احتمالا حضور وزیر بهداشت در مجلس و اعلام قیمت خدمات پزشکی در یک روز کاملا تصادفی است اما جالب است که در همان روزی که وزیر بهداشت از پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم می نالد و با اشاره به بخشی از برنامه پنجم که مربوط به کاهش پرداخت هزینه درمان از جیب مردم است، با نمایش اسلایدهایی نشان می دهد که در انگلیس، فرانسه و آلمان، فقط 10 درصد از هزینه درمان را مردم می​پردازند. در ژاپن 15 درصد، در آمریکا 18 درصد و در پاکستان 48 درصد است اما در ایران، 55 درصد وحال انکه در برنامه پنجم تاکید شده است که هزینه​های درمانی از سوی مردم باید 30 درصد باشد. نرخ جدید هزینه های درمانی توسط دولت اعلام می شود.

سلامت نیوز : احتمالا حضور وزیر بهداشت در مجلس و اعلام قیمت خدمات پزشکی در یک روز  کاملا تصادفی است اما جالب است که در همان روزی که وزیر بهداشت از پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم می نالد و با اشاره به بخشی از برنامه پنجم که مربوط به کاهش  پرداخت هزینه درمان از جیب مردم است، با نمایش اسلایدهایی نشان می دهد  که در انگلیس، فرانسه و آلمان، فقط 10 درصد از هزینه درمان را مردم می​پردازند. در ژاپن 15 درصد، در آمریکا 18 درصد و در پاکستان 48 درصد است اما در ایران، 55 درصد وحال انکه در برنامه پنجم تاکید شده است که هزینه​های درمانی از سوی مردم باید 30 درصد باشد. نرخ جدید هزینه های درمانی توسط دولت اعلام می شود.

 بر اساس این مصوبه، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی 37 هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص 44 هزار و پانصد ریال و پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان 54 هزار و پانصد ریال و ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 650 هزار ریال تعیین شد.

البته سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای ویزیت استادان، دانشیاران و استادیاران هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی (مشروط به ویزیت مستقیم بیمار) براساس درجه علمی آنها به ترتیب معادل 6/1 برابر، 45/1 و 35/1 برابر نسبت به سهم آن‌ها از موارد تعیین شده تعیین می‌شود

اگر چه که بعد از صحبت های دستجردی حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه هزینه درمان از جیب مردم درمواردی بیش از 54 درصد و تا 70 درصد بوده است، که البته احتمالا با قیمت های جدید بیشتر هم می شود !از مشکلات جدی در پذیرش بیماران یاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران در نوبت ​ICU  وCCU هستند. در حالیکه ما انتظار داریم که هیچ بیماری پشت در بیمارستان​های دولتی باقی نماند و پدیده شوم زیر میزی به کلی برداشته شود تا شاهد نگاه تبعیض آمیز به بیماران نباشیم. چنین پدیده شومی در شان نظام ما نیست.

به گفته وی، اگرچه 80 درصد پذیرش بیماران در بخش دولتی است اما 75درصد خدمات در بخش خصوصی است و مردم ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی بیشتر، به بخش خصوصی مراجعه کنند.

در مصوبه امروز هیات دولت همچنین ضریب تعرفه داخلی بستری برای خدمات ویزیت، مشاوره و دیالیز 6 هزار هفتصد و پنجاه ریال، ضریب تعرفه بیهوشی 3450 ریال، جراحی 60000ریال، دندانپزشکی 1950ریال ، فیزیوتراپی 2300ریال و سایر خدمات 4850 ریال تعیین شده است.

در مراکز فیزیوتراپی که متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، دکترای فیزیوتراپی و پزشکان متخصص براساس ضوابط، عهده‌دار مسوولیت فنی مراکز مذکور هستند، ضریب تعرفه، دو هزار و هفتصد ریال برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

و در آخر سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی و ژنتیک برای بخـش دولـتی در سال 1389، 5 درصد به تعرفه‌های مصوب هیئت ‌وزیران در سال 1389 اضافه خواهد شد.

اما با تمام این صحبت ها بازهم بسیاری معتقدند که نرخ ویزیت و خدمات پزشکی برای بسیاری از این خدمات نرخی به مراتب بالاتر از نرخ های اعلام شده دارد .نرخ های که در خیلی از موارد نه به عنوان زیر میزی بلکه به عنوان فرانشیز و تعرفه واقعی اخذ می شود .

البته شاید قانونی که مجلس در مورد اختصاص 10 درصد درآمد کردن یارانه ها به بخش سلامت و هزینه های درمانی تصویب کرده بود می توانست بخشی از بار هزینه های درمانی را از دوش مردم بردارد و سهم 55 درصد یا به عبارتی 70 درصدی مردم را تا حدی کاهش دهد .قانونی که نه بودجه آن  در لایحه بودجه دیده شد و نه هیچگاه پرداخت شد .
منبع:خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha