سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89287

اغلب زنان تصور می کنند که اگر برای اولین بار زایمان غیر طبیعی و سزارین داشته باشند ، زایمان های بعدی نیز به همین سبک امکان پذیر است و حالت طبیعی دیگر رخ نخواهد داد. اما باید بگوییم که این تصوری بیش نیست. شاید مادرانی که اولین بار تجربه زایمان سزارین داشته اند در دفعات بعدی بتوانند زایمان طبیعی را تجربه کنند و این غیر ممکن نیست. اسم این زایمانVBAC می باشد. البته باید فراموش نکنید که اگر پزشک و مادر بر سر چنین زایمانی توافق کنند بهتر است این حقیقت را نیز به خاطر داشته باشند که این تنها تلاشی آزمایشی می تواند باشد. به این معنا که مادر در صدد زایمان طبیعی است اما ممکن است تلاش وی به ثمر نرسد و نهایتا زایمان مثل تجربه اول وی صورت گیرد. گزارشات حاکی است که در بین این زنان علی رقم تلاش از هر 10 مورد تلاش ،نهایتا 4 مورد ناچار به عمل سزارین می شوند.


به گزارش گروه ترجمه «سلامت نیوز»،اگر تنها یک مرتبه عمل سزارین را تجربه کرده اید زایمان VBAC به نظر بی خطر می رسد.البته رعایت ملاحظاتی دیگر نیز لازم است.
مثلا :
-    تنها یک مرتبه تجربه عمل سزارین پایین تنه و از پهلو به پهلو داشته باشید.
-    تا کنون دو مرتبه عمل سزارین داشته اید اما زایمان طبیعی را نیز تجربه کرده اید.
-    بیمارستان دارای پرسنل و تجهیزات لازم برای انجام عمل سزارین فوری در صورت نیاز داشته باشد.
-    دلیل بالینی برای انجام عمل سزارین وجود نداشته باشد.  به نظر می رسد که این عمل برای مادران بالاتر از 35 سال نیز بی خطر است . بعلاوه داشتن رحم بزرگ و یا دوران بارداری بیشتر از 40 هفته مشکلی ایجاد نمی کند اما به هر حال شانس و احتمال زایمان طبیعی را نیز کاهش می دهد.
اما انجام عمل VBAC برای موارد زیر تجویز نمی شود.
-    داشتن دو عمل سزارین و عدم تجربه زایمان طبیعی
-    هر نوع شکاف و بریدگی بالاتر از رحم .
اما مزایای انجام VBAC
-    اجتناب از شکاف و بریدگی دیگر روی رحم. این مورد از موارد قاب توجه می باشد زیرا هر چه قدر تعداد شکاف و بریدگی روی رحم بیشتر باشد احتمال بروز مشکل در زایمان های بعدی بیشتر است.
-    درد کمتر بعد از زایمان
-    کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان بعد از زایمان
-    کاهش احتمال بروز عفونت

مشکلات احتمالی VBAC
مهمترین مشکل  احتمالی ناشی از این نوع عمل ، باز شدن شکاف و بریدگی عمل سزارین می باشد. البته این از احتمالات بسیار ضعیف و نادر است که به هر حال باید در نظر گرفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha