرون اشاره کرده و می‌گوید: این ذرات به خاطر ریز بودن به بدترین شکل ممکن در مجاری تنفسی و نایژکها نفوذ می کند و حتی با ماسک هم قابل مهار نیستند و به سلامت انسان خدشه وارد می کند. کهرم با بیان این نکته که فضای سبز فعلی در تهران نمی‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش آلودگی هوای تهران بکند می‌گوید:‌دکتر قالیباف در اجلاس کپنهاک گفت که ما برای مبارزه با آلودگی هوا در تهران در دو جبهه کار می‌کنیم گسترش فضای سبز و گسترش مترو. این درحالی است که سال هاست دولت به دلایل واهی بودجه مترو را نمی‌دهد و پرداخت این بودجه در تهران به افسانه تبدیل شده اگر این بودجه داده شود خطوط مترو گسترش پیدا می‌کند و آن وقت است که می‌توان به شهروندان گفت اتومبیل‌های خود را از خانه خارج نکنند و آلودگی هوا هم کم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha