معضل بیماران خاص هر روز شكل عوض میكند. از تمام موارد در ارتباط با درمان این بیماران از كیفیت و كمیت داروهایشان گرفته تا مشكل اقتصادی و ... كه بگذریم، موضوع جدیدی كه بیماران را با نگرانی مواجه كرده، دارودزدی است.

سلامت نیوز : معضل بیماران خاص هر روز شكل عوض میكند. از تمام  موارد در ارتباط با درمان این بیماران از كیفیت و كمیت داروهایشان گرفته تا مشكل اقتصادی و ... كه بگذریم، موضوع جدیدی كه بیماران را با نگرانی مواجه كرده، دارودزدی است.

قریب به اتفاق بیماران خاصی كه برای گرفتن سهمیه دارویی خود به داروخانه های دولتی مراجعه میكنند، متوجه حضور سنگین موتورسیكلتهای فراوانی در مقابل داروخانه ها شدهاند. راكبان این موتورسیكلتها بر چند دسته هستند،

گروهی كه به عنوان پیك موتوری فعالیت میكنند، تعدادی كه در كار بازار سیاه هستند و به روشهای مختلف در جهت تطمیع بیماران برای خرید داروهایشان هستند و گروهی كه بر اساس آخرین خبرها سارق هستند، همانهایی كه در فاصله دورتری از داروخانه ایستاده و به كیسه داروی بیماران خارج شده از داروخانه چشم دوخته اند. به گفته مدیر یكی از این داروخانه های دولتی، این افراد داروها را به خوبی میشناسند و در فرصتی مناسب زمانی كه بیمار در حال عبور از خیابان است، به سمتش رفته و در حركتی دارو را از دستش میقاپند. یكی از بیماران ام اس كه برای گرفتن داروی خود به یكی از داروخانههای دولتی مراجعه كرده و مورد سرقت قرار گرفته بود، میگوید: بیماران ام اس برای دریافت داروهای خود حواله ای دارند كه با رفتن به داروخانه و گرفتن دارو، مهری بر آن زده میشود. چندی پیش برای گرفتن سهمیه دارویی خود به یكی از داروخانه های دولتی در مركز شهر رفتم. وقتی با كیسه دارو از داروخانه بیرون آمدم، راكب موتورسیكلتی، به طور ناگهانی به من نزدیك شده و داروهایم را به سرقت برد. او با بیان اینكه سهمیه هر دوره برای یك ماه است، ادامه میدهد:  با این اتفاق بار دیگر به داروخانه

رفتم و ماجرا را برای مسوول داروخانه تعریف كردم اما او به من تهمت دروغگویی زد و گفت داروها را فروخته ام و حال آمدهام بار دیگر دارو بگیرم. به هر حال پس از شرح ماجرا، سرانجام موفق شدم بار دیگر دارو بگیرم.

این بیمار به این نكته اشاره میكند كه بر اساس گفته های مسوول آن داروخانه، دارو دزدی از مشتریان داروخانه های دولتی كم نیست. مشتریان تمام داروخانه های دولتی در معرض دارودزدی هستند برای اطالع از جزییات دارودزدی از بیماران خاص به سراغ مدیر همان داروخانه رفتم، او اما هشدار جدیتری داد.  تمام داروخانه های دولتی در معرض خطر دارودزدی

از مراجعه كنندگانشان قرار دارند.

او كه نخواست نامش عنوان شود، با بیان اینكه تعداد موتورسیكلتها در مقابل داروخانه های دولتی زیاد است، میگوید:  تجمع موتورسیكلتها در مقابل داروخانه را بارها به اطالع پلیس رساندهایم اما آنها میگویند باید شكایت شخصی داشته باشیم، اما ما این موتورسوارها را نمیشناسیم كه برای نمونه از یكی از آنها شكایت كنیم.

به گفته این مدیر داروخانه برخی از داروهای داخلی در كشورهای خارجی دیده شده كه از سوی بیماران به قاچاقچیان فروخته شده و از كشور خارج شده است. این موضوع به ویژه زمانی كه كمبود برخی داروها در كشور ایجاد میشود، تشدید شده و مشكلاتی را ایجاد میكند.

او تاكید میكند: میزان دارودزدی در مقابل این داروخانه فراوان نیست اما به هر حال افراد مزاحم زیادی در مقابل داروخانه ها وجود دارند كه میتوانند خطرناك باشند چرا كه بیماران خاص داروی سهمیه ای را با بیمه دریافت میكنند كه قیمت آزاد آن بسیار بیشتر از قیمت دولتی است.به اعتقاد مدیر این داروخانه، نیروی انتظامی باید با تجمع موتورسواران در مقابل داروخانه ها برخورد كند.

او در پاسخ به اینكه چه هشداری به بیماران میدهید تا بیشتر مواظب داروهایشان باشند، میگوید:  بیمار خاص آنقدر خسته و رنجور است كه وقتی از داروخانه بیرون میآید به این موضوع فكر نمیكند كه ممكن است كسی چشم طمع به داروهایش دوخته باشد یا داروهایش دزدیده شود، به هر حال بیماران باید بیشتر مراقب داروهای خود باشند تا با این موضوع مواجه نشوند.

 مذاكرات با وزارت بهداشت بی نتیجه ماند مدیر اجرایی انجمن ام اس ایران نیز دارودزدی را تایید  میکند و درباره پدیده دارودزدی در مقابل داروخانه ها میگوید:  معموالاً ما این هشدار را به بیمارانمان میدهیم كه مراقب داروهای خود باشند و اینكه فرصت استفاده نابجا از داروها را فراهم نكنند. حتی برای برخورد با این نوع معضلات با وزارت بهداشت نیز مذاكره كرده و تقاضا كردیم زمینه های این نوع سوءاستفاده ها را ایجاد نكنند.مژگان محسنی نیا با اشاره به اقدامات مسئولان حوزه بهداشت برای بالا بردن ایمنی داروها و بیماران ادامه میدهد:  برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده از داروها، باید استانداردهایی اعمال شود، برای نمونه پوكه داروها جمع آوری شود یا حتی تدابیری اندیشیده شود كه تزریقات مورد نیاز بیماران از سوی مراكزی خاص صورت گیرد.

مدیر اجرایی انجمن ام اس ایران با بیان اینكه مذاكرات ما با وزارت بهداشت برای باال بردن امنیت دارو نتیجه ای نداشته است، تاكید میكند:  دولت برای داروی بیماران خاص هزینه فراوانی میكند، حیف است كه داروها به این شكل مورد سوءاستفاده قرار گیرند. وزارت بهداشت تاكنون اقدامی در این زمینه انجام نداده و اظهار میكند موضوع پیچیده تر از چیزی است كه وجود دارد. او ادامه میدهد:  ما حتی درباره خروج دارو از كشور نیز با وزارت بهداشت صحبت كرده ایم تا چاره ای برای آن بیندیشد اما به گفته مسئولان موضوعات مرتبط با دارو آنقدر زیاد و بغرنج است كه فرصتی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.

محسنی نیا این موضوع را یادآور میشود كه به سرقت رفتن داروی بیمار مشكلات فراوانی برای او ایجاد میكند، به هر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha