سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89329

مسلما فشارخون بالا بر فعالیت جنسی مبتلایان تاثیر می گذارد. پس بهتر است با این مشکل بالقوه و راه حل های آن آشنا شویم. فشار خون بالا اغلب هیچ نشانه و علائمی ندارد. اما تاثیر آن بر فعالیت جنسی ممکن است مشهود باشد. فشار خون بالا در حالیکه سریعا سلامت فرد را تهدید نمی کند، اما بی تردید بر رضایت جنسی فرد بی تاثیر نیست.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،این ارتباط سوء  تاکنون تنها در مردان ثابت شده است . زنانی که  اغلب در فعالیت جنسی خود دچار مشکل هستند، عامل فشار خون بالا مقصر نبوده است.  
فشار خون بالا با گذشت زمان ، بر دیواره رگ های خونی آسیب وارده کرده و باعث می شود شریانها سخت و باریکتر شود . در نتیجه جریان خون محدودتر شده و این بدان معناست که خون کمتری در آلت تناسلی مردان جریان می یابد. همین مسئله سبب می شود که قابلیت نعوظ در بسیاری از مردان کاهش می یابد. این شایع ترین مشکل  در مردانی است که فشار خون آنها هنوز کنترل نشده است. حتی وقفه ای کوتاه در توانایی نعوظ سبب بروز اضطراب و نگرانی می شود و این نگرانی مکرر سبب می شود که فرد از آمیزش جنسی به طور کلی احتراز کند. در نتیجه ارتباط فرد با شریک جنسی اش دچار اختلال خواهد شد. فشار خون بالا همچنین انزال و میل جنسی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی مواقع داروهای درمانی برای فشار خون بالا چنین تاثیرات سوءی به دنبال دارد. اگر فشار خون بالا فعالیت جنسی زنان را نیز تحت تاثیر قرار دهد این گونه می توان توجیه کرد که جریان خون به منطقه واژن کاهش یافته ، خشکی واژن و عدم توانایی به اوج لذت را به دنبال خواهد داشت.

از جمله داروهای درمانی برای فشار خون بالا که معمولا توانایی جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:
1-    داروهای دیورتیک یا مدر: این داروها جریان خون را به آلت تناسلی کاهش می دهد و در نتیجه امکان نعوظ از بین می رود. این داروها ماده معدنی روی را نیز در بدن کم می کند. د رحالیکه این ماده برای تولید هورمون جنسی تستسترون لازم است.
2-    داروهای بتابلوکر: این داروها عکس العمل سیستم عصبی که مسئول نعوظ است را تحت تاثیر قرار می دهد. این داروها همچنین مانع اتساع رگ های خونی آلت تناسلی شده و در نتیجه نعوظ امکان پذیر نخواهد شد.

باتوجه به این حقیقت بهتر است برای کاهش تاثیرات سوء این داروها ، دقیقا مطابق با تجویز پزشک دارو را مصرف کنید. اگر این کار کمک موثری نکرد با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. از جمله داروهای فشار خون که کمتر به فعالیت های جنسی فرد اثر می گذارد عبارتند از:
1-    بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتنسین
2-    بلوکرهای کانال کلسیم
3-    بلوکر های دریافت کننده آنژیوتنسین 2
4-    بلوکر های آلفا

همچنین برای کمک بیشتر به پزشک ، لیست کامل داروهایی که مصرف می کنید را ارائه دهید. شاید بعضی از تداخلات دارویی باعث بروز این مشکل شده است.
مصرف بعضی داروها مثل ویاگرا، لویترا، تادالافیل برای افزایش قابلیت نعوظ در صورت تجویز پزشک بلامانع است. اما این داروها را نباید با داروهای نیتراتی که برای درد قفسه سینه تجویز میشود، همزمان مصرف کنید، زیرا باعث افت شدید فشار خون می شود.
بهتر است با پزشک خود صادق باشید. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید بدین معنا نیست که باید از فعالیت های جنسی احتراز کنید. بنابر این با پزشک خود مشورت کنید. هر چه قدر پزشک راجع به شما بیشتر بداند، بهتر می تواند تجویز کند. سلامت عمومی خود را نیز ارتقا دهید. عدم مصرف دخانیات، رژیم غذایی سالم، تمرینات بدنی منظم و کاهش وزن  باعث کاهش فشار خون می شود و به طبع فعالیت جنسی شما ارتقا می یابد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha