نگرانی نمایندگان مجلس ازسوءاستفاده های دلالان در بازار دارو با وجود انکار افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت اما گزارشهای رسیده از سطح جامعه حاکی از افزایش قیمت دارو در بازار است

سلامت نیوز : نگرانی نمایندگان مجلس ازسوءاستفاده های دلالان در بازار دارو با وجود انکار افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت اما گزارشهای رسیده از سطح جامعه حاکی از افزایش قیمت دارو در بازار است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان این امر را به دلیل هدفمند کردن یارانه ها امری اجتناب ناپذیر می دانند اما معتقدند باید با شفاف سازی جلوی  سوءاستفاده دلالان دارو را گرفت.

 به گزارش خانه ملت افزایش قیمت دارو به گفته بسیاری  از نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان اجرایی کشور امری طبیعی و منطقی است زیرا با توجه به هدفمند کردن یارانه ها و گران شدن حاملهای انرژی و افزایش دستمزد  نمیتوان مانع گران شدن دارو شد.

انوشیروان محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میگوید وقتی بهای حامل های انرژی مثل برق، گاز و آب اضافه میشود و نسبت به سال گذشته نیز تورم افزایش می یابد، بنابراین خود به خود درصدی به قیمت تمامی اقلام اضافه میشود. عبدالعزیز جمشید زهی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز تاکید میکند: قیمت دارو باید به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها افزایش داشته باشد چراکه گرانی همه چیز را تحت تاثیر قرارمیدهد.
 از آن طرف هم مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت اذعان میکند: با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی در طرح هدفمند کردن یارانه ها به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت دارو و  خدمات پزشکی خواهیم بود، به همین علت دولت  باید بخشی از یارانه ها را برای جلوگیری از افزایش این قیمتها به بخش سلامت اختصاص دهد هدفمند کردن یارانه ها در حالی همواره از مهمترین دلیل افزایش قیمت دارو عنوان میشود که در قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب شد دارو مشمول این قانون نشود؛

 اصل نوشته شده ای که اجرا نمیشود، چراکه به گفته جمشیدزهی  به دلیل گران شدن همه چیز امکان اجرای آن وجود ندارد. اما به جز هدفمند کردن یارانه ها بحث تحریم های بین المللی ایران نیز بر قیمت دارو تاثیر گذاشته است.
مسوولان معتقدند بنا به تولید ۹۶ درصد داروها در داخل کشور، تحریمه  بر قیمت دارو تاثیری ندارند اما باید در نظر داشت که  ۹۹ درصد از مواد اولیه داروهای تولید داخل از خارج کشور وارد میشود. حسن تامینی لیچایی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که مانند دیگر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس گران شدن قیمت دارو را اجتناب ناپذیر میداند، میگوید: با توجه به اینکه مواد اولیه بسیاری از داروها از خارج کشور وارد میشود و با توجه به بحث افزایش هزینه ها و هدفمند کردن یارانه ها بیعی و منطقی است که قیمت دارو افزایش می یابد.

 جمشید زهی با تقسیم بندی داروها به دو نوع داروی تولید داخل و داروی وارداتی تصریح  می کند: اما برای داروهای تولید داخل نیز مواد  اولیه آن را باید از خارج وارد کرد. همه اینها بر قیمت دارو تاثیر میگذارد، تغییرات اقتصادی در  کشورهایی که ایران از آنها دارو و مواد اولیه تولید دارو وارد می کند بر قیمت دارو در ایران تاثیرگذار خواهد بود
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha