سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89131

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور نبود مهارت‌های زندگی سالم زناشویی، مصرف روانگردان‌ها و افزایش طلاق را چالش‌های خانواده‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: 60 درصد طلاقها در ایران به علت مشکلات جنسی است.

سلامت نیوز :  مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور نبود مهارت‌های زندگی سالم زناشویی، مصرف روانگردان‌ها و افزایش طلاق را چالش‌های خانواده‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: 60 درصد طلاقها در ایران به علت مشکلات جنسی است.

 مهدی صابری امروز در نشست بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان که به مناسبت روز جهانی خانواده در مرکز سازمان ملل در تهران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باعث تضعیف خانواده می‌شود مسئله جدایی است و در حال حاضر طلاق در ایران بر این اساس رو به افزایش است و این معضل یعنی طلاق توافقی در حال حاضر با یک بحران در کشور رو به روست.

وی به آمار طلاق سال 85 که نشان دهنده توافقی بودن82 درصد طلاق‌ها بوده است اشاره کرد و گفت:‌ خانواده‌ها باید با فراگیری آموزش های مختلف و بالا بردن صبر و تحمل خود زمینه طلاق را کاهش دهند.

صابری ادامه داد: بر اساس گزارش‌های بیشتر طلاق‌های توافقی بین زوجین پس از مدتی با توافق زوجین به کانون خانواده برمی‌گردند ولی در این راستا حرمت‌ها که باید در بین خانواده نهادینه شود شکسته می‌شود.

وی افزود: طلاق توافقی در بسیاری از کشورها رایج و قانونی است ولی این طلاق‌ها پس از مشاوره‌های بسیاری صورت می‌پذیرد.

* عدم تفاهم در بین زوجین منشأ روانی دارد

صابری با بیان اینکه عدم سازگاری و تفاهم در اکثر دادخواست‌های طلاق دیده می‌شود که این مسئله یک اختلال روانی است که منشأ آن اضطراب، افسردگی و هیجانات است، تصریح کرد: این مسئله یعنی عدم سازگاری و تفاهم که منشأ روانی دارد به هیچ‌وجه ادله محکمی برای طلاق به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: تفاهم به معنای درک کردن زوجین در اختلافات است و در این راستا کارشناسان نیز مهمترین دلایل طلاق را بیکاری، صبر، اعتیاد، مهاجرت، ازدواج‌های اجباری و عدم ارتباطات خوب جنسی عنوان می‌کنند.

صابری بیان داشت: اختلالات روانی، مصرف مواد روانگردان، نبود آموزش‌ برای خانواده‌ها، مشکلات اقتصادی، خشونت خانگی و روابط خارج از زندگی زناشویی از اهمیت ویژه‌ای در ارتباطات بین زوجین و خانواده دارد.

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: نبود مهارت زناشویی در کشور بیداد می‌کند به طور مثال دختر 12 ساله را به سازمان پزشکی قانونی آورده بودند تا گواهی رشد برای وی دریافت کنند تا این کودک بتواند ازدواج کند در حالی که این سؤال پیش می‌آید این کودک در این سن چگونه می‌تواند ازدواج کند و این مسائل بیشتر در زمینه عدم مهارت های زناشویی در خانواده می‌تواند در آینده باعث مشکلات عدیده‌ای شود.

* روابط خارج از عرف زناشویی از جمله اختلالات روانی است

صابری ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته اکثر روابط زناشویی ناسالم منشأ روانی دارد زیرا این افراد از مشکلات افسردگی رنج می‌برند و خود را فریب می‌دهند که به اصطلاح شاد هستند. و در این راستا مسلماً زن افسرده برای رهایی از افسردگی از خانه فرار می‌کند و به دامن افراد بیگانه می‌شتابد.

وی افزود:‌ اختلالات شخصیتی از جمله صفاتی مانند ناسازگاری غیرقابل انعطاف هستند و شخص را از عملکرد درست در جامعه باز می‌دارند و رفتار شخص غالبا در روابط اجتماعی باعث اختلالات می‌شود.

وی گفت: افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی برای خود هیچ‌گونه علائمی را در نظر نمی‌گیرند و از این بابت هیچ‌ ناراحت نیستند و این مسئله بزرگترین چالش اخلاقی و رفتاری این افراد به حساب می‌آید.

* اختلالات شخصیت پارانوئید در ایران زیاد است

صابری با بیان اینکه اختلالات شخصیتی پارانوئید در جامعه ما بسیار بیشتر از جوامع دیگر است، یا در طول تاریخ به دلیل حملات بسیار از نظر تاریخی مردم همیشه در یک روند عدم اطمینان در شخصیت برخوردارند گفت: در این راستا خانواده‌ها نیز در پرورش کودکان خود و در تربیت آنان عدم اطمینان به دیگران را القاء می‌کنند که این مسئله در ایجاد شخصیتی پارانوئیدی بسیار تأثیرگذار است.

صابری افزود: شخص پارانوئیدی در اعتماد به دیگران تردید دارد و بدون دلیل کافی به مردم ظنین می‌شود زیرا می‌ترسند دیگران از آنان سوء استفاده کنند یا فریبشان دهند. یا مورد تحقیر، اهانت و بی‌اعتنایی قرار گیرند و آنان نیز این مسائل را به راحتی می‌بخشند.

* 60 درصد طلاق‌ها به علت مشکلات و اختلالات جنسی است

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به علت مشکلات و اختلالات جنسی است،‌ گفت:‌ در حال حاضر برای حل این مشکل بزرگ اجتماعی هیچ برنامه و هیچ سازمانی مسئولیت در کشور ایفا نمی‌کند.

صابری ادامه داد: یکی از اهداف ازدواج پاسخگویی به نیازهای جنسی است و در این راستا فردی که به دلایل گوناگون دچار سردمزاجی است دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود که بیشتر این سردمزاجی‌ها نیز جنبه روانی دارد.

* متا آمفتامین در آینده ایران باعث تزلزل خانواده می‌شود

صابری به ماده روانگردان مت آمفتامین یا همان شیشه که در حال حاضر در کشور بسیار شایع شده است و در آینده باعث تزلزل خانواده‌های ایرانی می‌شود، اشاره کرد و افزود:‌ در این راستا باورهای فرهنگی کاهش استرس، عدم خشونت‌های خانوادگی و تعارض‌های روانی ناخودآگاه باید در خانواده‌ها نهادینه شود.

*طلاق در دنیا آسان شده است

صابری با بیان اینکه در هیچ کشوری طلاق جرم تلقی نمی‌شود و در چند دهه گذشته طلاق بسیار آسان و ارزان شده است افزود: بر اساس تحقیقات زوج‌هایی که مسائل مذهبی را رعایت کنند از مباحثی مانند جدایی و طلاق بسیار دور خواهند شد که این تحقیقات در کشور کانادا و بر روی زوجینی که هفته‌ای یک بار به کلیسا رفته‌اند صورت پذیرفته است.

مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در این راستا ترمیم وضع اقتصادی خانواده، ارائه آموزش‌های اولیه مدیریت خانواده از طریق رسانه‌ها، افزایش امکانات تفریحی خانواده و انجام مشاوره‌های زناشویی در زمینه تحکیم خانواده‌ها بسیار موثر است.

در ادامه گردهمایی بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان عزت‌السادات میرخانی، عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس، به بررسی مبانی تحکیم بنیان خانواده در قانونگذاری اسلامی پرداخت و گفت: سوره نور در قرآن بهترین سوره از نظر روابط خانوادگی است که به پاکی،‌ تحکیم و مودت در خانواده‌ها می‌پردازد.

وی اظهار داشت: انحلال روابط زوجین در حال حاضر از نتایج قرن کنونی است که تنها مربوط به کشور ما نیست.

وی با اشاره به یکی از نظریه‌های ویل‌دورانت فیلسوف غربی که پیش‌بینی کرده بود در قرن 21 مبحث خانواده از چالش‌های بزرگ جهان به حساب می‌آید ادامه داد: متأسفانه حتی در جوامع دینی پارامترهای تربیتی و مدیریتی مسائل خانواده رعایت نمی‌شود.

میرخانی اظهار داشت: قانونگذاری اسلامی به تمام موارد قبل، حین و بعد از ازدواج توجه کرده است و مقتضیات انسانی و عقلی را در روابط زناشویی پوشش می‌دهد و در مجموع نه مرد و نه زن بر این اساس حق سالاری بر خانواده را ندارد زیرا تنها قراردادی که در روی زمین به عنوان میثاق در قرآن از آن یاد شده است، مبحث ازدواج است.

عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اگر در جامعه اصل عدالت شرط است در خانواده اصل اغماض و رأفت مطرح شده است و در این راستا اشد مجازات در قانون‌های اسلامی به مرد و زنانی که عامل گسستگی در خانواده هستند، لحاظ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پشتوانه‌های دینی در کشور ما با وجود عصر ارتباطات هنوز تحکیم نیافته است.

* سازمان‌های مسئول کودکان بی سرپرست باید بیشتر نقش ایفا کنند

در ادامه گردهمایی بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان انور صمدی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه بررسی وضعیت امروزی خانواده و آسیب‌های آن در انگلیس به سخنرانی پرداخت.

وی افزود:‌ در حال حاضر نهاد آموزش و پرورش در ساختن انسان‌های فردا برای کشور بسیار ناکارآمد است و هنوز نیز برخی کشورها تصور درستی از ایران ندارند.

وی افزود: سیستم خانواده باید در گام نخست خود آموزش ببیند زیرا اگر ما به طور مثال بخواهیم یک لانه برای حیوانی در کنار منزلمان درست کنیم باید از سازمان‌های ذیصلاح مجوز دریافت کنیم ولی برای تربیت یک انسان بدون توجه به روند آموزشی عمل می‌شود و حاصل آن پیدایش بچه‌های خیابانی است.

صمدی‌راد افزود: ما اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید افراد سالمی تربیت کنیم و در حال حاضر نیز افزایش معتادان که منشأ آن خانواده‌های نابسامان است باید دقت و توجه بیشتر خدمات‌های حمایتی سازمان‌های ذیصلاح را در بر گیرد.

وی در مثالی با اشاره به یکی از کودکان بی‌سرپرست و خیابانی که چندی قبل تجربه کرده بود، اظهار داشت: مؤسساتی که برای سازماندهی کودکان بی‌سرپرست ساخته شده است نمی‌توانند یک کودک را برای اقامت یک شب در آن محل نگهداری کنند زیرا در پاسخ به ما برای عدم پذیرش این کودک می‌گویند این کودک اگر یک شب دراین مکان نگهداری شود ممکن است برای او خطر و مشکلاتی به وجود بیاید و این شمایلی از سازمان و مراکز نگهداری از کودکان بی‌خانمان در کشورمان است و حال در روز جهانی خانواده باید عرض کنم که با شعار نمی‌توان جلوی این مشکلات معتادان که منشأ گرفته از از خانواده‌های بی‌سامان است برطرف شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بچه‌هایی که دچار خشونت می‌شوند بر اساس علم روانشناسی مغز آنان با دیگران متفاوت می‌شود و در این راستا باید هیچ‌گونه مرزبندی در حوزه خانواده در ایران و دنیا وجود نداشته باشد.

وی بیان داشت: آفتابه به گردن کردن افراد مشکل‌دار شاید مسکن اولیه‌ای برای آحاد جامعه باشد ولی مشکلات این افراد را حل نمی‌کند زیرا این افراد از زمان نطفگی دچار مشکلات اقتصادی، خانوادگی، گرسنگی و تحت شکنجه‌های روحی و روانی قرار گرفته‌اند و ما باید به صورت اساسی و ریشه‌ای به حل معضل این افراد برسیم. زیرا این افراد به خصوص کودکان خیابانی در آینده خود تشکیل دهنده خانواده می‌شوند.

صمدی‌راد خاطرنشان کرد: اگر این افراد آسیب‌زن به جامعه هستند باید چرایی آن را یافت و در این راستا باید سازمان‌های مختلف نیز جوابگوی این مسائل باشند.

* مشکل آینده خانواده ایرانی کودکان حصاریافته در کانال‌های تلویزیون

در ادامه گردهمایی بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان علی زارعان مدیرگروه کودک شبکه پنج سیما نیز اظهار داشت: یک کودک می‌تواند 20 برابر از والدین خود اطلاعات دریافت کند و در حال حاضر باید فرآیند رسانه‌های داخلی و خارجی در راستای نهاد خانواده بازبینی شود.

وی افزود: بیشتر مشکلات 20 سال آینده خانواده‌های ایرانی کودکانی خواهند بود که در حصار تلویزیون و شبکه‌های مختلف قرار دارند که بر این اساس طی تحقیق جامعی بررسی شده است که برای اصلاح یک سال برنامه‌های تلویزیون دنیا به 300 قرن زمان احتیاج است که مسلماً باید تئوری‌های ضد خشونت از مبدأ رسانه‌ها آغاز شود.

زارعان تصریح کرد: یک کودک وقتی با یک رسانه مواجه می‌شود در وهله نخست تأثیری نمی‌گیرد و فرآیند تأثیرپذیری در تکرار صورت می‌پذیرد و در این راستا باید برای نجات نسل آینده در اصلاح رفتاری کودکان زبان‌آفرینی در خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها صورت پذیرد.

در ادامه نشست بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان سیاوش ره‌پیک، مدیر عامل سازمان دفاع از قربانیان خشونت اظهار داشت: روزهای جهانی زمینه‌ای برای همبستگی و بحث و بررسی بین عقاید مختلف و ایجاد زمینه همکاری در بحث‌های اجتماعی و حقوق بشر به حساب می‌آید.

وی افزود: بحث خانواده در دین ما جایگاه ویژه‌ای دارد ولی در بعضی از نقاط دنیا مبانی خانواده دچار آفت‌هایی شده است. که ما نیز در این راستا به صورت حساس‌تری بحث خانواده را بر اساس مبانی دینی، تاریخی و اجتماعی برای جلوگیری از این آسیب‌ها بررسی می‌کنیم.

ره‌پیک خاطرنشان کرد: بر اساس تجربیات و معضلات دیگر کشورها باید از آسیب‌های خانواده در ایران جلوگیری کرد زیرا در جوامع بسیاری مشکلات آسیب‌پذیری خانواده شیب تندی پیدا کرده است.

به گزارش فارس گردهمایی بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان بر اساس کنترل فقر خانواده و محرومیت اجتماعی امروز دوشنبه 26 اردیبهشت به همت انجمن ملل متحد ایران، سازمان دفاع از قربانیان خشونت و انجمن تنظیم خانواده و همچنین مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد واقع در تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha