سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89362

بافت چربی در زنان می تواند بر ترکیبات غیر آلی (کانی ها)استخوانها بعد از یائسگی نقش موثری داشته باشد. در مطالعه ای که توسط محققان شیکاگو انجام گرفته ثابت گردیده که محتوای ترکیبات غیر آلی استخوانها در زنان با بافت چربی فوق العاده بعد از یائسگی کمتر است.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،این نتیجه ممکن است کمی گیج کننده باشد، به خصوص اگر شنیده باشید که افراد بزرگتر(از نظر اندازه) استخوانهای محکمتری دارند. در حالیکه اندازه و سایز بازگوکننده کل ماجرا نیست  و ترکیبات و ساخت بدن نیز مهم است.البته وزن برای استخوان خوب است و به خمش آن کمک می کند اما تا اندازه ای مطلوب. در این مطالعه 93 زن بعد از یائسگی (حدودا سن 57 )مورد مطالعه قرار گرفته و وزن و قامت آنها اندازه گیری شد. نتیجه این بود که زنان لاغرتر با توده چربی کمتر از نظر ترکیبات غیر آلی استخوانی در وضعیت بهتری نسبت به زنان با توده چربی فوق العاده قرار دارند. البته دلیل چنین ارتباطی به درستی مشخص نشده است. اما ممکن است توده چربی بالا با آماس و تورم بیشتر استخوانها مرتبط باشد که به نوبه خود درصد شکستگی و فروپاشی استخوانها را افزایش می دهد. در این مطالعه هیچ کدام از زنان، مبتلا به پوکی استخوان یا ضعف توده استخوانی نبودند و مشخص نیست که سرانجام کدامیک از آنها ممکن است مبتلا به این امراض شوند.
اما بهتر است همیشه این نکته رابه خاطر داشته باشید که ترکیب و ساخت بدن یک فرد مشخص و گویا نیست. برای مثال ممکن است فردی با جثه بزرگتر دارای بافت ماهیچه ای بیشتر نسبت به بافت چربی باشد. یعنی بخش اعظمی از ساخت و ترکیب بدن او را ماهیچه ها شکل داده باشند و برعکس فردی لاغر بافت ماهیچه ای قابل توجه نداشته  باشد و همان اندازه ساخت و ترکیب بدن وی بیشتر از چربی ها تشکیل یافته باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha