دبیر انجمن دانش آموختگان پزشکان عمومی کشور گفت: نگرش تخصصی به آموزش پزشکی باعث شده که پزشکان عمومی باچالش های اساسی در حرفه خود روبرو بشوند.

شهریار خاقانی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: با توجه به اینکه پزشکان عمومی در کل دنیا درسطح اول مراقبت های پزشکی قرار گرفته اند و به عنوان پیشروان بهداشت شناخته شده اند،پزشکان عمومی درکشور از جایگاه خاص خود برخوردار نیستند.
براساس تعهدات بین المللی تمام کشورها و اهداف توسعه هزاره تا سال دو هزار و پانزده، انسان سالم سرمایه هر کشور مشخص  و تمام توانایی هر کشور برای رسیدن به این امر به کارگرفته شده است.
دبیر انجمن دانش آموختگان پزشکان عمومی کشور خاطرنشان کرد: یک جامعه متخصص از اصول اولیه بهداشتی فاصله گرفته و برای تازه ترین مسایل درمانی خودش هزینه های بسیاری متحمل می شود.
وی با اشاره به اینکه دانش پزشکان عمومی درکشور هم ارز با کشورهای منطقه است تصریح کرد: عدم توجه مسئولین و سیاست های غلط وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند سال اخیر همچون اعمال سیستم ارجاع پزشک خانواده به صورت ناقص، افزایش تعداد پذیرش پزشکان عمومی ، تعریف درست نداشتن از جایگاه پزشکان عمومی و خانواده ، وجود سیستم پرداخت ناعادلانه دربخش دولتی و خصوصی و نداشتن یک انجمن صنفی فعال برای پزشکان عمومی باعث ایجاد مشکلاتی برای پزشکان عمومی شد.
خاقانی اظهارداشت: دانشجویان دوره پزشک عمومی به علت آشنا نبودن نسبت به حرفه خود بعد از فارغ التحصیل شدن به دنبال رسیدن به تخصصص هستند که این مسئله برای جامعه پزشکی مایه تاسف است.
وی با اشاره به اینکه مسئولین و رسانه ها جایگاهی برای پزشکان عمومی تعریف نکرده اند گفت: گرایش جامعه به تخصص گرایی، باعث شده که پزشکان عمومی به عنوان پایه های بهداشتی فراموش شوند.
دبیر انجمن دانش آموختگان پزشکان عمومی کشور افزود: سیستم ارجاع پزشکان خانواده به صورت غیر رسمی اجرا و تنها در قالب خانه های بهداشت تعریف شده و پرشکان بخش خصوصی به فراموشی سپرده شده اند و این نقص اساسی به خاطر تعریف نشدن حقوق مکفی برای پزشکان عمومی کادر طرح پزشک خانواده است که باعث تمرکز اکثر آنها در شهرهای بزرگ شده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha