به دنبال کمبود پزشک در برخی از بیمارستان‌های دولتی، مسئولان بیمارستان به جای استخدام پزشک از کارورزان پزشکی یا اینترنها برای ارائه خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

 سلامت  نیوز: این مطلب که از سوی یکی از اینترن‌های بیمارستان نور علی‌اصغر گزارش شد سبب شد که این قضیه را از مسئول بیمارستان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کشور پیگیر شویم که شرح آن در ذیل آمده است.
 به گزارش سلامت نیوز ، هر ساله دانشجویان پزشکی لازم است به منظور گذراندن دوره آموزش پزشکی یا دوره اینترن‌های خود را در یکی از بیمارستان‌هایی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی انتخاب شده، بگذرانند تا بتوانند طرح پزشکی خود را به اتمام برسانند، این در حالی است که به محض ورود اینترن‌ها به بیمارستان‌ها، این دسته از دانشجویان وقت خود را صرف تمام امور می‌کنند، به جز آموزش که هدف نهایی اینترن‌ها در نظر گرفته شده است.  
اگر سری به بیمارستان‌های مختلف بزنید، حتما تعدادی از اینترن‌ها را خواهید دید که به منظور اتمام طرح پزشکی خود مجبور به گذراندن این دوره‌ها هستند که در برخی از مواقع مسئولان بیمارستان به هنگام نیاز به پزشک برای دوز درمانی، به جای صرف هزینه و استخدام پزشک از اینترن‌ها استفاده می‌کند .
البته بعد از پیگیری‌ها مشخص شد که انجام کارهای درمانی توسط اینترن‌ها امر معمولی بوده، اما زمانی موضوع عادی جلوه می‌کند که زیر نظر رزیدنت یا استاد مربوطه باشد.
یکی از اینترنهای بیمارستان نور علی اصغر(ع) اصفهان با اعلام نارضایتی از وضعیتی که در بیمارستان‌ها برای انترن‌ها یا اینترن‌ها وجود دارد، ادامه داد: از آنجائیکه استفاده از اینترن‌ها نسبت به استخدام یک پزشک با حقوق و مزایای  بالا باصرفه‌تر است، بنابراین با مبلغ ناچیزی از این افراد برای مواقع کشیک استفاده می‌کنند.
وی که خواست نامش فاش نشود با اظهار اینکه در اورژانس بیمارستان نورعلی اصغر(ع) بعضا بعد از ساعت 12 شب حتی یک پزشک هم وجود ندارد و از انترن به جای پزشک برای ویزیت بیماران استفاده می‌کنند، ادامه داد: استفاده از انترن‌های در مواقعی که پزشک نیست در حالی صورت می‌گیرد که حتی نیازهای اساسی این افراد یا امکانات داخلی برای کار درمانی انترن‌ها در بیمارستان‌ها فراهم نیست.
وی با اشاره به اینکه دوره انترن یک دانشجوی پزشک عمومی 18ماه است، افزود: اینترن‌ها که در واقع به عنوان کاروز در بیمارستان‌ها هستند، صرفا به منظور آموزش از سوی دانشگاه‌ها به بیمارستان‌های مذکور معرفی می‌شوند که به خاطر واگذاری فعالیت‌های دیگر از آموزش باز می‌ماند.
* کارورز پزشکی ، کارآموز نیست
 مسئول بخش آموزش بیمارستان نور علی اصغر اصفهان گفت: کارورز، کارآموز نیست که نیاز به آموزش داشته باشد، بلکه به مرحله‌ای رسیده که  قادر به انجام امور پزشکی است.
مجید برکتین با اشاره به اینکه کارورز، کارآموز نیست که حق انجام کار تشخیصی و درمانی را نداشته باشد، اظهار داشت: کارورز با کارآموز متفاوت است و کارآموز بعد از آموزش دوره پنج ساله و موفقیت در امتحان نهایی به عنوان کارآموز به بیمارستان‌های آموزشی ارجاع داده می‌شود.
وی به آئین‌نامه‌های آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: یک کارورز حق انجام اقدامات تشخیصی و درمانی را با نظارت دستیار تخصصی و پزشک متخصص دارد که بر اساس گزارش رسیده، کارورزان پزشکی در مواقع کشیک و شیفت شبانه اورژانس بدون وجود حتی یک پزشک در آن قسمت به معاینه بیماران می‌پردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شاید پزشک و دستیار تخصصی در اورژانس نباشد، ولی به طور حتم در داخل بیمارستان است، ادامه داد: پزشک و دستیار تخصصی شاید به منظور بازدید کردن از بخش‌های دیگر یا در حین شام خوردن و یا استراحت کردن، در محیط مربوطه نباشد، اما  کارورز به هنگام احتیاج از نظرات دستیار تخصصی می‌تواند با تماس تلفنی وی را آگاه سازد.
برکتین با اظهار اینکه نگهداری پزشک یا دستیار تخصصی در یک محیط امکان پذیر نیست، گفت: بهتر است برخی اوقات انترن‌ها به تنهایی و بدون نظارت متخصصین کار درمان و تشخیص را انجام دهند.
وی معاینه کردن بیماران، گرفتن شرح حال اولیه و علائم حیاتی بیمار را از وظایف یک کارورز پزشکی دانست و ادامه داد: انترن‌ها حق ترخیص بیماران را ندارند و از نظر قوانین وزارتخانه  این مسئله جرم محسوب می‌شود.
برکتین گزارشات رسیده از وضعیت اینترن‌ها را در بیمارستان نور علی اصغر را ناشی از هیجان‌زدگی کارورزان این بیمارستان خواند.
* آنکال بودن یک پزشک و مرگ پزشک دیگر
رئیس انجمن پزشکان عمومی اصفهان نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بیمارستان آموزشی الزهرا در بخش طب اورژانس از رزیدنت اورژانسی به جای پزشکان عمومی استفاده می‌کنند.
مازیار ستاری  که این جایگزینی را یک امر عادی دانست و حاصل پیشرفت در حوزه پزشکی خواند، گفت:  من در مقامی نیستم که بتوانم در این حوزه اظهار نظر بکنم  و این جایگزینی را به تحلیل بگذارم.
وی گفت: انجام امور پزشکی توسط کارورزان یک موضوع قانونی است اما طبق همان قانون باید زیر نظر رزیدنت‌ها یا دستیاران تخصصی واساتید صورت بگیرد.
وی افزود: زمان‌هایی که اساتید نیستند به طور حتما رزیدنت‌ها از سطح یک تا چهار در بیمارستان مستقرند اما این در حالی که ده سال گذشته یکی از همکاران پزشک به خاطر همین موضوع که پزشک معالج در وقت انکال به سر می‌برده و پاسخگوی تلفن خود نبوده، جان خود را از دست داد.
* گزارشات رسیده اشتباه است
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزشی پزشکی که به شدت با مطرح کردن این موضوع مقابله کرد و گفت:  این گزارش را به هیچ عنوان قبول ندارم.
محمد علی محققی بعد از اینکه شنید گزارشی از برخی بیمارستان‌ها رسیده که از اینترن‌ها  به جای پزشک اسنفاده می‌کنند، بیان داشت: تمام این گزارشات اشتباه است و چنین چیزی صحت ندارد.
وی با اعلام اینکه آموزش کارورزها از متقن‌ترین برنامه‌های آموزشی وزارتخانه بهداشت ودرمان است، ادامه داد: این مسئله حساس‌ترین بخش‌های وزارتخانه است و بهترین نظرات پزشکان هم در این حوزه وارد می‌شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اظهار اینکه اصفهان در این اموزش اینترن‌ها نسبت به سایر استان‌ها پیشرفته‌تراست، افزود: آموزش اینترن‌ها با نظر مستقیم اساتید و دستیاران تخصصی یک طرح بسیار معصوم است که به اجرا گذاشته شده است.
وی که برای مجاب کردن خبرنگار به قدمت 70 ساله آموزش اینترن‌ها در عرصه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد گفت:  حدود فعالیت کارورزان مشخص شده است و در یک محدوده تلاش می‌کنند.
باوجودی که خود اینترن‌ها در بیمارستان‌ها اظهار کردند که در برخی از ساعات و حتی روزها بدون دستیار تخصصی و اساتید فعالیت کردند اما این موضوع به شدت از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت تکذیب شد و تصریح کرد: که اگر این وضعیت مشاهده شود به هیچ وجه بیمارستان یک بیمارستان آموزشی محسوب نمی‌شود و اعتباراتی به آن  تعلق نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه موضوع مطرح شده از سوی رسانه شما کارشناسی نیست و به هیچ عنوان مسئله کاروزی با بخش درمان با هم یکی نشده است.
رئیس انجمن پزشکان عمومی اصفهان در حالی از پذیرش رزیدنت طب اورژانسی به جای پزشکان عمومی در اورژانس الزهرای اصفهان خبر داد که با مطرح کردن  این موضوع با معاون آموزشی وزارت بهداشت ، وی اظهار کرد: پزشکان عمومی صلاحیت آموزشی ندارند و باید در بخش‌های غیر آموزشی به کار گرفته شوند.
*نتیجه گیری:
 با وجودی که حرفه پزشکی به تجربه و تخصص بالایی احتیاج دارد بنابراین درمان کردن بیماران توسط کارورزها بدون وجود ناظری مداوم و حضور دستیار تخصصی فقط در هنگام به وجود آمدن مشکل یا بحرانی شدن اوضاع هر چند طبق آئین نامه‌های پزشکی این امور یک چیزی متعارف است زیرا جامعه پزشکی معتقدند که باید کاروز پزشکی بتواند به تنهایی بیماران را درمان کند  اما این در حالی که ترس از افزایش خطای پزشکی وجود دارد.
هر چند  میزان نمونه‌ خطاهای پزشکی که به خاطر پزشکان تازه کار صورت می‌گیرد  کم هم باشد اما باز جای سوال دارد  زیرا خطای آن جانی است و به سلامت افراد بر می گردد البته نا گفته نماند که طبق قوانین پزشکی هر نوع اشتباهی از پزشک قصور و خطای پزشکی محسوب نمی‌شود و به نوعی نظام پزشکی در این خصوص همیشه مورد سوال بوده است.
به منظور بررسی موضوع از سوی مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به علت اینکه در مدت تهیه گزارش نتوانستیم به آنها دسترسی پیدا کنیم از ارائه اظهار نظر آنها و پاسخگویی به این مسئله جای صحبت آنها خالی ماند که امیدواریم به زودی پاسخ آنها به این رسانه ارسال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha