شورای ملی سالمندان درحالی طبق ماده 192 قانون اساسی دربرنامه سوم کشوری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که با اینکه درسال اخر اجرای برنامه چهارم توسعه کشوری هستیم اما هنوز از جایگاه محکم قانونی برخوردارنیست و به صورت مطلوبی به مرحله عملیاتی نرسیده است که درباره چرایی این ماجرا با سهیلا خوشبین رئیس اداره ارتقای سلامت سالمندان وزارت بهداشت به گفتگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.


*مسئول اصلی اجرای طرح شورای ملی سالمندان کیست و علت خوب اجرایی نشدن این برنامه چه بوده است؟
طرح شورای ملی سالمندان قبل از تشکیل وزارت رفاه با نظارت ریاست جمهوری به تصویب رسید که بعد از تشکیل این وزارتخانه نظارت براجرای امور رفاهی سالمندان به وزارت رفاه موکول شد.
این طرح در حالی به تصویب رسید که جایگاه قانونی اجرا و نظارت بر اجرا آن ضعف دارد و پیگرد قانونی برای قصوردر اجرایی کردن برنامه از سوی اعضاء شورا تعریف نشده بود و با همین ضعف در برنامه چهارم توسعه کشور دنبال شد .
* طرح شورای ملی سالمندان بر اساس چه محورهایی به اجرا در آمده است؟
به منظور اجرای طرح شورای ملی سالمندان، کمیته های درهر شهرستان با ریاست استانداری و  دبیری سازمان بهزیستی هر استان تعریف شد و این درحالی بود که دانشگاه های علوم پزشکی هر استانی به عنوان عضو فرعی در اجرایی کردن طرح سلامتی سالمندان نقش داشتند.
*باوجودی که دانشگاه های علوم پزشکی مسئول ایجاد سلامتی برای هر گروه سنی هستند چرا مسئولیت کمیته های ساماندهی سلامت سالمندان به بهزیستی واگذار شده است؟
از آنجائیکه وزارت رفاه مسئول ایجاد رفاه برای هر قشری می باشد بنابراین مسئولیت رفاهی سالمندان به وزرات رفاه تعلق گرفت و دانشگاه های علوم پزشکی هر استانی به عنوان عضو فرعی در آن حضور داشتند که اجرایی کردن برنامه سلامت سالمندان بدون دخالت مستقیم دانشگاه ها مشکلات اساسی ایجاد کرده است.
*بزرگترین نقص اجرا نشدن مطلوب این برنامه چیست؟
 با توجه به اینکه این شورا با حضور اعضای مختلفی از سازمان ها  تعریف شده است اما حضور نیافتن و سهل انگاری برخی از اعضای در جلسات  وروند اجرایی برنامه ها هیچ گونه پیگرد قانونی و منع قانونی نداشت که این مسئله اختلال در کار شورای ملی سالمندان ایجاد کرد و باعث شد که با گذشت چندین سال از تصویب این طرح اما تعداد جلسات آن از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند.
*وظیفه وزرات رفاه در اجرایی کردن طرح شورای ملی سالمندان چه بود؟
اجرای طرح مسکن، ارتقاء سطح آگاهی جامعه درباره سالمندان، پوشش بیمه ای سالمندان و تعریف کردن سبد های غذایی سالم سالمندان از جمله طرح های است که باید وزارت رفاه به منظور سلامت سالمندان اجرایی می کرد اما تنها در حد شرح وظایف این سازمان باقی ماند.
درحال حاضرمحور کاری  شواری استانی بهداشت و سلامت به ریاست استانداری و دبیری معاونت بهداشت هر استان با شرح وظایف کمیته های ساماندهی سلامت به ریاست استانداری و دبیری سازمان بهزیستی هراستان  بر محور عوامل اجتماعی است که باید وزارت رفاه بر ادغام دو مرکزفوق  اقدام نماید.
*درحال حاضر سالمندان چند درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و چه برنامه های برای ارتقاء سلامتی آنها تعریف کرده اید؟
طبق آخرین سرشماری که در سال 85 انجام شد بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمند تشکیل می دهد که معادل نرخ 2/7 درصد است که هم اکنون درصد جمعیت سالمندان شصت سال به بالا درکشور به 6 میلیون نفر رسیده است.
هم اکنون به منظور ارتقاء سلامتی سالمندان دو برنامه ، ترویج شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی در 41 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و برنامه ادغام یافته جامعه سالمند در 17 دانشگاه به اجرا گذاشته شده است که در سال آینده این برنامه در 24 دانشگاه اجرایی خواهد شد.
*درراستای ارتقاء سلامتی سالمندان باید به چه نکاتی توجه شود؟
توانمند کردن سالمندان و ایجاد فضایی برای  تمرینات بدنی، تغذیه، مراقبت از استخوان و مفاصل، تقویت حافظه وپرهیزاز استرس دوره سالمندی، بهداشت دهان و دندان ، مسایل پیشگیری از حوادث، اختلالات خواب و یبوست ازجمله نکاتی است که باید به آن دقت شود.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha