كارشناسان مشغول ساخت یك ربات انعطاف پذیر برای جراحی به نام آی اسنیك هستند كه به اعتقاد آنها می‌تواند انقلابی در جراحی موسوم به "سوراخ كلیدی" (‪ (keyhole‬ایجاد كند.

 به گزارش سلامت نیوزو به نقل از  شبكه خبری بی‌بی‌سی، این دستگاه می‌تواند به جراحان امكان دهد فرایندهای پیچیده جراحی را كه پیشتر تنها از طریق جراحی‌های گسترده ممكن بود، انجام دهند.

گروهی از كارشناسان در دانشگاه ایمرپیال كالج لندن برای ساخت این دستگاه ‪ ۲.۱‬میلیون پوند دریافت كرده‌اند.

آنها در نظر دارند از آی اسنیك، كه درواقع لوله‌ای بلند و متشكل از موتورهای مخصوص، حس گر و ابزارهای تصویر برداری است، برای عمل بای پس قلب استفاده كنند.

از این دستگاه همچنین می‌توان برای تشخیص مشكلات در ناحیه روده و شكم، و به عنوان دست و چشم جراح در نقاطی از بدن كه رسیدن به آن به سادگی ممكن نیست استفاده كرد.

گروه كارشناسان ایمرپال كالج كه لرد آرا درزی، وزیر بهداشت بریتانیا نیز جزء آنها است، پیش از بكارگیری این دستگاه بر روی بیماران، آن را مورد آزمایش قرار خواهند داد.

جراحان همچنین بدنبال كشف راه‌هایی برای جلوگیری از پاره شدن پوست در هنگام جراحی هستند.

یكی از این راه‌ها جراحی آندوسكوپی با استفاده از سوراخ‌های طبیعی بدن است كه با عنوان اختصاری ‪ Notes‬شناخته می‌شود و به این معنی است كه برای جراحی‌های درون حفره شكم، از روزنه‌های طبیعی، از جمله روده استفاده خواهد شد.

دكتر تد بیانكو، مدیر انتقال تكنولوژی دربنیاد خیریه ولكام نیز می‌گوید:
"دوران حكمفرمایی چاقوی جراح در اتاق عمل سر آمده است. آینده جراحی در دستگاه‌های كارآمدی همچون آی اسنیك است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha