سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89209

دانش جدید نشان می دهد مواد غذایی غیرفاسد شدنی و یا دیرفاسد شدنی مانند مربا، روغن زیتون، گیاهان خشک و غلات که برای ماه ها در انباری نگهداری می شود، می توانند ارزش غذایی خود را از دست بدهند.

به گزارش سلامت نیوز , در این مطلب از سایت «Prevention» با همکاری کارشناسان به مواد غذایی که با گذشت زمان ارزش غذایی خود را از دست می دهند و هم چنین به نکاتی برای افزایش طول عمر و حفظ ارزش غذایی مواد اشاره خواهیم کرد.

* چای سبز:
محققان می گویند ۶ ماه پس از تولید ۳۲ درصد آنتی اکسیدان موجود در چای سبز کاهش می یابد آنتی اکسیدان موجود در چای سبز به نام (Catechins) که خطر بروز انواع سرطان ها را کاهش می دهد نسبت به نور و اکسیژن حساس می باشد.

کارشناسان عرضه کننده چای سبز، توصیه می کنند، چای را در بسته بندی های بدون منفذ مانند قوطی خریداری کنید.

کیسه های چای را نیز در قوطی های تیره قرار دهید و در جای خنک نگه دارید از آن جایی که برگ های چای سبز نسبت به چای سیاه به نور حساس تر می باشد، بهتر است قوطی برگ های چای سبز را در یخچال نگهداری کنید تا برای مدت طولانی سالم و تازه بماند.

* رب گوجه فرنگی:
رب گوجه فرنگی و یا سس آن ۳ ماه پس از قرار گرفتن در یخچال حتی اگر باز نشده باشد، ۵۰ درصد لیکوپن خود را از دست می دهد.

لیکوپن آنتی اکسیدان قوی و مهمی است که با انواع متعدد سرطان ها و بیماری های قلبی مبارزه می کند و استخوان ها را نیز تقویت می کند.

راه حل: به جای تهیه رب گوجه از بازار، با گوجه های کامل و یا خرد شده رب را در منزل درست کنید. اگر مصرف رب و سس شما زیاد نیست بهتر است به جای شیشه های بزرگ از بسته بندی های کوچک تر استفاده کنید.

* سیب زمینی:
محققان هلندی دریافتند، با وجود نگهداری سیب زمینی در مکان خشک، خنک و تاریک، پس از ۸ ماه، به طور میانگین ۴۰ درصد از ویتامین c آن کاهش پیدا می کند. کارشناسان خرید سیب زمینی های کوچک تری را که میزان بالاتری ویتامین c دارند توصیه می کنند. سعی کنید مقداری که برای یک هفته نیاز دارید بخرید و در کیسه های کاغذی نگهداری کنید زیرا علاوه بر ممانعت از ورود نور و اکسیژن از ایجاد رطوبت در داخل بسته خودداری می شود.

* روغن زیتون:
آنتی اکسیدان موجود در یک شیشه روغن زیتون پس از گذشت ۶ ماه ۴۰ درصد از خاصیت خود را از دست می دهد. در حالی که در خانه های زیادی دیده شده که روغن زیتون برای مدت های طولانی تری نگهداری می شود. روغن زیتون را نباید کنار گاز و یا بدون در برای مدت طولانی قرار دهید. زیرا این روغن به اکسیژن، نور و حرارت حساسیت دارد و اگر به طور روزانه از این روغن مصرف نمی شود بهتر است شیشه های کوچک تری بخرید.

* مرباها با میوه های توتی:
پس از گذشت ۶ ماه و با وجود قرار گرفتن در مکان تاریک و خنک، مربای توت فرنگی ۱۲ درصد فلاووانوید خود را از دست می دهد. فلاووانوید، خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدان دارد که حافظه را تقویت می کند. برای حفظ ۱۵ درصد و بیشتر خاصیت خود، مربا را در یخچال نگهداری کنید.

* گیاهان خشک و ادویه:
کپساسین (capsaicin) موجود در پودر فلفل طی ۹ ماه ذخیره شدن خاصیت خود را از دست می دهد.

محققان چینی می گویند: کپساسین علاوه بر کاهش وزن، با سرطان نیز مقابله می کند.

عموما، ادویه هایی که رنگ شفاف و روشن داشتند و رنگشان کدر شده است ارزش غذایی و طعم خود را از دست داده اند از آن جایی که هوا وارد ظروف نگهداری می شود سعی کنید ادویه و گیاهان خشک را در ظرف های شیشه ای نگه دارید. بهتر است در مواقع نیاز، ادویه های کامل را به مقدار لازم آسیاب کنید. گیاهان خشک و ادویه را از نور مستقیم دور نگه دارید.

* غلات و مواد خشک:
ماده ای به نام ریبوفلاوین که در ماکارونی های غنی شده موجود است، پس از قرارگرفتن ماکارونی های غنی شده در معرض نور به مدت یک روز، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

حتی نور کم نیز پس از ۳ ماه ۸۰ درصد ریبوفلاوین موجود در ماکارونی را کاهش می دهد. ریبوفلاوین که نوعی اسید فولیک است به نور و اکسیژن حساس است.

غلات را در ظرف های کدر سرامیکی دور از گرما نگهداری کنید. کمد خشک از یخچال بهتر است به جز مورد برنج سبوس دار که حاوی مقدار کمی روغن است و احتمال فاسد شدن آن سریع تر است.
منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha