سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89180

مراقبت های پس از عمل بسیار مهم میباشد و اگر این مراقبت به خوبی انجام نشود ممکن است عمل جراحی را با شکست موجه کند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد رضا قرائتی متخصص کلیه و مجاری ادراری به سوالات  زیر پاسخ میدهد :
1 - چه موقع می توانم راه بروم؟ از صبح روز بعد از عمل می توانید به تدریج و با کمک دیگران راه بروید. برای این کار باید با راهنمایی پزشک یا پرستار ،سوندها را موقتاً بسته و آنها را با دست خود بگیرید و آرام راه بروید.

2- رژیم غذایی پس از عمل چیست؟ اولین شب بعد از عمل معمولاً نباید چیزی بخورید. از صبح روز بعد عمل ، بتدریج از مایعات استفاده کرد و در صورتی که استفراغ نداشتید ، از ظهر غذاهای معمولی را استفاده کنید.

3- پس از عمل چند روز باید بستری بود؟ این بستگی به روند بهبود شما دارد و معمولاً چهار الی پنج روز بستری خواهید بود. درطی این زمان پانسمان به طور مرتب تعویض شده و سوند و سایر لوله ها با نظر پزشک جراح به تدریج خارج می شوند و فقط با یک سوند مرخص می شوید.

4- پس از چه مدتی می توان به سر کار رفت؟ حدود هفت الی ده روز پس از عمل، آخرین سوند شما خارج می شود و یک هفته پس از آن می توانید به فعالیتهای عادی خود برگردید.

5- پس از ترخیص تا چه زمانی باید پانسمان را تعویض کرد؟ دو روز بعد می توانید پانسمان پس از عمل را بردارید و از این زمان به بعد، معمولاً نیاز به پانسمان زخم وجود ندارد مگر اینکه به علت مشکل خاصی ، پزشک آنرا توصیه کند.

6- چه زمانی پس از عمل می توان به حمام رفت؟ تا زمانی که در بخش بستری هستید نباید به حمام بروید ولی دو روزپس از ترخیص می توان به حمام رفت. در این رابطه، حتماً نظر پزشک جراح را جویا شوید.

7- بخیه ها کی خارج می شوند؟ بخیه ها هفت الی ده روز بعد خارج می شوند.

8- پس از ترخیص چه دارویی نیاز است؟ علاوه بر مسکن ، تا زمانی که سوند دارید و تا بیست و چهار ساعت پس از آن، مصرف آنتی بیوتیک الزامی است. ضمناً در صورتی که قبل از عمل، از دارویی برای درمان بزرگی پروستات استفاده می کرده اید، پس از عمل لازم نیست که آن داروها را ادامه دهید.

9- آیا جای برش عمل باقی می ماند؟ یک برش عمودی به طول حدود ده سانتیمتر در زیرناف ایجاد می شود که اثر آن بتدریج و طی 6 ماه کمرنگ می شود.

10- آیا احتمال عود بزرگی پروستات وجود دارد؟ این احتمال بسیار کم است. البته یکی از عوارض عمل پروستات، تنگ شدن مجرای ادراری است که خود را با همان علائم قبلی (باریک شدن و قطره قطره آمدن ادرار) نشان می دهد و ممکن است به اشتباه تصور شود که بزرگی پروستات عود کرده است. این عارضه نادر است و درمان آن بصورت اندوسکوپیک( جراحی بسته) ومعمولاَ آسان است.

وی همچنین توصیه های زیر را لازم میداند :
- برای خارج کردن سوندها و سایر لوله ها حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید. خارج کردن زودتر از موعد یا بدون اطلاع پزشک ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.

- در صورتی که پس از خارج کردن سوندها دچار احتباس ادراری شدید یا نشت ادرار از محل سوند شکمی یا لبه های زخم وجود داشت، فوراً به پزشک معالج مراجعه نمائید.

-در صورت تب بیش از 38 درجه به پزشک معالج مراجعه کنید.

- پس از آماده شدن جواب پاتولوژی غده پروستات ، حتماً آنرا به رؤیت پزشک معالج برسانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    18 8
    بعد از عمل پروستات بعد از چند مدت میتواند رانندگی کند؟؟