پاندمی آنفلوانزای جدید موسوم به خوکی نوعی بیماری ویروسی واگیردار است که بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی در آن، می‌تواند در مدتی کوتاه ابتلای افراد زیادی در جامعه را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که این همه‌گیری عواقب اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی فراوانی را در پی خواهد داشت.

ویروس آنفلوانزای «آ» در هنگام سرفه یا عطسه وحتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل می‌شود. افراد سالم با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا به این نوع آنفلوآنزا، آلوده شده‌اند، به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ چرا که عامل این بیماری می‌تواند 2 تا 8 ساعت روی اشیاء ‌زنده باقی مانده و بیماری را به دیگران منتقل کند. همچنین آنفلوانزای «آ» قبل و بعد از ظهور علائم، قابلیت انتقال به دیگران را دارد.

براساس مطالعات موجود، سنین نوجوانی و جوانی اغلب مبتلایان به آنفلونزای نوع «آ» را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین نقش معلمان، مربیان و اساتید در زمینه آموزش و به دنبال آن و جلوگیری از انتشار سریع آن در جامعه بسیار مهم است.

اشخاص بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، قلبی، آسم، دیابت، مشکلات کلیوی، نقص ایمنی، افراد خیلی چاق، زنان باردار، ساکنان خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های بیماران مزمن در صورت ابتلا به آنفلوآنزای نوع «آ» عوارضی مانند تنگی نفس، ذات الریه، تشنج ، اختلال هوشیاری و.. .بیشتر از سایرین خواهد بود.

علایم بیماری

لازم است به خاطر داشته باشیم که مهمترین بیماری آنفلوآنزا نوع «آ» تب، گلودرد، سرفه و سردرد است. البته علایمی مانند لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، اسهال و استفراغ نیز در برخی از بیماران مشاهده می‌شود. کو دکان کم سن و سال مانند شیرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزای نوع «آ» ممکن است علائمی از قبیل تب و خواب آلودگی، تشنج، بی‌قراری، عدم نوشیدن مایعات، استفراغ‌های مکرر، تغییر رنگ پوست به کبودی و تنفس سریع داشته باشند.

اقدامات پیشگیرانه

به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری انفلوانزای نوع «آ» لازم است که دست‌ها مرتب با آب وصابون و یا با محلول‌های ضد عفونی کننده شستشو شوند. به این منظور ضروری است در هر بار شستن دست‌ها، این عمل دوبار تکرار شود. همچنین باید از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خودداری شود؛ چرا که این امر انتقال ویروس را به دنبال دارد. رعایت فاصله حداقل یک متر از افرادی که علائم شبیه بیماری آنفلوانزا دارند نیز لازم است. توصیه می‌شود از اسباب بازی‌های قابل شستشو برای کودکان استفاده شود و از اسباب بازی‌های پارچه‌ای و پشمی خودداری شود.

همچنین هنگام عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان را با دستمال گرفته و بلافاصله دستمال را داخل کیسه پلاستیک گذاشته و در سطل زباله بیندازیم. اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌شود روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل کیسه پلاستیکی قرار داد. ضروری است هنگام عطسه یا سرفه از قرار دادن کف دستها در جلوی دهان و بینی خودداری شود؛ چرا که این مسئله احتمال انتقال ویروس بیماری را به اشیا و به دنبال آن به افراد دیگر به دنبال دارد.

استفاده از ماسک جهت پیشگیری در این نوع آنفولانزا توصیه نمی‌شود. زنان شیرده که علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شیردادن به نوزاد، از ماسک استفاده کرده و یا با دستمال جلوی بینی خود را بپوشانند.

در جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا نوع «آ» بهتر است در صورت امکان از حضور در اماکن شلوغ خودداری کرده یا مدت زمان حضور در این اماکن کاهش یابد. همچنین بهتر است با باز کردن درب و پنجره‌ها در فواصل مناسب در روز و هر بار حداقل به مدت 10 دقیقه، به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی، کلاس درس و... کمک شود.

اقدامات مراقبتی در مبتلایان به آنفلوآنزای نوع «آ»

استراحت کافی، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب، و استفاده از استامینوفن به عنوان تب‌بر بهترین راه درمان بیماری آنفلوانزای نوع «آ» است. برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزا لازم است تنها از قرص استامینوفن به میزان تجویز شده استفاده شود. توصیه می‌شود برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزای نوع «آ» از مصرف آسپرین خودداری شود. همچنین در صورت مشاهده تب و خواب آلودگی در کودکان زیر دو سال، باید سریع به پزشک مراجعه شود. مبتلایان به آنفلوانزای جدید به ویژه دانش آموزان مدارس و دانشجویان می‌توانند 24 ساعت بعد از قطع تب و با تجویز پزشک به محل کار یا کلاس درس حضور یابند.

از طرف دیگر، واکسن آنفلونزای فصلی برای بیماری آنفلوآنزای نوع «آ» موثر نیست اما تزریق آن برای افراد پرخطر توصیه می‌شود. در صورت مشاهده علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن احساس خستگی و اسهال و استفراغ باید به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت مشاهده علایمی مانند تنفس سریع و سخت، تشنج و یا تداوم تب در کودکان مبتلا به آنفلوانزا نوع «آ» باید به پزشک مراجعه کرد.

همچنین در صورت مشاهده علائم تنگی نفس، اشکال در نفس کشیدن، حال عمومی بد و یا تب بالای بیش از سه روز در مبتلایان به آنفلوانزای نوع «آ» لازم است بیمار هر چه سریع‌تر توسط پزشک معاینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha