سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

هر ساله با آمدن 18 فروردین ماه روز جهانی بهداشت و آغاز هفته سلامت، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای شعار و هدف اصلی خود در یک‌سال آینده را اعلام می‌کند و این روز را جشن می‌گیرد. امسال نیز این سازمان با شعار شهرنشینی و سلامت این هفته را گرامی داشته است. اما پرسش این‌جاست که چرا با وجود بیماری‌های همه گیری چون آنفلوانزای خوکی و...این شعار به‌عنوان پیام اصلی روز جهانی بهداشت انتخاب شده است؟

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌اش به این پرسش پاسخ می‌دهد: “شهرنشینی منبع اصلی بسیاری از چالش‌های اجتماعی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی سلامت و وضعیت زندگی شهرنشینان تاثیر می‌گذارد و بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی زیادی را به‌وجود می‌آورد، این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2030 میلادی، 60 درصد از جمعیت دنیا در نواحی شهری زندگی خواهند کرد

 و همین روند رو به رشد شهرنشینی باعث می‌شود تا رشد جمعیت بیشتر شود و خطراتی همچون آلودگی هوا، تصادفات جاده‌ای، مشکلات بهداشتی، کمبودهای غذایی، نبود تسهیلات ورزشی و تفریحی، رشد نواحی زاغه‌نشین و... افرایش یابد. بر همین اساس هدف اصلی این بیانیه بر پایه بهبود سلامت و استانداردهای زندگی در جوامع شهری قرارگرفته شده است.

بنابراین می‌توان سلامت را  یک اولویت در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شهری در نظر گرفت، به‌طوری که بسیاری از مسئولان بهداشتی معتقدند که سلامت تنها متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیست و بدون همکاری‌های بین بخشی، ارتقای بهداشت و سلامت اقشار مختلف جامعه امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در این باره می‌گوید: سلامت از جمله مقوله‌های مهمی است که همه دستگاه‌های ذیربط بایستی در ارتقای آن در جامعه همکاری داشته باشند، زیرا میدان فعالیت در این عرصه آنقدر وسیع است که یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه آنها را ساماندهی کند.

حسن بهبودی ادامه می‌دهد: اگر چه دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت است اما سازمان‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، تربیت‌بدنی، هلال احمر و... به نوعی در امر سلامت دخیل هستند و نقش دارند.

همچنین نباید فراموش کرد که امروزه شهرنشینی، به مفهوم زندگی در جوامع شهری، در پیوند با ویژگی‌های زیست‌محیطی و انسانی روابط دوجانبه را میان این 2 به‌وجود آورده است و همین امر باعث شده تا لزوم ارتباط تنگاتنگ میان مسئله‌یابی، سیاست‌سازی، سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه شهر و شهرنشینی با سایر حوزه‌های توسعه‌ای محسوس‌تر شود.

ارسلان داداشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در این باره می‌گوید: زندگی اجتماعی ما شرایطی دارد که مسائل متعدد سلامت جسمی و روانی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال با پیشرفت صنایع و فناوری‌ها آلودگی‌های ناشی از آلاینده‌ها، پارازیت‌ها و امواج ماکروویو که در شهر و کلانشهرها به وفور یافت می‌شود، نه تنها سلامت جسمی افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد بلکه باعث بیماری‌های روانی افسردگی نیز
 می‌شود.

بر همین اساس امسال  این هفته با همکاری وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، رفاه و تامین اجتماعی و مسکن و شهرسازی و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، تربیت‌بدنی، صدا و سیما، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر و اداره مبارزه با موادمخدر برگزار شد.

هر کدام از این روزها نیز  با عنوان جامعه سالم؛ مدارس مروج سلامت، جامعه ایمن ؛ رانندگی ایمن، شهر سالم؛ ورزش، نشاط و رفتارهای سالم، جامعه سالم؛ تغذیه سالم و امنیت غذایی، شهر سالم؛ همکاری بین بخشی و همبستگی اجتماعی، شهر سالم؛ هوای سالم و عاری از دخانیات و جامعه سالم؛ بسیج پیشگیری از اعتیاد، در نظر گرفته شده است.

ویزیت رایگان بیماران گیلانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان همچنین با تاکید بر اینکه هفته سلامت فرصت مناسبی است که می‌توان از آن برای ارتقای همکاری‌های بین بخشی و آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه مقوله سلامت استفاده کرد می‌گوید: از جمله برنامه‌های ما  در این هفته نواخته شدن زنگ سلامت،

افتتاح طرح‌های بهداشتی درمانی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای سلامت استان و معرفی غرفه‌های برتر، معرفی پیشتازان امر سلامت و اهدای لوح تقدیر و جوایز به آنان در همایش، عیادت از بیماران بستری در بیمارستان‌های استان و تهیه بسته‌های سلامت، برگزاری کارناوال اورژانس و مهدکودک‌ها، ویزیت رایگان، برگزاری مسابقه‌های مقاله‌نویسی، نقاشی و... است.

فرهاد پورفرضی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز درباره برنامه‌های این استان در این هفته می‌گوید: نواختن زنگ سلامت در مدارس، تجلیل از رانندگان برتر استان، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در محیط‌های تفریحی و گردشگری، از جمله برنامه‌های اداره بهداشت استان در این هفته است که در حال انجام است.

در آذربایجان شرقی هم توزیع بروشور و سی‌دی‌های مربوط به حوزه بهداشت و سلامت در بین نمازگزاران در جمعه، ترویج و تبلیغ تغذیه سالم به‌صورت نمادین و نابودسازی مواد غذایی فاسد، هشدار به مردم در زمینه آلودگی هوا و پاکیزه نگه‌داشتن این محیط‌ها، تبلیغ و اطلاع‌رسانی در مورد مضرات و دشواری کشیدن سیگار و دخانیات و تجلیل از فعالان عرصه بهداشت و درمان و ایثارگران عرصه سلامت از برنامه‌های این استان  بود که در این هفته انجام شد.»

 طرح‌های بهداشتی درمانی

 در کردستان هم در حالی که مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان از افتتاح طرح‌های بهداشتی درمانی و برپایی همایش‌های مرتبط در سطح استان خبر می‌دهد همکارانش در فارس هم در تمامی واحدهای بهداشتی، درمانی و اداری با به‌کارگیری توان خویش و با هدف افزایش آگاهی و اطلاعات بهداشتی جامعه در مرکز استان و دیگر شهرستان‌های تابعه اقدام به برگزاری برنامه‌های هفته سلامت کرده‌اند.

از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی رئیس مرکز بهداشت کرمان هم با تاکید بر نقش مؤثر آموزش و اطلاع‌رسانی بر سلامت شهروندان در این هفته گوید: امسال با همکاری سازمان‌های شهرداری، آموزش پرورش، تربیت بدنی و... اقدام به برپایی چادرهای اطلاع‌رسانی و بهداشتی در سطح شهر و به‌خصوص در مناطق پرخطر کردیم.

در این محل‌ها آزمایش قند خون، فشار و BMI (تطبیق وزن با قد) به‌صورت رایگان انجام می‌شود. در همین راستا در بین مردم برگه‌های تبلیغاتی و آموزشی  پخش‌شد.

مسابقه‌های نقاشی، دو و میدانی و تغذیه سالم

حمید دهمره، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در راستای سلامت ساکنان شهرها و تعامل بیش از پیش با سایر اداره‌ها و سازمان‌ها نباید مختص هفته سلامت باشد، در مورد برنامه‌های استان سیستان و بلوچستان در هفته سلامت  گفت: عیادت از بیماران و سالمندان، درختکاری، برپایی مسابقه بزرگ نقاشی با موضوع شهر سالم و پاکیزه، پیاده‌روی، مسابقه دو و میدانی، مسابقه تغذیه سالم، ویزیت رایگان و جشن سلامت از جمله برنامه‌های ما در این هفته بود که برگزار شد.

 دکتر احمدی پیما سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بیرجند هم با اعلام این خبر که بیرجند به‌عنوان شهر سالم معرفی و جزو 38 شهر سالم کشور است می‌گوید: در هفته سلامت با تشکیل کمیته‌های تخصصی، ادارات باید برنامه‌های پیشنهادی خویش را برای ایجاد شهر سالم ارائه کنند و بر همکاری و تعامل دو یا چندجانبه تأکید بیشتری داشته باشند که امیدواریم این اتفاق در سال آینده بیفتد.



 

همشهری استانها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha