بنفشه پور ناجی - هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی ۴ تا 7 خرداد ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار و تازه هایی در زمینه آلزایمر، ام اس، سکته های مغزی، سردرد و... ارایه شد. به همین مناسبت با دکتر حسین پاکدامن، رییس انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران و دکتر مریم نوروزیان، سرپرست جلسه دمانس در هفدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران گفت و گویی کوتاه داشته ایم.

ضرورت تاسیس نخستین مرکز سکته های مغزی در تهران

جناب دکتر پاکدامن، با توجه به اعطای مجوز تاسیس نخستین مرکز سکته های مغزی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لطفا در مورد تاسیس این مرکز بیشتر توضیح دهید:

 o همان طور که اشاره کردید، مجوز تاسیس نخستین مرکز سکته های مغزی اعطا شده و به زودی یک مرکز بزرگ و مجهز 100 تختخوابی با تمام امکانات در بیمارستان شهدای تجریش تهران به بیماران دچار سکته های مغزی خدمات ارایه خواهد داد .قرار است در این مرکز از همکاری پزشکان خارج کشور نیز بهره گرفته شود. • هدف از تاسیس این مرکز چیست؟ o با توجه به اینکه سکته های مغزی، سومین و در برخی کشور ها به ویژه در کشورهای جهان سوم، دومین علت مرگ و میر شناخت شده تاکنون مرکز ویژه ای به منظور مراجعه افراد پس از سکته مغزی در کشور وجود نداشته است. با توجه به این امر که اقدامات سریع درمانی به میزان قابل توجهی از مرگ و میر و درجه ناتوانی فیزیکی و مغزی فرد دچار سکته مغزی می کاهد. ضرورت تاسیس یک مرکز که به طور تخصصی به افراد دچار سکته مغزی خدمات ارایه دهد، بیش از پیش احساس می شد. سرعت در رساندن بیمار به مراکز درمانی با هدف انجام تزریق داروی از بین برنده لخته عروق مغزی که منجر به سکته می شود، می بایست، هر چه سریع تر- بین 3 تا 6ساعت- انجام شود.

• آیا اقدامات خاصی به منظور سرعت بخشی به اعزام بیماران به این مرکز صورت گرفته است؟

 o بلی. به منظور حمل و نقل سریع بیماران دچار سکته مغزی به این مرکز در آینده نزدیک ازتجهیزاتی از قبیل چرخ بال استفاده خواهد شد.

 • آیا برنامه ای به منظور گسترش این مرکز در تهران و شهرستان ها نیز وجود دارد؟ o

 بلی. افزایش امید به زندگی در کشور و رابطه مستقیم بین سکته مغزی و طول عمر، نیاز به تعداد بیشتری مرکز سکته مغزی را هر روز بیشتر محسوس تر می کند. بر اساس وعده وزیر وقت بهداشت درسال 1388 در شانزدهمین کنگره بین المللی بیماری های مغز و اعصاب ایران، قرار شد در تهران 3 مرکز در دانشکده های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و در شهرهای بزرگ کشور به تدریج مرکز سکته های مغزی تاسیس شود. با توجه به ملی بودن طرح تاسیس مراکز سکته های مغزی در کشور که جنبه حیاتی دارد در کنگره سال آینده انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران، دستاوردهای تاسیس این مراکز که پس از سال های پی گیری تاسیس شده به اطلاع عموم خواهد رسید.  در جهان هر7 ثانیه یک نفر مبتلا به بیماری فراموشی تشخیص داده می شود

• خانم دکتر نوروزیان بیماری آلزایمر را به زبان ساده چگونه می توان تعریف کرد؟

 o بیماری فراموشی(دمانس) که از آن به زوال عقل نیز یاد می شود، مجموعه بیماری هایی است که در آنها فرد به تدریج و به طور پیش رونده، توانایی های عالی مغز را از دست داده ومنجر به آسیب در زندگی فردی و اجتماعی بیمار می شود

 • مهم ترین علل بیماری فراموشی چیست؟

o دمانس بیش از 100 علت دارد که 50 تا 70 درصد آن را آلزایمر تشکیل می دهد.بیماری دمانس عموما در سنین بالای 65 سالگی رخ داده و اختلالات حافظه و فراموشی در سنین جوانی به دلایل دیگری بروز می کند.

 • با توجه به شیوع بیماری آلزایمر در جهان و در ایران،آیا آماری از مبتلایان به این بیماری در دسترس هست؟

 o بر اساس مطالعات جهانی در سال 2005 در کل دنیا 5/24 میلیون نفر به دمانس(فراموشی) مبتلا بوده¬اند که پیش بینی شده، این رقم در سال 2040 به 80 میلیون نفر برسد.

• دلیل تاکید بیش از حد متخصصان بر پیشگیری از بیماری آلزایمر را بیشتر در کدام جنبه آن می دانید؟

o با توجه به افزایش سن امید به زندگی در کشور و پیر شدن جمعیت طی سال های آتی، ضرورت برنامه-ریزی به منظور پیشگیری و در صورت ابتلا، درمان بیماری فراموشی با توجه به فشار سنگین بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری ضروری است.

 • در ایران چه اقداماتی برای تشخیص به موقع بیماری آلزایمر در سالمندان انجام گرفته است؟

 o طراحی مجموعه آزمون های حافظه برای ارزیابی توانایی های عصب شناختی در سالمندان به منظور تشخیص بیماری آلزایمر برای نخستین بار در کشور با توجه به وضعیت فرهنگی و سواد جامعه سالمندان ایرانی در حال تدوین است. زیرا یکی از راه های اولیه تشخیص بیماری فراموشی به ویژه آلزایمر، ابزارهای تشخیصی از قبیل آزمون¬های حافظه و تست های اعمال عالی مغز است؛ پس از این مرحله، انجام تصویر برداری مغز و بررسی مایع مغزی نخاعی ضروری است. این آزمون ها که برای تشخیص بیماری فراموشی، هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس الگوهای زندگی سالمندان غربی که عموما تحصیل کرده هستند، طراحی شده است. آزمون های مورد اشاره با توجه به شیوع قابل ملاحظه بی سوادی وکم سوادی در جامعه سالمندان ما و تفاوت های در سبک زندگی از دقت وکارایی لازم برخوردار نیستند. از این رو مانند سایر زمینه های تحقیقاتی، ضرورت هنجاریابی آزمون ها ی حافظه و سایر اعمال شناختی مغز سالمندان به منظور تشخیص بیماری آلزایمر در جامعه ما از مدت ها قبل احساس شده و روند تحقیقاتی تدوین این آزمون ها در حال انجام است که امیدواریم تدوین این آزمون ها تا سال آینده به پایان برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha