قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به آنچه عملكرد و نقش نامشخص بیمه‌های تكمیلی در اقتصاد سلامت كشور خواند، اظهار داشت: با این كه در قانون بیمه همگانی با صراحت به تامین بخشی از هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌های تكمیلی تاكید شده است، در حال حاضر به هیچ وجه این طور عمل نمی‌كنند

دكتر عبدالرضا معادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه سلامت بسته‌ای از خدمات است كه علاوه بر درمان، حمایت‌های روانی و اجتماعی افراد را در بر می‌گیرد، افزود: اقتصاد سلامت باید به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرد كه تنها بحث دارو و درمان در آن لحاظ نشود و مسایل اجتماعی فرد نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این كه درمان نیز بخشی از بسته سلامت است، اظهار داشت: سرانه سلامت مربوط به اختصاص اعتبار دولت به این موضوع است كه شامل حمایت‌های اجتماعی، شغلی، روانی، آموزشی می‌باشد.

دكتر معادی با بیان این كه تعیین اهداف و برنامه‌ها در زمینه بهداشت و درمان جامعه حائز اهمیت است، تصریح كرد: از این رو سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه كشور بهترین شكل برای تعیین اهداف به شمار می‌رود.

قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با بیان این كه بیمه‌های تكمیلی، بیمه مازاد هزینه است، افزود: این در صورتی است كه تعریف بیمه تكمیلی تامین بخشی از خدماتی است كه در بیمه‌های دولتی نیست؛ بنابراین نقش بیمه‌های تكمیلی هم در بحث اقتصاد سلامت گنگ می‌باشد كه در حقیقت بیمه‌های مكمل هزینه هستند.

دكتر معادی تاكید كرد: مدیریت هزینه باید در سازمان‌های بیمه‌گر مورد توجه قرار گیرد؛ به طوری كه اگر سرانه درمان كم است، دلیل بر كم بودن تعرفه نیست و در صورتی كه بتوان آن را مدیریت كرد و از منابعی كه اشتباها هزینه می‌شود، جلوگیری كرد، در این صورت می‌توان تعرفه را افزایش داد. همچنین یكسان‌سازی بیمه‌ها به شرط این كه تفكیك بین‌ بیمه پایه و بیمه تكمیلی رخ دهد، در نظام سلامت مؤثر خواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: در تعیین قیمت واقعی خدمات، دیدگاه تصمیم گیری در سرانه درمان باید با حقیقت منطبق باشد، زیرا در حال حاضر چنانچه سرانه درمان به درستی تعیین نشود، در آینده دچار بحران‌های زیادی خواهیم شد

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha