یك متخصص زنان با اشاره به اهمیت بالای مشاوره قبل از بارداری گفت: عوارض نوزادی و جنینی در مادران دیابتی بسیار بالا است.

دكترلاله اسلامیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه زنانی كه دیابت دارند باید قبل از بارداری بیماریشان را كنترل كنند، افزود: مشاوره این افراد قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمام طول مدت بارداری باید مراجعه به پزشك معالج خود را مستمر كنند، بنابراین مراقبت مادر و جنین باید بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این كه زنان باردار مبتلا به دیابت، دوران بارداری پراسترسی را می‌گذارنند، اظهار كرد: این افراد باید مورد معاینه مستمر متخصص غدد و زنان قرار گیرند و از تغذیه متعادل تحت نظر پزشك بهره‌مند شوند. همچنین عوارض نوزادی و جنینی در آنها بسیار بالا است.

این متخصص زنان با بیان این كه ابتلای نوزاد به دیابت از طریق مادر بستگی به نوع دیابت مادر دارد، خاطرنشان كرد: زنانی كه دیابت بارداری دارند، ابتلای نوزاد به دیابت در حد صفر است اما زنانی كه از گذشته دیابت داشته و وابسته به انسولین هستند، احتمال تولد نوزاد دیابتی در آنها بسیار بالاست.

وی با بیان این كه نزدیك به دو درصد حاملگی‌ها امكان دیابتی شدن را دارند، تصریح كرد: همچنین شانس دیابت در جمعیت عادی تقریبا دو درصد است و با توجه به این مساله ممكن است در نوزاد متولد شده، امكان كاهش قند خون، كلسیم و بروز تشنج وجود داشته باشد اما خطر ابتلای این نوزادان به دیابت در آینده بسیار ضعیف است.

دكتر اسلامیان ادامه داد: امكان تشخیص دیابت در كودكان بین سنین 4 تا 9 سالگی وجود دارد. زیرا ژن دیابتی به آنها منتقل شده و تنها در آینده امكان درمان از طریق پیوند پانكراس و سلول‌های بنیادی وجود دارد.

وی با بیان این كه زنانی كه به صورت مادرزادی رحم ندارند، امكان استفاده از رحم جایگزین را دارند، افزود: همچنین در صورتی كه به علت برخی بیماری‌های خاص و یا یك بیماری زمینه‌یی امكان رشد جنین در رحم مادر وجود نداشته و یا مشكلاتی در ناسازگاری خونی مادر وجود داشته باشد، استفاده از رحم جایگزین یا كمكی توصیه می‌شود؛ به طوری كه تخمك و اسپرم در خارج از بدن رشد داده و در رحم زن دیگری كاشته می‌شود.

دكتر اسلامیان با بیان این كه زنان مطلقه و زنانی كه همسرشان متوفی هستند، امكان اجاره رحم را دارند، اظهار كرد: وابستگی احساسی زن به كودكی كه رحم كمكی را 9 ماه در شكم خود نگهداری می‌كند، یكی از مشكلات موجود به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha