رییس مركز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: رعایت بهداشت فردی از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری می‌كند.

 دكتر سعید اسكویی روز در گفت وگو با ایرنا افزود: موثرترین راه انتقال بیماری آنفلوانزا ازطریق انتشار ذرات تنفسی موقع عطسه، سرفه و صحبت كردن است و برای پیشگیری از انتقال این بیماری به سایر اعضای خانواده، فرد مبتلا باید بهداشت فردی را رعایت كند.

وی خاطرنشان كرد: ویروس عامل بروز بیماری سرماخوردگی است واین بیماری ازطریق تماس مستقیم یعنی روبوسی و دست دادن با فرد مبتلا منتقل می‌شود.

اسكویی، شست وشوی دست‌ها، پرهیز از تماس مستقیم، استفاده از وسایل شخصی، گرفتن دستمال جلوی دهان به هنگام عطسه و سرفه را از راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری سرماخوردگی ذكر كرد.

این متخصص اظهار داشت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك در درمان بیماری آنفلونزا تاثیر ندارد و نباید خودسرانه اقدام به درمان كرد.

اسكویی افزود: مصرف خودسرانه دارو نه تنها بیماری را بهبود نمی‌بخشد بلكه خود درمانی و استفاده خودسرانه از داروها بویژه آنتی بیوتیك‌ها، بجز خطرهای احتمالی، موجب مقاومت دارویی می‌شود.

وی ادامه داد: علایم بالینی این بیماری بصورت تب ولرز، درد عضلانی، كوفتگی، سرفه و لرز و گرفتگی بینی بوده وگاهی بصورت اسهال، ضعف و بی‌حالی، سردرد و گلودرد خود را نشان می‌دهد.

رییس مركز بهداشت شهید بلندیان قزوین به مبتلایان آنفلوانزا توصیه كرد، در دوران این بیماری از مایعات گرم مانند سوپ و آش و میوه‌های فصل مثل مركبات بیشتر استفاده كنند.

اسكویی به خانواده‌ها تاكید كرد، از پوشاندن لباس و خوراندن غذای زیاد به كودك سرماخورده پرهیز كنند و به كودكان آب میوه طبیعی بدهند.

وی از شهروندان خواست از خرید دارو از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشك خودداری كنند و از تاخیر در درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی بپرهیزند، زیرا موجب بروز عفونتهای ریوی و تنفسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha