سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

روزانه حدود 10‌نفر در ایران خودکشی می‌کنند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در یک سال، از هر صدهزار نفر حدود شش نفر خودکشی کرده‌اند. این را آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد.

سلامت نیوز :  روزانه حدود 10‌نفر در ایران خودکشی می‌کنند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در یک سال، از هر صدهزار نفر حدود شش نفر خودکشی کرده‌اند. این را آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد.

البته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور آمار دقیقی از کودک‌آزاری ندارد، همچنین آمار دقیقی از اسیدپاشی هم ارایه نمی‌دهد و اعلام آمار تجاوز را نیازمند پژوهش می‌داند. احمد شجاعی در نشست خبری روز گذشته‌اش با بیان اینکه آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/9 درصد افزایش داشته است، گفت: از سه ماهه نخست سال‌جاری 952 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان 274 نفر زن و 678 نفر مرد بوده‌اند.

 او به خودکشی 870 نفر در سه ماه نخست سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سه ماه اول امسال این آمار 9/4درصد افزایش داشته است. به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی در سال 88، سه‌هزار و 122مورد خودکشی و در سال 89، سه‌هزار و 649 مورد خودکشی گزارش شده که نشان دهنده افزایش 17درصدی خودکشی در سال 89 نسبت به سال 88 است. شجاعی، البته آمار دیگری هم ارایه کرد. آماری از مرگ بر اثر سوءمصرف موادمخدر.

در سال 88، سه‌هزار و 798 نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر جان خود را از دست داده و در سال 89 این رقم با کاهش 7/3‌درصدی به رقم سه‌هزار و 656نفر رسید. به گفته او، در سه ماهه نخست سال گذشته 942 نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر جان خود را از دست داده و این در حالی است که در سه ماهه نخست سال‌جاری 947 نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر جان باختند.

خودکشی، واکنش به ناکامی اجتماعی
آمار خودکشی در سه ماه نخست امسال نشان می‌دهد که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تا پایان سال سه‌هزار و 808 نفر خودکشی می‌کنند. روزانه حدود 10 نفر در ایران خودکشی می‌کنند. محسن صفابخش، جامعه‌شناس و محقق اجتماعی درباره علل خودکشی به «شرق» می‌گوید: بعد از پایان جنگ، با توجه به اینکه جنگ در هر کشوری عامل وحدت و همبستگی است، آمار خودکشی صعود بی‌رویه‌ای داشت. براساس تئوری ناکامی- خشم، ناکامی اجتماعی در رسیدن به هدف، منجر به خشم می‌شود.

 به قول فروید، در خشم، آدم‌ها آرزو دارند کسی را بکشند یا به عامل ناکامی آسیب برسانند و اگر نتوانند خودشان را می‌کشند. صفابخش می‌گوید: اگر هر فردی اهدافی داشته باشد و به آن اهداف نرسد، چهار نوع واکنش نشان می‌دهد؛ اول اینکه بتواند خشم را کنترل کند. دوم اینکه خشم را درونی کند؛ یعنی درون خودش بریزد که ممکن است به اعتیاد پناه ببرد یا خودکشی کند. سوم اینکه فرد خشم را به بیرون پرتاب کند؛

یعنی دست به آزار یا کشتن دیگران بزند و چهارم اینکه خشم را به محیط بیرونی پرتاب کند، مثل شکست شیشه و... که رفتار وندالی است. به گفته این پژوهشگر، رابرت مرتون آمریکایی تئوری ناهنجاری یا آنومی دارد که براساس آن در هر جامعه‌ای یک سری اهداف وجود دارد و در مقابل، شرایط و راه‌های رسیدن به آن اهداف است.

اگر در جامعه‌ای تناسب بین اهداف و وسایل رسیدن وجود نداشته باشد، فرد به هنجارها و اهدافش پشت می‌کند که یکی از کارهایی که ممکن است بکند، خودکشی است. وقتی خودکشی در هر جامعه‌ای زیاد می‌شود، یعنی امکان دسترسی به اهداف کم است. این اهداف می‌تواند هر هدفی باشد از مسایل اقتصادی و بیکاری گرفته تا موضوعات دیگر. از طرفی اگر ناکامی همراه با حس اجحاف در حق باشد، صددرصد فرد دست به خشونت می‌زند که یکی از نمودهای این خشونت، خودکشی است.

این جامعه‌شناس آمار خودکشی در کشور را بالا می‌داند و می‌گوید: در ایران نرخ خشم و پرخاشگری بالاست اما علت را باید در همین تغییرات ناگهانی هم دید. کشور ما سال 57 یک انقلاب اجتماعی داشته و پس از آن هم درگیر جنگ تحمیلی شده است. همه این عوامل تغییراتی را موجب شده که نمی‌توانیم، بگوییم چون چند سال گذشته، آثارش هم از بین رفته است؛ آثار جنگ به این زودی از بین نمی‌رود.
کنترل خشم را یاد ندادیم

این محقق اجتماعی معتقد است: در مدارس شاید خیلی چیزها به دانش‌آموزان یاد داده شود اما کنترل خشم آموزش داده نمی‌شود. اگر می‌خواهیم در جامعه جدید زندگی کنیم باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم. اما اگر راه‌های رسیدن به اهداف ایجاد شود و مشکلات جامعه مدیریت شود، قطعا این آمار بالای خودکشی پایین می‌آید.

تعیین آمار دقیق تجاوزات نیاز به پژوهش دارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی، درباره آمار تجاوزهای جنسی هم این‌گونه گفت: از نظر علمی فردی که به زور و بدون رضایت مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد در دسته تجاوز به عنف قرار می‌گیرد که تعیین دقیق آمار تجاوزات نیاز به بررسی کامل دارد.

او با بیان اینکه موارد متعددی برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود، می‌گوید: پزشکی قانونی تنها آمار معاینات انجام شده در این مورد را دارد و علت‌ها در این مورد دسته‌بندی شده نیست و تعیین آمار دقیق تجاوزات نیاز به کار پژوهشی در مورد احصای موارد تجاوز دارد. به گفته وی، ممکن است فردی به دلیل عدم تمکین مورد آزار همسر قرار گیرد یا ممکن است فردی مورد تجاوز افراد غیر قرار گیرد که نمی‌توان این دو را در یک دسته قرار داد و باید کار پژوهشی در این مورد صورت گیرد.

آمار دقیقی از کودک‌آزاری وجود ندارد
رییس سازمان پزشکی قانونی درباره کودک‌آزاری هم آماری نداشت. او با بیان اینکه از نظر علمی کودک‌آزاری به آزار دیدن کودک به وسیله بستگان و والدین و افرادی که در ارتباط نزدیک با کودک هستند اطلاق می‌شود، می‌گوید: برای تعیین آمار دقیق کودک‌آزاری باید شکایتی نسبت به آزردن این کودک مطرح شود و از آنجایی که کودک پناهی ندارد و نمی‌تواند از والدین خود شکایت کند و خانواده‌ها نیز قطعا از خود شکایت نمی‌کنند این مسایل مطرح نمی‌شود.

 آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، وی با بیان اینکه در صورتی که کودک به دلیل حجم وسیع تنبیهات بدنی به مراکز درمانی منتقل شود مسوولان بیمارستان می‌توانند این مساله را به مقام قضایی و انتظامی منتقل کنند. او با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد کودک‌آزاری نداریم، گفت: رقم کودک‌آزاری آنچنان بزرگ نیست و مواردی که به پزشکی قانونی برای معاینه ارجاع داده شده مواردی است که رسانه‌ای شده است.

آمار دقیق اسیدپاشی هم نداریم
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ارایه آمار دقیقی درخصوص اسیدپاشی در کشور از سوی سازمان پزشکی قانونی گفت: آمار دقیقی در مورد میزان اسیدپاشی در کشور نداریم.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال‌جاری 232 نفر بر اثر سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته این رقم 284 نفر بوده که در سال 90 میزان مرگ و میر ناشی از سلاح سرد نسبت به مدت مشابه سال قبل 18درصد کاهش داشته است. وی در ادامه افزود: در سه ماهه نخست سال‌جاری 552 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند که این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 575 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده بودند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha