یك فوق تخصص روانپزشكی كودكان گفت: تغذیه یك امر طبیعی است ولی متاسفانه امروزه غذا خوردن در كودكان، تبدیل به یك حالت از هیجان شده است.

دكتر نسرین امیری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یكی از مشكلاتی كه امروزه خانواده‌ها با آن روبرو هستند بد غذا خوردن و یا به نوعی خوب غذا نخوردن فرزندان‌شان است. این مشكل در كودكان، معمولا از حدود 18 ماهگی و زمانی كه بچه‌ها به غذا خوردن روی می‌آورند، شكل می‌گیرد و اغلب كودك از غذا خوردن امتناع می‌كند.

وی گفت: تغذیه یك امر طبیعی است كه متاسفانه امروز آن را به شكلی غیرطبیعی نشان می‌دهند. روند تغذیه به گونه‌ای است كه كودك باید در آن احساس گرسنگی كند و به میزانی كه گرسنگی‌اش برطرف شود، از مواد غذایی استفاده كند.

دكتر امیری در این باره ادامه داد: در جوامع شرقی به خصوص در خانواده‌های متوسط و مرفه، تغذیه شكل طبیعی خود را از دست داده؛ به طوری كه والدین برای تشویق كودك به غذا خوردن یك سری رفتار غیر طبیعی انجام می‌دهند و در مقابل این رفتار، كودك بعد از مدتی احساس گرسنگی‌اش را از دست می‌دهد و غذا خوردن برای وی به یك حالت از هیجان تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرات روانی غذا نخوردن كودكان در مادران گفت: در مقابل بد غذا خوردن كودك، مادر كه از ابتدا نسبت به این قضیه حساس بوده، دچار افسردگی می‌شود و با حساس شدن والدین، كودك نیز بیشتر از قبل از غذا خوردن امتناع می‌كند. به طوری كه یك سیكل معیوب شكل می‌گیرد تا جایی كه مشكلات غذا خوردن در كودكان به اندازه‌ای شدت می‌گیرد كه با سوء تغذیه مواجه می‌شویم. به این ترتیب به دنبال رفتار غیرصحیح خانواده بعد از مدتی كودك دچار سوء تغذیه می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشكی كودكان در ادامه به خانواده‌ها توصیه كرد: در چنین مواردی خانواده‌ها ابتدا باید اضطراب، افسردگی و مسایل خود را در مقابل این موضوع حل كنند و بدانند كه غذا خوردن یك امر طبیعی است. بعد از آن روش‌های درمان این اختلال را در دستور كارشان قرار دهند.

وی با تاكید بر این كه روش‌های درمان در صورتی قابل اجرا است كه خانواده‌ها آرامش خود را حفظ كنند، ادامه داد: در این حالت بهتر است برای كودكان دو تا سه سال كه دچار اختلال در غذا خوردن هستند، حدود چهار تا پنج وعده‌ غذایی در نظر گرفته شود و به كودك تفهیم شود كه طی یك زمان مشخص مثلا به اندازه زمان پخش یك كارتون، می‌تواند برای خوردن غذا اقدام كند، در غیر این صورت باید تا وعده‌ی بعدی برای غذا خوردن صبر كند. همچنین در وعده‌ بعدی هم به همین صورت عمل شود. والدین باید عكس‌العمل طبیعی در قبال خوردن و یا نخوردن غذا توسط كودك، از خود نشان دهند.

دكتر امیری در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: به دلیل این كه كودك چنین روندی را در غذا خوردن تا به حال تجربه نكرده معمولا در دفعه‌های اول غذا را نمی‌خورد. این روند ممكن است به لاغر شدن اولیه‌ی كودك منجر شود؛ اما پس از مدتی، احساس گرسنگی كه مدت‌هاست كودك آن را تجربه نكرده، در وی ایجاد ‌شده و پس از آن تغذیه‌اش طبیعی می‌شود و به دنبال گرسنگی از مواد غذایی استفاده می‌كند.

وی در پایان گفت: دادن تغذیه به كودكان نباید به دنبال احساسات، خوشحالی و غمگینی آنها انجام شود، بلكه باید به دنبال احساس گرسنگی در كودك صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha