سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89280

پتاسیم ماده معدنی ساده اما پر نقش در حفظ سلامت است. کمک به ضربان قلب یکی از این نقش های حیاتی است. صد هزار تپش قلب در روز به مدد کمک پتاسیم صورت می گیرد و به مدد همین تپش خون به سراسر بدن منتقل می شود. اگر دچار فشار خون بالا، نقصان عملکرد قلب و یا مشکل ریتمیک قلبی هستید دریافت پتاسیم کافی لازم است. از طرفی به نظر می رسد که غذاهای سرشار از پتاسیم عاملی برای کاهش کلسترول نیز هستند.


منابع غنی از پتاسیم
پتاسیم به مقدار فراوان درخاک و آب دریا وجود دارد زیرا مقدار سالمی از این ماده معدنی برای سلامت و حفظ حیات حیوانات و گیاهان نیز لازم است. پتاسیم در حرکت ماهیچه ای ، برانگیختگی اعصاب و کمک به فیلتر خون توسط کلیه ها نیز نقش دارد. مهم ترین منابع پتاسیم در سبزیجات و میوه جات می باشد. محصولات لبنی ، غلات ، گوشت و ماهی نیز به مقدار فراوان حاوی پتاسیم می باشد. اما بهترین منابع پتاسیم عبارتند از:
*گوجه فرنگی
*سیب زمینی
*آواکادو
*میوه جات تازه(موز، پرتقال و توت فرنگی)
*آب پرتقال
*میوه های خشک شده(کشمش، خرما، زردآلو و  و الو خشک)
*اسفناج
*لوبیا و نخود
رژیم غذایی سرشار از میوه جات و سبزیجات تازه بهترین روش برای کسب پتاسیم کافی است. این نوع رژیم نه تنها برای کسب مواد معدنی حیاتی خوب است بلکه فواید دیگری نیز دارند که عبارتند از:
-کاهش بیماری های قلبی
-کاهش خطر سرطان
-کاهش خطر چاقی
-پتاسیم و کاهش فشار خون
یکی از مهم ترین مطالعات انجام شده در مورد این عنصر حاکی از این حقیقت است که ماده معدنی ذکر شده در کاهش فشار خون تاثیر به سزایی دارد. اما مصرف قرص یا مکمل پتاسیم لازم نیست. فقط کافی است در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه جات را قرار دهید.
پتاسیم و کاهش کلسترول
تا کنون هیچ یافته ای ارتباط بین پتاسیم و تاثیر آن بر کاهش کلسترول را ثابت نکرده است اما جالب است بدانید که اغلب مواد غذایی سرشار از پتاسیم در کاهش کلسترول نیز نقش به سزایی دارند.
مصرف روزانه پتاسیم چه قدر باید باشد؟
مصرف منابع سرشار از پتاسیم و یا مکمل های پتاسیم برای افراد سالم بدون مانع است اما افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند باید در زمینه مصرف پتاسیم محتاط تر عمل کنند .

تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha