سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89071

چهاردهم آبان‌ماه دیوان عدالت اداری نامه سال ۸۶ وزارت کشور مبنی بر مجاز بودن استعمال قلیان با توتون غیرمیوه‌ای را باطل و ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها را ممنوع اعلام کرد، اما روز گذشته -چهارشنبه- مدیران دولتی، ابلاغیه دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی لازم الاطاعه را نقض کرده و طی مصوبه‌ای، قهوه‌خانه‌ها را از شمول آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات خارج کردند!

سلامت نیوز :چهاردهم آبان‌ماه دیوان عدالت اداری نامه سال ۸۶ وزارت کشور مبنی بر مجاز بودن استعمال قلیان با توتون غیرمیوه‌ای را باطل و ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها را ممنوع اعلام کرد، اما روز گذشته -چهارشنبه- مدیران دولتی، ابلاغیه دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی لازم الاطاعه را نقض کرده و طی مصوبه‌ای، قهوه‌خانه‌ها را از شمول آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات خارج کردند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین بر اساس ماده ۸ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، اماکن عمومی به مکان‌هایی گفته می‌شود که مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است. این اماکن شامل اماکن متبرکه دینی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، فضاهای عمومی مهمانخانه‌ها و مهمانسراها و مهمانپذیرها، خوراک‌سراها (رستوران‌ها)، قهوه‌خانه‌ها، کارخانجات، ‌گنجینه‌ها (موزه‌ها)، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی، اماکن ورزشی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایط نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و شهرداری‌ها و هر نوع مرکز و محل جمعی دیگر می‌شود که بر اساس مصوبه جدید دولت، قهوه‌خانه‌ها از این فهرست حذف می‌شوند.

در این مصوبه آمده است: «بر اساس ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است که با توجه به خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول این آیین‌نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود.»

این مصوبه غیرقانونی است
معمولاً و در رویکرد متعارف، زمانی که سخن از رفتاری خلاف قانون می‌شنویم، افراد و گروه‌های عادی را انجام‌دهنده این رفتارها تصور می‌کنیم و این پیش‌فرض همواره در فکر ما وجود دارد که دولت‌ها، مخالف دور زدن قانون و عبور از آن هستند، اما واقعیت این است که دولت‌ها هم در رفتارهای خود، مرتکب قانون‌گریزی می‌شوند. نمونه‌ای از یک رفتار غیرقانونی انجام شده از سوی دولت دهم، همین مصوبه قلیان‌هاست. در حقیقت، دولت با تصویب مصوبه آزاد بودن استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها مرتکب دو رفتار غیرقانونی شده است:

۱- نقض ابلاغیه دیوان عدالت اداری
۲- مجاز اعلام کردن استعمال قلیان به عنوان یک وسیله ضدسلامت و ناسالم
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این باره گفته است: اقدام دولت مبنی بر مجازشدن استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها بعد از ممنوع‌شدن آن توسط دیوان عدالت اداری خلاف صریح قانون است. او تصریح کرده است که بر اساس قانون جامع مبارزه با دخانیات استعمال هر گونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

دولت مهرورز و بی‌توجهی به سلامت مردم؟!
مجاز اعلام کردن استعمال قلیان به عنوان یک وسیله مخرب برای تندرستی از سوی هر دولتی که باشد مذموم و غیرقانونی است، اما هنگامی که این مصوبه از سوی دولتی باشد که عنوانش «دولت مهرورز» است، حساسیت افکار عمومی بیشتر تحریک می‌شود. مردم از خود خواهند پرسید:«دولت مهرورز و دشمنی با سلامت مردم؟! مگر می‌شود دولتی خود را مهربان بداند اما مصوبه‌ای را تصویب کند که صددرصد در تضاد با سیاست‌های بهداشت و سلامت است؟!»

هر پک قلیان برابر ۲۰ نخ سیگار
بر اساس تحقیقات پزشکی، دود هر پک قلیان مساوی با مصرف ۲۰ نخ سیگار است! با این حال، جای تأمل بسیار دارد که چرا چنین مصوبه‌ای از سوی مدیران دولتی تصویب شده است!

وزارت بهداشت و قلیان‌دوستی؟!
نکته قابل توجه و تأمل در تصویب این مصوبه این است که درخواست مجاز شمردن استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان بوده است! نکته‌ای که هم مضحک است و هم تأسف‌بار! هنوز روشن نیست چرا وزارتخانه‌ای که باید تمام هم و غمش سلامت جسم و روان مردم باشد، چنین درخواستی را به وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک داده است!

آیا قلیان‌ها برای انتخابات چاق می‌شود؟
تصویب چنین مصوبه‌ای از سوی دولت می‌تواند این شائبه را در افکار عمومی تداعی کند که نکند مدیران دولتی که این همه از اعتبار دولت به نفع قلیان مایه می‌گذارند، مقاصد انتخاباتی داشته باشند و بخواهند رضایت صنف قهوه‌خانه‌داران را جلب کنند! بالاخره هرچه نباشد جماعت اهل دود و قلیان هم رأی دارند!

اما اگر چنین احتمالی به فرض درست باشد، مدیران دولتی نباید از این نکته غافل شوند که جماعت قلیان‌دوست، اقلیت هستند و بر اساس تفکر جامع‌نگرانه سیاست‌های انتخاباتی، نباید اکثریت را فدای اقلیت کرد. دغدغه اکثریت جامعه ایرانی و به ویژه خانواده‌ها حفظ سلامت شهروندان و به ویژه جوانان و نوجوانان است و همین اکثریت با هرگونه سیاست و مصوبه‌ای که سلامت و تندرستی افراد را تهدید کند، به شدت مخالفند.

افزون بر این، آنقدر مسائل و امورات ضروری و دارای اهمیت وجود دارد که منطقی و کارشناسانه نیست دولت قلیان‌کشی را جزو اولویت‌های خود بداند و اعتبار و انرژی خود را به پای آن بریزد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha