سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89359

نقرس نوعی بیماری آرتروز است که در نتیجه تجمع بلورهای اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود. اسید اوریک یک ماده زاید و فرعی است که از متابولیسم ماده آلی پورین حاصل می شود. پورین در اغلب غذاها وجود دارد. کنترل غیر نرمال اسید اوریک و بلورین شدن این ترکیب در مفاصل باعث ایجاد آرتروز دردناک، سنگ کلیه، بلوکه شدن لوله های فیلتر کننده کلیه توسط اسید اوریک و نقصان کار کلیه می شود. این بیماری دارای رکورد قابل توجهی نسبت به تاریخچه سایر بیماری هااست.

علائم نقرس
حمله حاد نقرس با درد شدید در مفصل آغاز می شود که باعث احساس گرمی، تورم، قرمزی و حساسیت مفصل می شود. مفصل کوچک ابتدای شست پا رایج ترین محل برای حمله نقرس است. سایر مفاصل تحت حمله نقرس عبارتند از زانو، قوزک پا، مچ دست، انگشتان دست و آرنج. در بعضی افراد درد و حساسیت به قدری شدید است که حتی کوچکترین تماس باعث ایجاد درد می شود. البته این حمله های دردناک معمولا در طول ساعت روز آرام تر می شود(بدون مصرف دارو یا با مصرف دارو). در موارد نادر، حمله دردناک برای هفته ها طول می کشد. افرادی که این بیماری را تجربه کرده اند ، در طول سال ها چندین بار دچار حمله نقرس می شوند.
احتمال ابتلا
درصد ابتلا به نقرس در مردان نه برابر بیشتر از زنان است. این بیماری اغلب بعد از بلوغ و به خصوص در سن نزدیک به  75 سال (کمتر یا بیشتر) بروز می کند. در زنان بعد از یائسگی احتمال ابتلا به نقرس وجود دارد. اگر والدین شما مبتلا به نقرس باشند، احتمال ابتلای شما به این بیماری 20% خواهد بود.
فاکتورهای خطر برای ابتلا به نقرس
چاقی، اضافه وزن فوق العاده  به خصوص در جوانی، مصرف نوشیدنی های الکلی سنگین ، فشار خون بالا و عملکرد غلط کلیه از جمله فاکتورهای خطرناک برای ابتلا به نقرس است. بعضی از داروها و بیماری ها ی خاص نیز باعث افزایش اسید اوریک می شوند.
نقرس در شست پا

نقرس(gout)چیست؟

مفصل ابتدای شست پا رایج ترین محل برای حمله نقرس است. این حمله ممکن است علی رقم درمان نقرس بازگشت کند. بنابر این حتی بعد از برطرف شدن نقرس به پزشک مراجعه کنید. زیرا در طول زمان به مفاصل ، تاندون ها وسایر بافت ها آسیب وارد می کند.
نقرس در انگشتان دست
افرادی ممکن است نقرس را با تجمع بلورهای اسید اوریک در مفاصل انگشتان دست تجربه کنند..برای تسکین درد در طول حمله ، باید مفصل درحالت کاملا استراحت و آرامش باشد.
نقرس در آرنج

نقرس(gout)چیست؟

همان طور که گفته شد، نقرس در محل آرنج و زانو نیز ممکن است بروز کند. لطفا به بیرون زدگی  استخوان آرنج در شکل توجه کنید.
روش تشخیص نقرس

نقرس(gout)چیست؟

زمانی که بیمار با شکایت از دردهای تکراری ناشی از آرتروز به خصوص در ناحیه شست پا، قوزک پا و زانو مراجعه می کند، مورد آزمایش نقرس قرار می گیرد. مستند ترین آزمایش برای تشخیص نقرس بررسی بلور اسید اوریک در مایع مفاصل است که از طریق نمونه برداری توسط سرنگ انجام می شود. البته این کار با بی حسی موضعی صورت می گیرد. زمانیکه مایع مفاصل گرفته شد، از نظر عفونت و بلو راسید اوریک مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. همچنین ممکن است آزمایش خون برای اندازه گیری اسید اوریک خون تجویز شود.
پیشگیری از حمله نقرس
نوشیدن کافی از مایعات مانع از بروز حملات نقرس و کاهش تولید سنگ کلیه در افراد مبتلا به نقرس می شود. تغییر در رژیم غذایی نیز کمک موثری به  کاهش اسید اوریک خون کند. بدلیل اینکه ماده شیمیایی پورین در بدن تولید اسید اوریک می کند بهتر است از خوردن غذاهای غنی از پورین نظیر گوشت اندام ها(جگر، قلوه و مغز) ، جانوران سخت پوست دریایی اجتناب کنید. خوردن گوشت و غذاهای دریایی خطر حملات نقرس را افزایش می دهد. در حالیکه لبنیات احتمال ابتلا به نقرس را کاهش می دهد. کاهش وزن نیز می تواند خطر برگشت مجدد نقرس را کمتر کند.
درمان دارویی
برای درمان نقرس سه نوع دارو تجویز خواهد شد.
1-    داروهای مسکن مثل استامینوفن(تیلنول) وسا یر داروهای دردکش برای کنترل درد
2-    تجویز داروهای ضد التهاب مثل کلشی سین، کورتیکواستروئید و ....
3-    داروهایی برای کاهش اسید اوریک خون
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha