ودجه بخش سلامت در پیچ و خم بوروکراسی کم شده است. آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق نشان می دهد این کمیسیون تاثیرگذار و تصمیم ساز مجلس با اختصاص 10 درصد از درآمد قانون هدفمندی یارانه ها به بخش بهداشت و سلامت، مخالفت کرده است.

سلامت نیوز : کمیسیون تلفیق، افزایش بودجه 6 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از درآمد هدفمندی یارانه ها را لغو کرده است
 بودجه بخش سلامت در پیچ و خم بوروکراسی کم شده است. آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق نشان می دهد این کمیسیون تاثیرگذار و تصمیم ساز مجلس با اختصاص 10 درصد از درآمد قانون هدفمندی یارانه ها به بخش بهداشت و سلامت، مخالفت کرده است.

این را موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون تلفیق به مجلس گفته و گفته به جای بودجه ای که قرار بوده از درآمد هدفمندی یارانه ها نصیب بیماران و درمانگران شود، مجلس 2 هزار میلیارد تومان از محل ذخایر ارزی به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

با این حساب، بودجه ای که بارها مقامات وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس، به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان روی آن بحث می کردند، با این مصوبه، از دسترس مقامات وزارت بهداشت خارج شد تا بار دیگر دغدغه ها درباره کمبود بودجه بالا بگیرد.

دل آقایان خوش نباشد

"دل آقایان خوش نباشد ما این بودجه را می دهیم." این اظهار نظر وزیررفاه درباره مصوبه قبلی مجلس، جهت اختصاص 10 درصد از درآمد حاصل از یارانه ها به خزانه وزارت بهداشت بود که پیش بینی شده بود برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص، بازسازی خانه های بهداشت و برخی اصلاحات در ساختار نظام بهداشت و درمان صرف شود.

صادق محصولی، وزیر بهداشت در نشستی که شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس در آن از اختصاص 6 هزار و 500 میلیارد تومان 10درصد درآمد یارانه ها به حوزه سلامت تشکر کرده بود، با بیان اینکه با اختصاص این بودجه، نظام قانون هدفمندی تحت تاثیر قرار می گیرد، ناخرسندی دولت را از این مصوبه اظهار کرد.

پس از آن، گمانه زنیها تا جایی بالا گرفت که لایحه بودجه سال 90 با سلام و صلوات تقدیم مجلس شد. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می گوید ظاهرا در این لایحه، برای وزارت بهداشت، 2 هزار میلیارد تومان، بودجه اضافه از محل درآمد هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده، ولی اعضای کمیسیون هر چه بودجه را جمع و تفریق کردند، نشانی از اختصاص واقعی این مبلغ در بودجه سلامت، مشاهده نشده است.

این ابهام در بودجه نویسی، باعث شد بسیاری از مباحث مهم نظام سلامت در هاله ای از ابهام فرو رود: تعیین میزان تعرفه های سال 90 پس از آزادسازی قیمتها، سرنوشت استخدام 23 هزار پرستار جدید برای وزارت بهداشت، میزان سرانه درمان در سال جدید، سرنوشت بازسازی شبکه های بهداشت و درمان و ... از متغیرهای مهمی بود که با غیر شفاف بودن بودجه نهادهای تامین سلامت، همچنان مبهم ماند.

رایزنیهای متعدد کارشناسان و صاحبنظران در کمیسیون بهداشت مجلس، وزارت بهداشت و نهادهای صنفی مانند سازمان نظام پزشکی برای رسیدن به نقطه تعادل هزینه ها و درآمدهای نظام سلامت نیز تاکنون نتیجه ای نداشته و برخی از سازمانهای بیمه گر مانند تامین اجتماعی نیز افزایش تعرفه های درمان را منوط به تصویب و تعیین سرانه درمان سال 90 دانسته اند.

اکنون با این مصوبه جدید کمیسیون تلفیق که با اجرای آن، حداقل 4 هزار میلیارد تومان از بودجه تصویب شده قبلی وزارت بهداشت، کم می شود، وضعیت آینده اقتصادی نظام سلامت بیش از گذشته، مبهم می شود.

چرا بودجه 10 درصدی حذف شد؟

موسی الرضا ثروتی در بیان دلیل مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق می گوید: "دولت پیشنهاد برداشت حدود 11 هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی در بودجه داده بود که نمایندگان آن را حذف کرده و در عوض هزار میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس و 2 هزار میلیارد تومان برای بهداشت و درمان تصویب کردند."

گفتار این نماینده مجلس، نشان می دهد کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه ای خود، چندان اهمیتی برای مصوبه صحن علنی مجلس که مقرر کرده بود 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت اختصاص یابد، قائل نبوده و در جستجوی فرصتی برای حذف این مبلغ بوده و بررسی بودجه سال 90، بهترین فرصت را در اختیار این کمیسیون قرار داده تا به بهانه پیشنهاد دولت برای برداشت از ذخیره ارزی، مبلغ و محل افزوده بودجه وزارت بهداشت را تغییر دهد. یعنی به جای 10 درصد درآمد هدفمندی یارانه ها که گفته می شود بین 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 500 میلیارد تومان است، تنها 2 هزار میلیارد تومان، آن هم از حساب ذخیره ارزی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

اکنون با توجه سرنوشت سایر مصوبات بودجه ای که منبع آنها "حساب ذخیره ارزی" بوده و عنوان می شود یکی از اساسی ترین انحرافات سالانه دولت از بودجه مصوب مجلس در این حوزه رقم خورده، چندان دور از انتظار نیست که 2 هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت، به این نام از حساب خارج و به مصارف دیگر دولت از جمله مخارج جاری قوه مجریه برسد.

به بیان دیگر، هزینه ها و مشکلات نظام سلامت و بهداشت در سال هدفمندی یارانه ها، بیش از سالهای گذشته خواهد بود.

سرنوشت سهم پرداخت مردم از درمان

با در نظر گرفتن مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق و قطعیت افزایش هزینه های نظام درمان و سلامت، اکنون موضوع اصلی نظام درمان، سرنوشت سهم پرداخت هزینه ها از جیب مردم است. سهمی که به گفته بیشتر کارشناسان در شرایط فعلی 60 تا 70 درصد برآورد می شود و قرار بوده طی سالهای اجرای برنامه پنجم توسعه، به 30 درصد کاهش یابد.

با این مصوبه و همچنین با افزایش هزینه های بهداشتی درمانی متعاقب افزایش عمومی قیمتها، دورنمای شیرین حل برخی از مشکلات در حوزه سلامت، اندک اندک کمرنگ می شود به گونه ای که می توان مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق را در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، پایانی برای ماه عسل بودجه ای وزارت بهداشت دانست.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha