سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89261

گزارشی کاربردی از راهکارهایی که می توانند در هنگام وقوع زمین لرزه در حفظ جان انسانها بسیار تاثیر گذار باشند منتشر شده است.

داشتن کمی اطلاعات و اعمال کمی اقدامات احتیاطی می تواند به اندازه ای شگفت انگیز شانس نجات شما را از زمین لرزه و یا هر نوع دیگری از حوادث افزایش دهد. نکات کلیدی در این زمینه آموزش و آمادگی به موقع است. راهکارهای ایمنی برای زمین لرزه شما را به یک متخصص تبدیل نمی کند اما با این حال دانستن آنها در هنگام وقوع زلزله می تواند برای شما تفاوتی به ارزش یک زندگی داشته باشد. سایت Geology این موارد را مورد تاکید قرار داده است.

قبل از وقوع زلزله

بیاموزید چگونه در هنگام حرکت زمین خود را نجات دهید. اکثر زمین لرزه ها بیشتر از چند ثانیه به طول می انجامند و در این مدت زمان دانستن اینکه چه کارهایی باید انجام دهید بسیار اهمیت دارد.

- همه اعضای خانواده خود را از نکات ایمنی درباره زمین لرزه آگاه کنید. نکاتی از قبیل 1- کارهایی که در هنگام وقوع زمین لرزه باید انجام دهید، 2- مناطق امن اتاق مانند زیر یک میز بسیار محکم و یا داخل چارچوبها، 3- مناطق نا امنی که باید از رفتن به آنها جلوگیری شود از قبیل کنار پنجره، آیینه های بزرگ، مبلمان سنگین و بزرگ، و شومینه.

- لوازم اضطراری را ذخیره کنید. این لوازم شامل رادیو و باطری های اضافی، چراغ قوه و باطری های اضافی، لوازم کمکهای اولیه، بطری های آب، غذا و نیازهای درمانی و پزشکی برای دو هفته، پتو، سوخت مورد نیاز برای پخت و پز، ابزارهای مورد نیاز برای بستن گاز، آب و برق.

- چیدمان خانه خود را به الگویی ایمن تغییر دهید: اجسام سنگین تر را در طبقات پایین تر قرار داده و اجسام شکستنی را در کابینتهای دربسته و قفل دار بگذارید. از آویزان کردن آیینه ها و یا قاب عکسهای سنگین در بخشهایی از منزل که معمولا استراحتگاه یا محل خواب به شمار می رود پرهیز کنید.

- اجسام سنگینی از قبیل آبگرمکن یا یخچالها را در جای خود محکم کنید.

- مایعات قابل اشتعال را به دور از منابع آتشزایی مانند آبگرمکنها، اجاق گاز و یا تنور قرار دهید.

- بیاموزید در هنگام زلزله چه کارهایی را با سرعت عمل بالا انجام دهید و از آموزش دادن این فعالیتها به اعضای خانواده خود اطمینان حاصل کنید.

- مکان اصلی و شیوه بستن آب، گاز و برق را بدانید و آن را به اعضای خانواده خود یاد دهید.

در هنگام زلزله

- اگر در داخل ساختمان هستید همانجا باقی بمانید. به سرعت خود را به یکی از بخشهای امن اتاق مانند زیر یک میز محکم و یا در کنار یک دیوار داخلی بایستید. هدف از این کار جلوگیری از سقوط اجسام بر سر و قرار گیری در بخشهای مقاوم اتاق است. از پناه گرفتن در نزدیکی پنجره، وسایل سنگین، ابزارهای سنگین و یا اجاق گاز خودداری کنید.

- اگر در حال آشپزی هستید اجاق گاز را خاموش کرده و سپس پناه بگیرید.

- اگر در خارج از ساختمان هستید به منطقه ای باز بروید که در آنجا احتمال برخورد اجسام در حال سقوط با شما کم باشد. از ساختمانها، دکلهای برق و درختان فاصله بگیرید.

- اگر در حال رانندگی هستید به آرامی سرعت خود را کاسته و در کنار جاده یا خیابان بایستید. از ایستادن بر رو یا زیر پلهای هوایی، روگذرها و یا کنار دکلهای برق، درختان و یا تابلوهای بزرگ خودداری کرده و در خودروی خود باقی بمانید.

پس از زلزله

- جراحتهای احتمالی را کنترل کنید و در صورت جدی بودن جراحتها به آنها رسیدگی کنید، در تامین امنیت برای اطرافیان خود کمک کنید.

- آسیبهای وارد شده را کنترل کنید. در صورتی که ساختمانی که در آن قرار دارید به شدت آسیب دیده است باید به سرعت آن را ترک کنید تا متخصصان آسیبهای خطرناک آن را کنترل کنند.

- درصورتی که متوجه نشت گاز شدید همه را از ساختمان خارج کرده و درها و پنجره ها را باز بگذارید. در صورت امکان و بی خطر بودن، شیر اصلی گاز را ببندید و به آتشنشانی خبر دهید. در این موقعیت از هیچگونه ابزار الکترونیکی استفاده نکنید زیرا یک جرقه کوچک می تواند منجر به انفجار گاز شود.

- در صورتی که برق قطع شده است اتصال برق تمامی لوازم الکترونیکی را قطع کنید تا از آسیب دیدگی آنها پس از بازگشت ناگهای برق جلوگیری کنید. در صورتی که بوی سیم سوخته و یا داغی احساس کردید جریان اصلی برق را با حفظ نکات ایمنی قطع کنید.

 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha