رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به وجود بندی در ماده 42 لایحه برنامه پنجم توسعه مبنی بر سلب اختیار سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌های غیردولتی و خصوصی ، گفت: ما و همه آحاد جامعه پزشکی نسبت به این بند معترضیم.

آحاد جامعه پزشکی با سلب اختیار نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌ مخالف است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی  کشور دکتر سید شهاب‌الدین  صدر در مراسم روز  پزشک  که شب گذشته در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد ، با بیان اینکه  متاسفانه به‌جای  حل مشکل در حوزه سلامت  برخی اوقات دستگاه‌های  مختلف به‌دنبال  آدرس‌های غلط  هستند، اظهار کرد: در سالیان گذشته چندین  بار بحث سلب اختیار سازمان نظام پزشکی در تعیین  تعرفه‌های بخش  خصوصی و غیر  دولتی در محافل  مختلف مطرح شد.
وی  با بیان اینکه این موضوع این بار  در لایحه برنامه پنج  ساله پنجم توسعه عنوان  شده است، افزود: این  موضوع 2 ماه آینده  در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و ما تلاش می‌کنیم با مذاکره و  توجیه دستگاه‌ها و بخش‌های تصمیم‌ گیر این بند از لایحه  برنامه را حذف کنیم تا نگرانی همکاران  در سراسر کشور برطرف  شود.
  رییس سازمان نظام  پزشکی کشور گفت:  اگر تعرفه‌های  بخش غیردولتی و  خصوصی با سازوکارهای  پیش از تصویب  قانون جدید نظام  پزشکی تعیین شود  آشفتگی بازار سلامت  بیشتر می‌شود  که امیدواریم دستگاه‌ های  مختلف به این  موضوع توجه لازم  را داشته باشند.
دکتر  صدر با اشاره به بیماری مزمن اقتصاد درمان کشور، افزود: چون اعتبارات حوزه سلامت تکافوی توسعه  کمی و کیفی خدمات  پزشکی را نمی‌دهد  از این‌رو همیشه این حوزه با کسری اعتبار مواجه  است همچنین متاسفانه بیمه‌های کشورمان  توانمندی و کارآمدی  لازم را ندارند و پوشش بیمه ای و پرداخت های سازمان های  بیمه‌گر با اشکالات زیادی مواجه است.
وی  با بیان اینکه پیگیری‌های دایمی و مستمری برای پرداخت مطالبات  فراوان همکاران در داروخانه‌ها ، مراکز پاراکلینیک و بیمارستان‌های دولتی برای بیمه‌ها انجام شود، گفت: به علت مشکلات فراوان این پرداختی‌ها معمولا با تاخیر بسیار  زیادی انجام می‌شود  که متاسفانه این یک مشکل عمومی در کشور است.
رییس  سازمان نظام پزشکی کشورادامه داد: سهم  سلامت از درآمد  ناخالص داخلی حتی  نسبت به کشورهای همسایه پایین‌تر است و با وجود مصوبه مجلس در دوسال اخیر برای واقعی شدن سرانه  هنوز سرانه درمان  کشور غیرواقعی است.
دکتر  صدر با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس باید 7 درصد از میزان حقوق کارمندان دولت به عنوان سرانه تعیین  ‌شود، گفت: در برنامه پنج ساله پنجم توسعه برای شهرها  و استانها این  سازوکار  تصویب  شده است اما هنوز سرانه  درمان توسط دستگاههای  اجرایی با این فرمول  محاسبه نمی‌شود.
وی  ادامه داد:اگر برای سال 89 با این  فرمول سرانه محاسبه می‌شد حداقل میزان  سرانه 14‌هزار تومان  بود در حالی که دستگاه‌های اجرایی  بدون در نظر گرفتن این مصوبه سرانه درمان را 8 هزار و 500 تومان  اعلام کردند.
دکتر  صدر به تفاهم‌نامه خوب مالیاتی اعضای  جامعه پزشکی اشاره  کرد و افزود:ما تلاش می‌کنیم تا عدالت  مالیاتی برقرارشود و سازمان امور مالیاتی  هم تاکنون همکاری خوبی در این باره داشته  است.
وی  با بیان اینکه هنوز همکاران تا 15 شهزیور(2 هفته دیگر) مهلت دارند  تا در صورت غیرعادلانه دانستن مالیات اعتراض و برای حل آن به سازمان‌های  نظام پزشکی شهر  یا استان خود مراجعه کنند، گفت: ما هم کوشش می‌کنیم با استفاده  از اختیارات سازمان مشکل همکاران را برطرف  کنیم.
رییس  سازمان نظام پزشکی  کشور ادامه داد: خوشبختانه  طی چند سال گذشته  در حوزه انتظامی و  قضایی هماهنگی  بسیار خوبی با دستگاه قضایی و نیز  امنیت شغلی خوبی ایجاد  شده است.
دکتر  صدر استقرار شورای  حل اختلاف پزشکی در سازمان نظام پزشکی  را نقطه عطف تاریخی برای خدمات پزشکی  و مسوولیت‌های  سازمان برای ایجاد  امنیت شغلی دانست  و افزود:  با همکاری قوه قضایه  بخش فعالی از دستگاه قضایی در سازمان های نظام پزشکی تهران  و شهرستان ها مستقر  شد و همه دعاوی  که یک طرف آن از اعضای جامعه  پزشکی است در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود.
وی  با بیان اینکه در این مرحله با تشخیص  همکاران و همکاری قضات افراد برای کارشناسی به بخش‌های مختلف  ارجاع می‌شوند،  گفت: بیش از 80 درصد از پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف ارجاع  می‌شوند معمولا با سازش به عنوان یکی از سیاست‌های اصولی  دستگاه قضایی در ریاست  قوه قضایی فعلی و قبلی برطرف می‌شود.
دکتر  صدر طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی را 2 طرح خوب برای رفع مشکلات پزشکان عمومی دانست و  یادآورشد: به تدریج  مشکلات طرح پزشک خانواده  با همت مسوولان  و منتخبین شما  در حال برطرف شدن  است.
وی  اشتغالزایی برای پزشکان در اقصی نقاط کشور را از فواید اجرای  این 2 طرح عنوان  کرد و افزود: در ردیف بودجه 89 یک‌صد میلیارد تومان  اعتبار در اختیار وزیر بهداشت گذاشته شد تا اگر در مناطق دور  افتاده و محروم  کشور برای حفظ و  نگهداری همکاران  به بودجه ترمیمی و  حمایتی نیاز باشد از آن استفاده شود.
  رییس سازمان نظام  پزشکی کشور با  بیان اینکه تجمیع  بیمه‌های سلامت  در شرف انجام  و تصمیماتی در  این‌باره گرفته  شده است، گفت:  تلاش می‌شود همه  بیمه‌ها از یک  آیین‌نامه و دستورالعمل  تبعیت کنند و  تصویب‌های اولیه  در برنامه پنج  ساله پنجم انجام  گرفته ات و امیدواریم  این کار بتواند  مشکلات فعلی را  برطرف کند.
دکتر  صدر سال 90 را سال  تمدید پروانه‌های  مطب پزشکان دانست  و افزود: هم‌اکنون  برنامه‌های آموزش  مداوم پزشکی سازمان نظام پزشکی و برنامه پزشکان عمومی افزایش یافته است در عین  حال برنامه‌های  هفتگی در در رشته‌های  گوناگون، تخصص‌ها و  رسته‌های مختلف  به میزان کافی وجود دارد تا همکاران بتوانند  از برنام‌های حضوری  و غیرحضوری استفاده  کنند.
وی  با بیان اینکه صندوق  تعاون رفاه سازمان هم حرکت جدیدی را آغاز کرده است، گفت: این امر سبب شده  است که صندوق بتواند در زمینه ایجاد  تسهیلات، همکاری و  مشاوره‌های لازم برای همکاران موثر باشد.
رییس  سازمان نظام پزشکی  کشوربه راه‌اندازی مشاوره حقوقی صندوق  تعاون رفاه اشاره  کرد و یادآورشد: فعالیت بخش‌های دیگر هم برای ایجاد تسهیلات  مسکن و برخی از تجهیزات  جدید برای همکاران  آغاز شده است.
دکتر  صدر با بیان اینکه  کارنامه خدمات  پزشکی کشور کارنامه  درخشان و مایه افتخار است، گفت: مسیر ما خدمت به مردم و بیماران  است و آن را با چیزی معاوضه نمی‌کنیم.
وی  ادامه داد: همگی به یاد داریم که در سال 57، حدود 5‌هزار پزشک خارجی فیلیپینی،  بنگلادشی، هندی و  پاکستانی در کشور بودند  که حتی نمی‌توانستند به راحتی با بیمار  ارتباط برقرارکنند اما  امروز به برکت تلاش اساتید دانشکده‌های  پزشکی ما نه تنها نیازی به پزشک خارجی  نداریم بلکه حتی اعزام  پزشک به خارج از کشور مطرح و اشتغال فارغ‌التحصیلان  جوان جزو دغدغه‌های  ماست.
رییس  سازمان نظام پزشکی  کشوربا بیان اینکه  به لحاظ کیفی هم کاری که در عرصه‌های تشخیص  و درمان در پیشرفته‌ترین مراکز پزشکی دنیا انجام می‌شود  امروز در داخل کشور انجام شدنی است، گفت: اگر نگوییم بازده  برخی از این اعمال  تخصصی و فوق  تخصصی بهتر از کشورهای  دیگر نیست قطعا کمتر نیست.
وی  با بیان اینکه تاکنون بیش از 43هزار پیوند  قرنیه چشم، 45 پیوند  ریه با و جود  تمام سختی‌های پیوند، 907 پیوند کبد دشوار، 257پیوند  قلب، 27 هزار پیوند کلیه ، 67 پیوند پانکراس  و 3‌هزارو 400 پیوند  مغز استخوان در کشور انجام شده  است، گفت: کارهای مختلف  و مشکلی در عرصه فعالیت‌های تشخیصی و درمانی مختلف  در سطح تخصصی و  فوق تخصصی در کشور انجام می‌شود  که بدین ترتیب از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیاز هستیم.
رییس  سازمان نظام پزشکی  کشور افزود:به یاد  داریم که در گذشته  همه ساله چند صد میلیون دلار از بودجه  سالیانه کشور برای اعزام بیمار به خارج کشور اعزام می‌شد اما امروز نه تنها از این امر بی‌نیاز هستیم بلکه بحث  توریسم پزشکی در کشور مطرح و بیماران  مختلفی برای درمان  کشورهای همسایه به علت هزینه‌های  درمانی کم به ایران  سفر می‌کنند.
وی  با بیان اینکه پیشرفت‌ها و دستاوردهای پزشکی  در حوزه درمان‌های  جدید، فرمولاسیون داروهای جدید و  تجهیزات، تزریق سلول‌های  بنیادین همواره بخش  عمده‌ای از دستاوردهای اعلام شده نظام جمهوری اسلامی ایران  در دهه فجر بوده است، گفت: امیدواریم  این خدمات گسترده‌ای که مایه افتخار ما و  کشور است بیش از پیش مورد توجه همه  دست‌اندرکاران بخش  سلامت کشور در عرصه اجرا، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha