سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89298

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در خصوص سفرهای تابستانی شهروندان، توصیه هایی را برای آنان اعلام کرده است. با شروع فصل تابستان و افزایش دما در شهرهای مختلف کشورمان مسافرت های تابستانی و رفتن به مناطق خوش آب و هوا نیز آغاز می شود. هرچند رعایت اصول ایمنی در همه موارد زندگی ضروری است اما برای اینکه مسافرت های تابستانی با آرامش خاطر انجام شود، سازمان آتش نشانی تهران توصیه های زیر را برای شهروندان اعلام کرده است.

دستورالعمل های ایمنی هنگام خارج شدن از منزل

- آشپزخانه می تواند مرکز بروز خطرات در خانه باشد، هنگام ترک منزل به منظور مسافرت در مورد وسایل برقی و گازی دقت کافی داشته باشید و مطمئن شوید وسایل برقی غیرضروری از مدار خارج شده و شیر گاز همه وسایل گازسوز بسته باشد. بستن شیرفلکه آب سرد و گرم ساختمان هنگام خروج از منزل به قصد مسافرت الزامی است. هنگام انجام سفرهای کوتاه، کودکان را در خانه تنها نگذارید. در زمانی که شرایط آب و هوایی برای سفر مناسب و پایدار نیست از مسافرت خودداری کنید. مواد غذایی فاسدشدنی را در حد امکان در مقصد تهیه کنید نه در مبدأ. چنانچه منزل شما مجهز به سیستم دزدگیر یا آژیر است قبل از مسافرت آنها را کنترل کنید و از درست عمل کردن آنها مطمئن شوید. خواب آلودگی یکی از علل حوادث رانندگی در جاده ها است، بنابراین شب قبل از مسافرت استراحت کافی الزامی است. کلید منزل را در اختیار افراد غیرمطمئن قرار ندهید و در صورت مفقود شدن کلید، قفل در اصلی را تعویض کنید. یکی از افراد مورد اطمینان خود را در زمان نبود خودتان مسوول حفاظت و رسیدگی به منزل کنید. پیش از حرکت از سلامت خودرو مطمئن شوید و از مسافرت با خودرو معیوب پرهیز کنید همچنین لوازم مورد نیاز اولیه و ضروری مثل ظروف آب و روغن، زاپاس سالم، علامت احتیاط، جعبه کمک های اولیه، تسمه پروانه، شمع، پلاتین و... را به همراه داشته باشید.

- هنگام مسافرت و رانندگی از پاک کردن چراغ ها و شیشه های عقب و جلوی خودرو غفلت نکنید.

- هنگام مسافرت حتماً یک دستگاه خاموش کننده دستی همراه داشته باشید تا در صورت بروز آتش سوزی در خودرو از آن استفاده کنید.

- شماره تلفن های ضروری را همراه داشته باشید.

دستورالعمل های ایمنی هنگام سفر

- هنگام رانندگی اگر احساس کردید خواب و خستگی بر شما چیره می شود، در محلی امن توقف کنید، چراغ های خطر خودرو را روشن کنید و به استراحت بپردازید.

- همواره در جعبه کمک های اولیه، یکسری کیت مخصوص مارگزیدگی داشته باشید و در صورت مارگزیدگی نوع و شکل ظاهری مار را به خاطر بسپارید زیرا شناسایی نوع مار در درمان مارگزیدگی بسیار مهم است.

- هنگام مسافرت و رانندگی در شب مایعاتی نظیر قهوه و چای که انسان را پرانرژی و شاداب تر می کنند، بنوشید.

هنگام رانندگی در آزادراه ها نکات ذیل را به خاطر داشته باشید.

پس از قرار گرفتن در خط عبور آزادراه با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (تندرو- کندرو) در خط تعیین شده حرکت کنید. هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل از چراغ راهنما استفاده کنید.قبل از حرکت به سرنشینان خودرو گوشزد کنید هنگام حرکت خودرو از بیرون قرار دادن دست و سر خود از پنجره خودداری کنند. سرنشینان خودرو حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنند و به کودکان خود ضرورت استفاده از کمربند ایمنی را آموزش دهید. از نور بالا فقط در مواقع ضروری استفاده کنید. هنگام رانندگی از صحبت کردن با تلفن همراه یا با سایر سرنشینان حتی المقدور پرهیز کنید. جاده همیشه تسلیم راننده بااحتیاط است و راه باز وسوسه انگیز است. پس با سرعت مجاز رانندگی کنید. در کنار آزادراه ها توقف نکنید، با کمی حوصله به نزدیک ترین پارکینگ خواهید رسید، درصورت ضرورت خودرو خود را به شانه خاکی هدایت کنید. پرتاب ته سیگار از پنجره خودرو باعث بروز آتش سوزی در اماکن طبیعی و گردشگری می شود. از مسافرت با وانت خودداری کنید. برای حفظ سلامتی خود و خانواده همیشه در سفر از غذای سبک، سالم و بهداشتی استفاده کنید.

از پرتاب کردن شیشه نوشابه و شیشه های قطور که مثل عدسی عمل می کنند، در محیط های طبیعی خودداری کنید زیرا درصد بالایی از آتش سوزی های جنگل از اینجا آغاز می شود. در مسافرت هنگام نیاز به وسایل گرمازا حتی المقدور از روشن کردن اجاق صحرایی بپرهیزید. در صورت روشن کردن اجاق صحرایی هنگام ترک محل آتش را با ریختن آب کافی خاموش کنید. در جنگل ها و بوستان ها از پرتاب ته سیگار خودداری کنید. در طول مسافرت از بازی کردن کودکان در جاده، کنار پرتگاه ها و حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنید. در صورت استفاده از چادر برای استراحت دور تا دور چادر نمک بپاشید تا از گزند جانوران موذی در امان بمانید. قبل از بازی، بار و بنه اطراف خود را بازرسی و کنترل کنید. (از نظر حفر چاه، گودال، خطرات بالقوه و... ) سعی شود کنار مسیر خودروها، سیلاب، پرتگاه، کنار رودخانه ها و مکان هایی که احتمال ریزش وجود دارد اتراق نکنید.

دستورالعمل های ایمنی در مقصد

ورود خود را به مقصد به بستگان اطلاع دهید. همواره کارت شناسایی، شماره تلفن و آدرس محل اقامت را همراه خود به ویژه همراه کودکان و سالمندان داشته باشید. پیوسته مراقب کودکان خود باشید تا از دسترس شما دور نشوند. به منظور آشنایی با محل اقامت خود اطلاعات راهنمای شهری را از مبادی ذی ربط به ویژه سازمان ایرانگردی و جهانگردی تهیه کنید. مکانی را برای اسکان انتخاب کنید که از ایمنی لازم برخوردار باشد. در صورت استفاده از وسایل گرمایشی و پخت غذا، از سلامت وسایل و عدم نشت گاز و تهویه مناسب محل اسکان اطمینان حاصل کنید. در سفر مراقب پول و اشیای قیمتی خود باشید. حتی المقدور سعی کنید از همراه داشتن پول زیاد و زیورآلات گرانبها خودداری کنید و در صورت نیاز آن را به صندوق امانات بسپارید.در لحظات اولیه ورود به محل اسکان، وسایل ایمنی و راه های خروج را به خاطر بسپارید تا در زمان نیاز سریع تر اقدام کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha