درشرایط کنونی در میان مباحث مختلف اخلاق پزشکی ، بررسی و حفظ حقوق بیماران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دکتر علیرضا پارساپور در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: پیشرفتهای سریع و چشمگیر در حوزه پزشکی ، موضوعات و چالش های بسیاری را در اخلاق پزشکی مطرح کرده است که از جمله می توان به اخلاق در پژوهش ، حقوق بیمار ،مشارکت بیمار در تصمیم گیری های درمانی ، سقط جنین ، اوتانازی ، نا باروی و همانند سازی اشاره کرد.

وی گفت: بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می کند باید فقط دغدغه بیماری اش را داشته باشد و تعامل وی با گروه پزشکی و خدمات درمانی برایش آزار دهنده نباشد، به حریم خصوصی وی احترام گذاشته شود و احساس کند که در تصمیم گیری درمانی، نظر وی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

دبیر مرکز اخلاق و تاریخ پزشکی افزود : مباحث اخلاق پزشکی وابسته به باورهای فرهنگی و دینی جامعه است که در عین اختلاف نظرهایی که ممکن است به دلیل نوع مذاهب در برخی از مباحث وجود داشته باشد 70 درصد موارد مطرح شده در اخلاق پزشکی مورد توافق همه است.

وی اضافه کرد : اخلاق فراتر از حقوق است و در تدوین قوانین درمانی  مبتنی بر اخلاق پزشکی باید به شرایط زمانی – مکانی آن توجه داشت. همچنین حقوق را باید از منظر اخلاقی تبین کرد و قوانین خوب مستلزم مبانی اخلاقی صحیح است.

دکتر پارساپورافزود : اخلاق پزشکی یک علم بین رشته است که فیلسوفان، پزشکان و حقوق دانان درآن سهم عمده ای دارند. این رشته در سال 83 به عنوان یک گرایش MPH در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد و به موازات آن ایجاد مقطع دکتری برای این رشته با موافقت وزارت بهداشت به تصویب رسید.

وی گفت: متخصصان این رشته علاوه بر فعالیت در حوزه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی همچنین فعالیت های آموزشی در کمیته های اخلاقی بیمارستان ها به عنوان بازوهای مشورتی در حوزه بالینی فعالیت کرده و به عملیاتی کردن اخلاق پزشکی بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha