گواهینامه ازدواج، ازدواج با 300 هزارتومان، تشکیل کمیته‌های ازدواج آسان و ... تنها جزئی از برنامه‌های سازمان ملی جوانان و وزارت کشور برای سامان بخشیدن به وضعیت ازدواج در کشور در چندماه اخیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین گواهینامه ازدواج، ازدواج با 300 هزارتومان، تشکیل کمیته‌های ازدواج آسان و ... تنها جزئی از برنامه‌های سازمان ملی جوانان و وزارت کشور برای سامان بخشیدن به وضعیت ازدواج در کشور در چندماه اخیرند.

از آنجایی که در سال های اخیر ازدواج و طلاق، دیگر به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده و از مرحله هشدار از سوی کارشناسان اجتماعی گذشته است، بسیاری از نهادها برای رفع و یا بهتر کردن وضع این مسئله وارد عمل شده اند. بعد از آنکه سازمان ملی جوانان در چندماه گذشته طرحهای مختلفی را در مورد ازدواج آسان جوانان تدوین کرد، حالا نوبت وزارت کشور است که در راه آسان کردن ازدواج جوانان، طرح و برنامه دهد.

هر چند این بار هم متولی طرح جدید وزارت کشور، سازمان ملی جوانان است. در چند ماه گذشته، در خیابانهای بعضی شهرهای کوچک، بیلبوردهای تبلیغاتی ای نصب شده است که مراجعه به کمیته های سامان ازدواج آسان را تبلیغ می کنند. این تنها بخشی از این برنامه‌ها در چند وقت اخیر است؛ همین ماه پیش بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور اعلام کرد که با هماهنگیهای صورت گرفته وزارت کشور طرح آسان سازی ازدواج را در دست اجرا دارد به طوری که افراد می توانند تنها با پرداخت 300 هزار تومان مراسم ازدواج خود را برگزار کنند.

علیرضا افشار این طرح را اینگونه توضیح داده است: «این خدمات شامل آرایشگاه عروس و داماد، کرایه خودرو عروس، فیلم برداری، سالن پذیرایی و سرو میوه و شیرینی بوده که توسط بنیاد ازدواج آسان ارائه می‌شود و به طورمیانگین تاکنون 90 هزار زوج این خدمات را دریافت کرده‌اند.»

اما چند روز پیش رئیس ستاد هفته ازدواج آماری را اعلام کرد که با عث شده بیش از پیش، سازمان‌های مختلف به این فکر بیفتند که هرچه زودتر برای بهتر کردن وضعیت ازدواج جوانان کاری بکنند. رئیس ستاد هفته ازدواج با بیان اینکه امسال از تعداد یک میلیون و 200 هزار جوان در سن ازدواج، 200 هزار نفر ازدواج نکردند گفته است که باید این هشدار را به مسئولان و جامعه داد که در سال جاری و سال آینده تعداد جوانان در آستانه ازدواج بیشتر می‌شود.

رئیس ستاد هفته ازدواج با اشاره به جمعیت 12 میلیون نفری جوانان در سن ازدواج ابراز نگرانی کرده است که با توجه به اینکه سالیانه تنها یک میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود، باید این هشدار را به مسئولان و جامعه داد که در سال جاری و سال آینده میزان جوانان در آستانه ازدواج  بیشتر می شود.

پرویزکرمی گفته است که  سازمان ملی جوانان با تعریف سند فرابخشی ازدواج فرهنگسازی، تسهیل، حمایت، نظارت، سیاست‌گذاری، حساس‌سازی و اطلاع رسانی را در دستور کار خود قرار داده و برای هر کدام از اهداف الگویی در نظرگرفته و درصدد ترویج آن در جامعه است.

وزرا دست به کار می‌شوند
بعد از اعلام این آمار، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازرگانی و آموزش و پرورش، اعلام کرده‌اند که پیرو مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان فعالیت‌های خاصی را برای تسهیل ازدواج جوانان در نظر گرفته‌اند.

مهدی غضنفری ـ‌ وزیر بازرگانی به تصویب 20 بند برای تسهیل ازدواج جوانان در جلسه مورخ 28 مهرماه سال جاری ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اشاره کرده و گفته است که «در این جلسه، مقرر شد که نمایشگاه‌های عرضه جهیزیه ارزان قیمت از سوی وزارت بازرگانی از طریق شرکت های داخلی در سراسر کشور و در مراکز استان ها برگزار شوند.»

او با بیان این که روند برگزاری نمایشگاه‌های توزیع جهیزیه ارزان قیمت در سال‌های گذشته، در کمیته‌ای بررسی می شود تا روند اقدامات سال جاری، همزمان با هفته ازدواج جوانان خالی از انتقاد باشد، خاطرنشان کرد: «همچنین مقرر شده است که وزارت بازرگانی، با بانک‌های مرتبط برای ارائه تسهیلات در زمینه خرید جهیزیه ارزان قیمت به جوانان تمهیداتی را بیندیشد.»

مصطفی محمد نجار وزیر کشور هم با تشریح برنامه های این وزارتخانه در هفته ازدواج گفت: به هر کارمند وزارت کشور که در این هفته ازدواج کند ،یک سکه طلا هدیه می دهیم!

اما حمیدرضا حاجی بابایی ـ وزیر آموزش و پرورش نیز از اختصاص وام سه میلیون تومانی ازدواج به فرزندان فرهنگیان خبرداده است: «وزارت آموزش و پرورش بخشی از قانون تسهیل ازدواج جوانان را که مرتبط با این دستگاه باشد حتما پیگیری خواهد کرد.»


ازدواج کم است و طلاق زیاد
بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، طی سال گذشته در مقابل هر یک هزار ایرانی 12.2 نفر ازدواج کرده اند که بیشترین آمار مربوط به سیستان و بلوچستان با 14.7 درصد بود.

گزارش های پایگاه آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد به رغم جمعیت بالای استان تهران، کمترین میزان ازدواج مربوط به این استان با 9 نفر در مقابل یک هزار نفر و سمنان با 10 نفر در مقابل همین جمعیت است.

براساس این گزارش، در سال 1388 در مقابل هر هفت ازدواج یک طلاق رخ داده است که کمترین آن با یک طلاق در مقابل 27 ازدواج در استان سیستان و بلوچستان و بیشترین آن با یک طلاق در مقابل سه ازدواج برای استان تهران و یک طلاق در مقابل 6 ازدواج در استان خراسان رضوی است.

اسفندماه گذشته بود که سازمان ملی جوانان پایگاه اینترنتی‌ای را با عنوان « ساج » راه اندازی کرد؛ در این سایت در رابطه با ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر ابتدا شرایط عمومی که دختران و پسرانی که شایسته ازدواج هستند باید داشته باشند ذکر شده است این شروط عبارتند از دینداری، عمل صالح، تقوی، ولایی بودن (پیوند عملی با اهل بیت، اطاعت خداوند، نماز اول وقت، برائت از دشمنان، پیروی از ولایت فقیه)، التزام به احکام دین و واجبات ، هوشمندی، کفایت عقلانی، ابتلا نداشتن به بیماری های پیش رونده و سخت درمان، تفاوت سنی مناسب و ... . از نظر نگارندگان این سر فصل ها مردی که می‌خواهد ازدواج کند باید غیرت، پاکیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست و دلبازی و سلامت جنسی داشته باشد، نسبت به پدر و مادر خود نیکو کار باشد و با زن و فرزند نیز خوش‌رفتار باشد و از آنها حمایت کند. همچنین در ادامه آمده است، مردی که می خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تامین نفقه زن و فرزندان خود باشد.

راه اندازی این سایت از سوی سازمانی که متولی اصلی امور جوانان در کشور است، باعث برانگیخته شدن انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس شد، اما در حالی که هنوز دامنه این انتقادات هر روز در حال افزایش بود، چهار روز پیش از راه اندازی سایت «ساج» رئیس سازمان جوانان استان تهران خبر قابل تاملی اعلام کرد که ابهامات فراوانی همراه داشت. او از صدور «گواهینامه ازدواج» از طریق سامانه الکترونیکی ازدواج (ساج) خبر داد.

بر اساس اعلام او قرار است تدابیری اتخاذ شود که تا دو سال آینده اگر پسری به خواستگاری دختری رفت، دختر «به شرطی» جواب بدهد که خواستگار این دوره ها را گذرانده باشد. حال باید دید طرح های مختلف این سازمان برای ازدواج و تسهیل آن موفق می شود و یا مانند طرحهای قبلی این سازمان به جایی نمی رسد.

این‌ها همه در حالی‌ست که قانون تسهیل ازدواج جوانان که در مجلس هفتم به تصویب رسید هنوز در دولت اجرایی نشده است و همین مسئله اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس کنونی را برانگیخته است. بر اساس این قانون دولت باید آیین نامه اجرایی این قانون را تهیه و به مجلس ارائه می‌کرد ولی اینطور که معلوم است هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات در حوزه ازدواج جوانان حل می‌شود. در این قانون در زمینه مهریه، مشوقهایی برای تعیین مهریه های پایین تر برای جوانان در نظر گرفته شده است.

قانون تسهیل ازدواج جوانان در آذرماه سال 84 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون مهلتی سه ماهه به دولت برای تدوین آئین نامه اجرایی این قانون پس از تاسیس صندوق اندوخته جوانان و تصویب اساسنامه آن پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha