سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89260

آبا تا کنون شده است در مورد پیوند مو فکر کنید، یا تصمیم بگیرید که کمی به تعداد موهای خود اضافه کنید و جوانتر به نظر برسید؟ اگر پاسختان مثبت است، حتما سوالات زیادی در مورد این جراحی پیوندی برایتان پیش آمده و شاید جوابی هم برای سوالاتتان تا کنون پیدا نکرده باشید از همین رو ما در«سلامت نیوز» به گفتگو با «دکتر محمدعلی نیلفروش زاده» نشستیم و سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید را با وی مطرح کردیم که نتیجه آن را در ادامه می توانید بخوانید.

پیوند مو سلامی دوباره به جوانی

«دکتر محمد علی نیلفروش زاده» متخصص پوست و مو، فلوشیپ جراحی پوست و لیزر از انگلستان و بورد تخصصی جراحی پیوند مو از کانادا، دانشیار دانشگاه و ریاست مرکز تحقیقات بیماریهای پوستی و سالک می باشد. وی یکی از جراحان پیوند مو و فردی صاحب نظر در سطح بین المللی  و دارای تئوری تعیین حداکثر تراکم F.U در واحد سطح و Minimum Scar in donor site  که در مجله علمی Forum ارگان رسمی ISHRS آمریکا بچاپ رسیده میباشد. وی همچنین در کنگره بین المللی سالیانه ESHRI اروپا که در سال 2002 لندن و سال 2003 برلین برگزار گردیده بعنوان Medical Faculty در دو سال پیاپی برگزیده شده و در کنگره سال 2005 استرالیا متد جدید پیوند مو Nilforoush Method را ارائه کرده است.

1- لطفا در مورد تاریخچه پیوند مو توضیح مختصری بفرمائید.
در سال 1959 orentreich  یک درماتولوژیست آمریکایی اولین ترمیم مو به وسیله پانچ را در ریزش مردانه انجام داد و از این زمان به بعد جراحی های پیوند مو برای ترمیم طاسی مردانه مطرح شد و اورینتریچ به عنوان پدر پیوند مو ملقب شد.
تا سالها بعد از تکنیک اورینتریچ کاشت مو توسط 40 تا 100 گرافت4 میلی متری انجام می شد.در سال 1970 گرافتهای کوچکتر 2 میلی متری استفاده شد.در سال 1983دکتر carlos Uebel  ازبرزیل جلسات بزرگ عمل با کاشت 1000 گرافت کوچک را معرفی کرد.
در سال 1994 دکترwilliam Rassman از کالیفرنیا کاشت 3600 گرافت در هرجلسه را گزارش کرد.
استفاده از میکروسکوپ برای تقسیم گرافتها در سال 1987 به وسیله دکترBob Limer  عنوان شد.
جراحی اسکالپ ریداکشن اولین بار در سال 1970 در کانادا انجام شد در این متد ناحیه بدون مو برداشته شده وبخیه می زنند به دلیل سادگی ، این جراحی به سرعت مورد فبول جراحان و بیماران قرارگرفت اما بعد از چند سال مشکلات و عوارض این متد فواید آن را تحت الشعاع قرار داد.استفاده از این تکنیک تا پایان قرن بیستم به مقدار زیادی کاهش یافت واکنون در موارد خیلی خاص از این تکنیک استفاده می شود.
تمامی این متدها به منظور درمان طاسی تا سال 1990 انجام می شد ولی بعد از آن  قابل قبول ترین جراحی روش مینی گرافت ،میکروگرافت و فولیکولار یونیت معرفی شد. برای تهیه فولیکولهای ظریف دو روش  FUE( فولیکولار یونیت اکسترکشن) و تک نوار بیضی معرفی شد.
در روش FUE به وسیله پانچهای 1 میلی متری از ناحیه دونور فولیکولهای مورد نظر را خارج می کنند
بعد از پانچ استاندارد 4 میلی متری اولیه، اینابا و راسمن اولین کسانی بودندکه با ابداع تغییراتی در روش کار وسایز پانچ ،متد  FUE را پیشنهاد کردند.
در روش FUSS(follicular unit strip surgery)از ناحیه دونور یک نوار باریک برداشته و تحت بزرگنمایی استریومیکروسکوپ گرافتهای طریف به اندازه واحدهای فولیکولی طبیعی تهیه شده و طبیعی ترین نتایج در بیماران مشاهده می شود.

2- آقای دکتر اصولا چرا مردم به سراغ پیوند مو می روند؟
مهمترین مسئله در زیبایی هر فرد خط رویش مو در پیشانی فرد است که به مرور زمان و با افزایش سن پیشانی بلندتر
می شود و موهای جلوی سر نازک تر می گردد. این مشکل علی رغم داشتن پوست خوب و جوان می تواند در ظاهر فرد خصوصا مردان تاثیر بسزایی داشته باشد و نتایج این عمل در جوانی فرد او را متحیر گرداند.
در ایجاد یک خط رویش مو برای فردی که به مرور زمان پیشانی بلندی پیدا کرده است می توان به جرات گفت که این عمل می تواند یک فرد 45 ساله را 25 ساله به نظر آورد.
خط رویش موی فعلی خود را با عکسی که چند سال پیش گرفته اید مقایسه کنید. این مقایسه به شما نشان می دهد چقدر موهایتان را از دست داده اید. سرعت از دست دادن موهای شما چقدر بوده و داشتن موی بیشتر تا چه حد در ظاهر شما موثر می باشد.
وقتی افراد به دنبال درمان موهای از دست رفته خود می باشد در واقع در جستجوی راهی برای برگرداند ظاهر جوان و شاداب خود هستند. تعداد معدودی از مردان مشکل طاسی خود را به خوبی پذیرفته اند و با آن زندگی می کنند ولی اکثریت آنها فعال تر برخورد کرده و برای برگرداندن موی از دست رفته به دنبال هر درمانی می روند از درمانهای سنتی گرفته تا دارویی و جراحی.
درمان طاسی قدمت طولانی داشته و زنان و مردان از 5000 سال پیش به دنبال درمانی برای ریزش موی خود بوده اند. اولین درمانها از نسلی به نسل گذشته و اکنون در کتابخانه پزشکی شفا دهنده های مصر قدیم گنجانده شده. امروزه ما در زمانی زندگی می کنیم که انواع درمانهای دارویی و جراحی ریزش مو وجود داشته و طاسی را بطور کامل می توان درمان نمود. در چند سال اخیر پیشرفتهای چشمگیری در زمینه کاشت مو بوجود آمده و مقالات متعددی در این زمینه به چاپ رسیده است.

3- از نظر شما پیوند موی موفق چه خصوصیاتی دارد؟
سه شرط اصلی در یک پیوند موی موفق وجود دارد:
1-    ظاهر کاملاً طبیعی به طوری که توسط بقیه افراد تشخیص داده نشود.
2-    حداقل آسیب به گرافتها وارد شود به طوری که درصد زیادی از آنها بتوانند رشد کنند.
3-    عدم ایجاد اسکار در ناحیه گیرنده و دهنده مو.


4- لطفا بطور خلاصه بفرمائید که پیوند مو چیست؟
پیوند مو عمل جراحی است که  به صورت سرپایی و  با بیحسی موضعی انجام می شود. در این عمل یک نوار باریک از ناحیه پشت سر برداشته شده و به واحدهای فولیکولی تقسیم شده و در قسمت جلوی سر کاشته می شود. این روش یک عمل راحت، قابل پیش بینی ونتایج آن مورد رضایت اکثر بیماران می باشد. هر چند  که این عمل بسیار ساده و بی خطر می باشد ولی رعایت کامل نکات ایمنی به منظور حفظ سلامت بیمار و رسیدن به بالا ترین درصد رشد موهای کاشته شده در الویت قرار
می گیرد.عمل در مکانی انجام می شود که تجهیزات چراحی آن کامل بوده و علایم حیاتی بیمار مرتب کنترل میشود.به دلیل ظرافت زیاد عمل وبالا بردن سرعت، این کار توسط یک تیم چند نفره انجام میشود.این عمل 4 تا 6 ساعت طول می کشد و بیمار در این مدت برای خوردن و آشامیدن میان وعده ساده ممنوعیتی ندارد.

5- اصولا میزان فراوانی طاسی در آقایان و خانمها در جامعه چقدر است ؟
گزارش شده 3 نفر از هر 5 مرد تا قبل از سن 50 سالگی از درجات متفاوتی از طاسی رنج میبرند.البته زنان هم از این مسئله ایمن نیستند 1 نفر از هر 4 زن از دست دادن مو و نازک شدن مو را تجربه میکنند و بعد از یائسگی بیشتر مستعد طاسی هستند.    

6- عمل پیوند مو شامل چه مراحلی است؟
بطور کلی  میتوان مراحل مختلف پیوند مو را به مرحله مقدماتی، مرحله برداشت گرافت از پشت سر، مرحله آماده کردن ناحیه گیرنده مو، مرحله آماده کردن گرافتهای فولیکولی و در نهایت مرحله کاشت گرافتهای ظریف تقسیم کرد.

7- امروزه از چه روشهایی در پیوند مو استفاده می شود، لطفا توضیح دهید.
امروزه روشهای نوین در کاشت مو مطرح شده است که از بهترین آنها می توان به دو روش FUT و FUE اشاره کرد.
در روش F.U.E گرافتهای کاشته شده توسط یک پانچ 1 میلی متری از پشت سر برداشته می شوند و سوراخهای کوچکی بین موها به جا می ماند به طوری که احتیاج به بخیه ندارند. و به همین جهت به عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان معروف است.
ولی در روش F.U.T یک نوار باریک به پهنای 1 تا 2 سانتیمتر از ناحیه پشت سر برداشته شده و زیر دید استریومیکروسکوپ به واحدهای فولیکولی تقسیم می شود. در این روش محل برداشت نوار بایستی حتماً بخیه زده شود.
در روش F.U.T در صورتی که فرد مشکل خاصی در ترمیم زخم نداشته باشد یک خط ظریف از بخیه به جا می ماند که به راحتی توسط موهای اطراف پوشیده می شود. در روش اکسترکشن ممکن است 1000 اسکار ریز بین موهای پشت سر ایجاد شود بیشتر افراد داشتن یک خط بخیه ظریف را به هزار اسکار ریز ترجیح می دهند. روش برداشت گرافت در روش F.U.E به این صورت است که ابتدا با پانچ 1 میلی متری فولیکولار یونیتها از اپیدرم تا نیمه درم از بافتهای اطراف جدا می شوند و با استفاده از فورسپس کششی به گرافت وارد می شود تا آن را به طور کامل از بقیه مسیر جدا کرده و خارج کند.
مشکل اصلی ایجاد شده حین برداشت فولیکولها در روش اکسترکشن افزایش قطع شدن فولیکولها و آسیب وارده به آنهاست.
در روش F.U.T تقسیم گرافتها تحت بزرگنمایی استریو میکروسکوپ انجام می شود و احتمال قطع عرضی واحدها به 5 درصد کاهش می یابد بنابراین گرافت بیشتر برای کاشت به دست می آید و آسیب های وارده به گرافتها در اثر کشش در این روش وجود ندارد پس درصد رشد آنها افزایش یافته و موها با تراکم بیشتری رشد می کنند.
بطور کلی افرادی که کاندید مناسب F.U.E می باشند شامل:
1- کسانی که پوست سر آنها بسیار سفت باشد به طوری که با برداشت یک نوار با حداقل پهنا باز هم بخیه با کشش زیاد زده شود و اسکار پهنی به جا می ماند این افراد در صورتی که تست فاکس آنها مثبت باشد بهتر است از روش F.U.E استفاده کنند.
2- افراد نظامی که مجبورند همیشه موهایشان را کوتاه نگه دارند.
3- برای ترمیم ابرو و یا قسمت کوچکی از سر که نیاز به گرافت زیاد ندارد.
4- کسانی که ترمیم زخم آنها به خوبی انجام نمی شود و با استفاده از بهترین تکنیکها باز هم اسکار پهنی به جا می ماند.
از فواید روش F.U.E درد بعد از عمل کمتر، بدون بخیه، اسکار پشت سر نمایان نیست، ترمیم اسکار سریع تر است و از مضرات روش F.U.E، درصد بالای برش عرضی فولیکولها، آسیبهای میکروسکوپیک به گرافت و کاهش درصد رشد آنها است و همه افراد کاندید مناسب نمی باشند.
تنها مشکل زیبایی روش F.U.T احتمال ایجاد اسکار ناحیه دونور می باشد که با استفاده از تکنیکهای علمی می توان این اسکار را به حداقل رساند از جمله این تکنیکها روش نیلفروش متد می باشد در این متد علی رغم کاشت موی وسیع با رعایت نکات خاص حین برداشت دونور و بخیه زدن و استفاده از لیزر اسکار باقی مانده بسیار ناچیز بوده به طوری که توسط موهای اطراف پوشیده می شود.

8- آیا این عمل دردناک است؟
بیشتربیماران از اینکه هیچ گونه دردی در حین عمل احساس نکرده اند و حتی زمان زیادی از آن را خواب بوده اند متعجب می شوند. فقط ممکن است مقداری درد به هنگام تزریق اولیه بی حسی درسر احساس شود بعد از یک تا دو تزریق پوست بی حس شده و دیگر هیچ دردی احساس نمی شود.در حین عمل در صورتی که دردی احساس شود دوباره بی حسی تزریق می شود در ضمن یک آرام بخش هم به بیماران داده میشود و معمولا بیماران به خواب عمیقی می روند.

9- عمل پیوند مو در چند جلسه انجام میشود؟
بطور کلی تعداد جلسات کاشت به عوامل زیربستگی دارد:  
1-    اهداف بیمار ( تراکم مورد نظر بیمار)  2- وسعت منطقه طاسی 3- تعداد گرافتهایی که در هر جلسه کاشته می شود4- تراکم و خصوصیات ظاهری موها  مانند ضخامت و رنگ و مجعد بودن 5- مهارت و تجربه جراح 6- موقعیت اقتصادی بیمار. در طی جلسه مشاوره قبل از عمل بعد از معاینه موهای بیمار و وسعت طاسی می توان تعیین کرد به چند جلسه عمل احتیاج دارد. در روش «نیلفروش متد» شیوه کار به گونه ای است که با یک جلسه عمل تراکم موهای جدید کاملا مورد قبول بیماران می باشد و به ندرت به جلسه دوم احتیاج دارند.



10- مزایای روش نیلفروش متد نسبت به سایر روشها چیست؟
با بهره گیری از این متد که در کنگره استرالیا نیز مطرح و به عنوان یک روش نوین در عمل کاشت مو پذیرفته شده است در بیشتر موارد  میتوان عمل پیوند را صرفا در یک جلسه انجام داد. به علاوه ظاهر موهای  بیمار کاملا طبیعی است و جای بخیه پشت سر دیده نمیشود.

11- آیا زنان هم می توانند این عمل را انجام دهند؟
بله، در بعضی از خانم ها افزایش غیر طبیعی هورمون مردانه باعث ریزش مو مشابه الگوی مردانه می شود. در مواردی هم به دلیل داشتن زمینه ژنتیکی فولیکولهای مو نسبت به هورمون مردانه بسیار حساس شده و یک ریزش موی منتشر در سر ایجاد میشود که در این موارد میتوان عمل پیوند مو را انجام داد.

12- چه مدت بعد از عمل موهای کاشته شده رشد خواهند کرد؟
 در طی ماه اول بعد از عمل موهای کاشته می ریزند در حالیکه ریشه آنها زیر پوست باقی مانده و 4 تا 6 ماه بعد موی جدید از آن رشد خواهد کرد.رشد تمام موهای کاشته شده 9 تا 12 ماه بعد کامل می شود.موهای جدید تمام خصوصیات خود را ازجمله رنگ،بافت، زاویه، جهت رشد حفظ کرده و جریان خون غنی سر باعث برقراری مجدد تغذیه فولیکولهای کاشته شده می شود. در ابتدا ممکن است موهاظاهر نرم ونازک داشته باشند و به ندرت ضخیم تر می شوند.

13- آیا امکان دارد موهای کاشته شده دوباره ریزش پیدا کنند؟
خیر. زیرا موهای کاشته شده از پشت سر برداشته می شود و این موها نسبت به هورمون عامل ریزش مو یعنی دی  هیدروتستوسترون حساس نیستند .عامل از بین رفتن فولیکولها اثر این هورمون می باشد بنابراین بقای این موها همیشگی است.

14- آیا محل  بخیه های پشت سر مشخص می باشد؟
خیر.در صورتی که جراح مهارت و اطلاع کافی داشته باشد می تواند با رعایت نکات دقیق در زمان برش و برداشت نوار دهنده و همچنین حین بخیه زدن یک اسکار ناچیز در حد یک خط بسیار نازک ایجاد کند که به خوبی توسط موهای اطراف آن پوشیده می شود.

15- آیا زیر 25 سال پیوند مو می توانند انجام دهند؟
 معمولا پیوند مو در افراد زیر 25 سال انجام نمی شود. این افراد کاندید مناسبی برای جراحی نمی باشند زیرا با بررسی میزان ریزش موی فعلی آنها پیش بینی گسترش یافتن طاسی در آینده امکان پذیر نمی باشد.اگر در یک فرد جوان با موی کم پشت ناحیه پیشانی با یک جلسه پیوند موبنا به در خواست خود فرد  یک خط رویش موی جدید که پرتر و پایین تر از خط طبیعی است ایجاد شود این عمل بسیار فرد را راضی می کند ولی این رضایت موقتی خواهد بود زیرا بعدا با پیشرفت طبیعی ریزش مو در پشت این خط جدید میزان طاسی او تا حدی گسترش می یابد که موهای باقی مانده در پشت سر به حدی نیست که بتواند پوشش قابل قبولی را تا خط رویش جدید او ایجاد کند. در مورد پیوند موی خانمها مسئله سن مطرح نیست . ولی در مواردی خاص با توجه به نحوه و میزان ریزش موی جراحی می شوند.

16- آیا پیوند مو فقط در افراد کاملا طاس انجام می شود یا به منظور پرتر کردن موهای کم پشت هم می توان از این عمل استفاده کرد؟
در هر دو صورت پیوند مو انجام می شود و احتیاج نیست شما صبر کنید تا کاملا طاس شوید.

17- علت مراجعه افراد معروف، مسئولان اجرایی، هنرپیشه ها و مجریان برای پیوند مو، لیزر و زیبایی چیست؟
همانطور که اشاره شده، چهره هر فرد فاکتور مهمی در تعامل اجتماعی او محسوب می شود و با توجه به این عامل که کیفیت زندگی هر فرد به ارتباط اجتماعی او نیز بی ارتباط نیست، توجه به این مورد برای هر فردی جذاب است.

18- درباره هزینه و وقت بر بودن عمل پیوند مو توضیح دهید.
عمل پیوند مو توسط یک تیم انجام می شود که مجموعه ای از افراد با تجربه و مطلع هستند. این عمل 6-4 ساعت وقت لازم دارد. قطعا هزینه عمل پس از معاینه حضوری مشخص خواهد شد. البته با توجه به اینکه یک تغییر دائمی در موها ایجاد می شود و ظاهر هر فرد چندین سال جوان تر و جذاب تر می شود به خصوص در خانمها که داشتن مویی پر و زیبا آرزوی آنهاست. پرداخت این هزینه به عنوان یک سرمایه گذاری با ارزش در زندگی محسوب خواهد شد.

19- چند درصد از مراجعه کنندگان در نیمه راه پشیمان می شوند؟
با توجه به اینکه عمل جراحی پیوند مو یک عمل سنگین است، خیلی از بیماران ممکن است نسبت به انجام آن تردید داشته باشند. ولی بیمارانیکه نتایج خوب پیوند موی سایر بیماران و خصوصا افراد مشهور و معروف را می بینند نسبت به انجام این عمل مصمم می شوند.

20- مراقبتهای قبل و بعد از عمل جراحی پیوند مو چیست؟
نتیجه عمل پیوند مو به علم وتجربه تیم پزشکی و همچنین همکاری خود بیمار بستگی دارد .
با وجودی که پیوند مو به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود ولی برای رسیدن به بهترین نتایج و بالاترین درصد رشد، بدون ایجاد عوارض جانبی رعایت صدها نکات مختلف علمی توسط تیم پیوند و همچنین دهها نکات مختلف دارویی، تغذیه ای، فیزیکی،روانی.. .از طرف بیمار الزامی است.
در بسیاری از موارد بی احتیاطی خود بیمار و اهمیت ندادن  به نکات آموزشی که قبل و بعد از عمل بایستی رعایت شود نتایج بد و جبران ناپذیری به وجود آورده. البته نکات آموزشی قبل از عمل وآماده شدن بیمار برای جراحی  توسط پزشکان مختلف ، اندکی متفاوت است ولی هدف کلی کاهش خونریزی حین عمل ، تسریع فرایند ترمیم زخم و رسیدن به نتیجه عالی و مورد قبول بیمارمی باشد.
زمانی که بیمار در یک وضعیت کاملا هوشیار است آموزشهای لازم به او داده شده علاوه بر آن یک فرم تایپ شده از آموزشهای لازم قبل و بعد از عمل و  یک شماره تماس تمام وقت به بیمار داده می شود تا در صورت فراموش کردن نکات یا مواجه شدن با مشکل خاصی از راهنمایی مشاور استفاده کند. از مهمترین مواردی که بیمار باید رعایت کند قطع مصرف سیگار و الکل در صورت استفاده است چرا که الکل با مختل کردن عمل پلاکتها و همچنین اثر بر مسیر انعقاد خون می تواند باعث افزایش خونریزی شود و قطع مصرف الکل بایستی 7 روز فبل از عمل باشد تا زمان خونروش به حد طبیعی برسد.
بسیاری از داروها نیز می تواند باعث افزایش خونریزی شوند و بهتر است تیم پیوند مو و  بیمار از لیست آنها آگاهی داشته باشد. نیکوتین با انقباض عروقی باعث کاهش جریان خون بافتی و به دنبال آن ایسکمی بافت می شود. افراد سیگاری در جراحی های زیبایی با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

- از جمله نکاتی  که لازم است بیمار قبل از عمل رعایت کند این است که:
در صورتی که نوبت عمل عصر می باشد صبحانه کامل و ناهار سبک میل کند.
اولین دوز آنتی بیوتیک 2 ساعت قبل از عمل خورده شود،موها شامپو شود،لباس جلو باز بپوشد، بعد از عمل نباید رانندگی کند.
بهتر است 3 تا4 هفته قبل از عمل موها کوتاه نشود.
روز عمل لباس جلو باز بپوشند تا بعد از عمل مشکلی نداشته باشند.از بیماران خواسته می شود یک جوراب گرم به همراه داشته باشند.
و اما توصیه های لازم بعد از عمل
•    بالا نگه داشتن سر.
•    پرهیز از تروما.
•    به منظور جلوگیری از آسیبهای وارده به سر به بیمار توصیه می شود 24 ساعت اول بعد از عمل کاملا استراحت کند.این آسیبها شامل ضربه های مکانیکی و همچنین ترومای ناشی از افزایش جریان خون پوست بعد از فعالیت می باشد.
•    در مورد داروهای مصرفی بعد از عمل جراحی با پزشک خود مشورت کند.

21- آیا برای کسانی که می خواهند پیوند مو انجام دهند، توصیه های خاصی دارید؟
توصیه می شود بیمارانیکه قصد انجام پیوند مو دارند، در شرایطی مراجعه کنند که آمادگی کامل جسمی و روحی داشته باشند.

22- امروزه موسسات زیادی را می بینیم که ادعای کاشت مو با بهترین نتیجه را دارند، آیا این موسسات مورد تایید هستند؟
اتفاقا باید متذکر شوم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخشنامه ای صادر کرده است که متخصصین واجد شرایط جهت انجام کاشت مو، متخصصین پوست، جراحان پلاستیک و جراحان سر و گردنی می باشند که دانش کافی در زمینه بیماریهای پوست و مو داشته باشندو این متخصصین جهت انجام کاشت مو نیاز به Certificate ندارند ولی سایر تخصصهای جراحی منوط به ارائه گواهی معتبر دانشگاهی هستند. بعلاوه مکان کاشت مو درمانگاه تخصصی پوست و مو، مراکز جراحی محدود و بیمارستانهای دارای بخش پوست می باشند و انجام کاشت مو در مطب مجاز نیست. در واقع برای انجام کاشت مو یک تیم کامل با امکانات کافی لازم است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha