بارها از سوی رسانه های مختلف از کسری بودجه کلان درحوزه بهداشت و درمان گفته شده و با یک سرچ ساده کسری بودجه های یک میلیارد و ششصد میلیارد تومان، سیصد و چهل و هشت میلیارد تومان کسری بودجه از سوی معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ششصد و بیست میلیارد تومان از سوی معاون توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است اما این درحالی که وزارت بهداشت مدعی شده که در صورت دریافت یک میلیارد تومان قادر به رفع تمام مشکلات بهداشت و درمان است.به همین منظور مصاحبه با علی باغبانیان عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص چرایی و کمبود کسری بودجه داشتیم که به شرح ذیل آمده است.

*با توجه به اینکه در طی یک دهه اخیر و در طول برنامه سوم و چهارم توسعه کشور با مشکل کسری بودجه روبرو بوده ایم علت اصلی این کسری بودجه چیست و چگونه قابل حل است؟
امروزه کسانی بودجه را می نویسند یا افرادی در بخش اجرایی و توزیع بودجه فعالیت دارند که به درستی از عهده این کار برنمی آیند به گونه ای که بودجه نویسان کشور بدون مطالعه برنامه های توسعه کشور، بودجه بهداشت  و درمان را می نویسند به خاطر همین همیشه با نواقصی روبرو بوده است.
در این میان وزارت بهداشت مدعی شده که در صورت دریافت یک هزار میلیارد تومان تمام مشکلات بهداشتی کشور را حل خواهد کرد و این درصورتی که مشکل اصلی بر سر کمبود بودجه نیست و واریز یک میلیارد تومان درخواست غیر ممکنی نیست درحالی که حتی می توانیم هفت میلیارد تومان پول به بخش بهداشت و درمان واریز کنیم اما علت اصلی کسری بودجه به خاطر درست مدیریت نکردن بودجه های واریز شده به بخش بهداشت و درمان است.

*در مدیریت نکردن بودجه های بهداشت و درمان بیشتر چه کسانی یا ارگانی مقصر اصلی است؟
پاسخ به این سوال را با مثالی شروع می کنم مثلا در سال های مختلف بودجه کلان بیمه روستایی یا بیمه خدمات درمانی به جای صرف آن برای هزینه بیمه مردم، صرف اضافه کار، ساخت و ساز و پرسنل سازمان خدمات درمانی می شود و این عدم مدیریت این سازمان را می رساند.
دوگانگی سازمان رفاه و خدمات درمانی و وزارت بهداشت و مشکلات اجرایی طرح پزشک خانواده باعث شده که بیش از شش هزار میلیارد تومان از جیب دولت و دو برابر آن از جیب مردم پرداخت شود و این دومین نمونه مدیریت درست نکردن بودجه های بهداشت و درمان است  که علی رغم وساطت های مجلس و برخی ارگان ها هنوز این اختلاف در بین آنها مشاهده می شود.

*سهم وزارت بهداشت در خوب مدیریت نکردن بودجه های بهداشت و درمان چیست؟
بنابر قانون اساسی کشور وزارت بهداشت وظیفه برناهم ریزی و مدیریت اصلی اصول بهداشت و درمان را برعهده دارد اما این درصورتی که این وزارتخانه هیچ گاه نتوانسته از حق سلامت مردم در کابینه دولت دفاع کند که با تشکیل سازمان رفاه وتامین اجتماعی عملا دو ارگان در امر سلامت دخیل شدند.

*سهم دولت را  در این کسری بودجه تا چه اندازه می دانید؟
تغییر نگاه دولت به امر بهداشت و درمان و نگاه مصرفی نداشتن به این مقوله و پی بردن به نقش اصلی آن در امر سلامت مردم باعث می شود که در اختصاص بودجه توجه کامل کند.
از آنجائیکه مسئولین قوه های مختلف کشور از جمله قضایی، مقننه و مجریه و صدا و سیما مسائل درمانی خود را خارج از سیستم های  دولتی حل و فصل می کنند باعث شده که از وضع  مردم عامه غافل بمانند و با  فاصله گرفتن از عموم جامعه ، درد اصلی مردم را در مقابل دریافت درمان ها  از سوی سیستم های دولتی درک نکنند.

*دربرنامه پنجم توسعه کشور وضع سلامت و بهداشت و درمان چگونه مشاهده شده است؟
از آنجائیکه تنها توانستیم پنجاه درصد ازمصوبات برنامه چهارم توسعه کشور را محقق کنیم بنابراین بسیاری از مسائل مطرح شده در برنامه پنجم توسعه کشور مصوبات اجرایی نشده برنامه چهارم توسعه کشور است که در حال حاضر تنها سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه کشور توسط رهبر ابلاغ شده است و همان سهم سی درصد مردم و هفتاد درصد دولت و مسئله عدالت در سلامت به برنامه پنجم توسعه کشور راه یافته است.
این برنامه از سال هشتاد و نه به اجرا در می آید که اصولا مصوبه و قانون جدیدی به آن اضافه نشده است و تنها تغییری که در این برنامه با برنامه های توسعه قبل مشاهده شده اینکه بسیاری از اصول به صورت عدد و رقم و با جزئیات مطرح شده است.


تهیه و تنظیم مصاحبه: عاطفه قلع‌ریز

 

 

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha