سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89366

مسلما داشتن خواب کافی برای حفظ سلامتی لازم است اما باید گفت که پرخوابی می تواند دلیل بسیاری از مشکلات بالینی نظیر دیابت، افسردگی و افزایش خطر مرگ باشد.

به عقیده محققان از بین دلایل بی شمار این اختلال ، افسردگی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نا مطلوب نقش پر رنگ تری دارد. این دو فاکتور می تواند دلیل بسیاری از تاثیرات منفی بر سلامتی باشد. زیرا برای مثال می توان گفت که افراد با سطح اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب دسترسی کمتری به مراقبت های پزشکی دارند و بنابراین انبوهی از اختلالات نا شناخته مثل بیماری قلبی در جسم و روح آنها لانه کرده است، که می تواند دلیلی برای پر خوابی آنها شود.
چه مقدار خواب نرمال است؟
مقدار خواب نرمال در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. این مقدار وابسته به سن، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی است. برای مثال در دوران استرس و بیماری شما نیاز بیشتری به خواب را احساس خواهید کرد. اما نیاز به خواب در زمان های مختلف و در افراد مختلف تفاوت می کند. با این حال متخصصان پیشنهاد می دهند که بزرگسالان باید در طول شب بین 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشند.
چرا برخی افراد زیاد می خوابند؟
برای افرادی که از پرخوابی رنج می برند ، خوا ب بیش از اندازه نیز می تواند دلیل اختلال بالینی باشد . این امر سبب می شود که فرد از احساس خواب آلودگی بیش از اندازه در طول شبانه روز رنج ببرد که حتی با چرت زدن هم رفع نمی شود.همچنین این احساس سبب می شود که آنها در طول شب نیز بیش از اندازه طبیعی به خواب روند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از اضطراب، سستی و مشکلات حافظه رنج می برند. بیماری خفگی در خواب – اختلالی که باعث توقف دم به دم  تنفس در خواب می شود- نیزمی تواند دلیلی برای افزایش نیاز به خواب باشد. زیرا چرخه طبیعی خواب را بر هم می زند. البته همه افراد پر خواب دچار اختلال بالینی نیستند. ممکن است به دلایل دیگری نظیر مصرف الکل و داروهای خاص باشد. و در میان افرادی نیز هستند که از خواب زیاد لذت می برند.
و اما اختلالاتی که باعث پر خوابی می شود:
دیابت: در مطالعه ای که توسط محققان امریکایی صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که رابطه معنا داری با پر خوابی و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. به عبارتی می توان گفت افرادی که بیش از 9 ساعت در شب به خواب می روند، 50 % بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به دیابت هستند. این استعداد در افرادی که ساعت خواب کمتر از نرمال(کمتر از 5 ساعت)دارند نیز مشاهده شده است.یعنی می توان گفت کم خوابی یا پر خوابی هردو می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
چاقی: خواب بیش از اندازه باعث بروز چاقی می شود. مطالعه ای نشان داده است که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند 21% بیشتر از بقیه در طول شش سال مبتلا به چاقی خواهند شد. این ارتباط حتی با در نظر گرفتن غذا و تمرینات بدنی ثابت است.
سردرد: در مورد افراد مستعد سردرد، خواب طولانی در آخر هفته و ایام تعطیل می تواند باعث سر درد شود. محققان معتقدند که پر خوابی باعث تاثیر بر فرارسانهای عصبی (نظیر سروتنین)در مغز می شود. افرادی که در طول روز به خواب می روند و در شب خوابشان مختل می شود ، دچار سردرد صبح هنگام می شوند.
کمر درد: برای افراد مبتلا به کمر درد اصولا پزشک دستور استراحت مستقیم در بستر می دهد.  و همین امر سبب پر خوابی می شود. برای چنین افرادی توصیه می شود که از فعالیت بدنی روزانه خود بکاهند تا کمتر دچار کمردرد و تبع آن پر خوابی شوند.
افسردگی: اگر چه بی خوابی در افراد افسرده رایج تر از پر خوابی است با این حال 15 % از افراد مبتلا به افسردگی دچار پر خو ابی هستند. و این امر سبب بدتر شدن افسردگی آنها می شود. لذا در بعضی از شرایط ویژه فقر خواب می تواند درمانی برای بیماران افسرده باشد.
بیماری قلبی: مطالعه ای نشان میدهد که زنانی که 9 تا 11 ساعت در شب می خوابند 38% درصد بیشتر از بقیه مبتلا به بیماریهای قلبی کرونری هستند. ولی تا کنون دلیل این ارتباط مشخص نشده است.
مرگ: مطالعات متنوع نشان می دهد که شانس مرگ و میر در  افرادی که 9 ساعت یا بیشتر به خواب می روند بیشتر بقیه است. ولی دلیل این ارتباط نیز مشخص نشده است. اما محققان دریافته اند که افسردگی و وضعیت اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب با پر خوابی مرتبط است. آنها گمان می کنند که این فاکتورها می تواند سبب افزایش مرگ و میر در افراد پر خواب شود.
 
 

تهیه در گروه ترجمه سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیمین ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    20 3
    خیلی ممنون مفید بود
  • سایه ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    12 4
    سلام خیلی خوب بودن اماکم بود.لطفادرمورد افسردگی که باعث بی خوابی میشه بیشترحرف بزنید.
  • رضا ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    7 2
    باتشکر. لطفاً منابع رو هم ذکر کنید
  • سکینه ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    125 9
    باسلام‌ وتشکرمن ۲۲سالمه.وازبچگی تاالان ازپرخوابی خیلی رنج میبرم بیشتروقت هاسره این موضوع بامادرم بحثم‌میشه ولی بخدادسته خودم نیست همیشه کسلم همیشه خستم حتی اگه ده ساعتم بخوابم بازم احساس میکنم خوابم میادپرخاشگرشدم بی حوصلم ووزنه نرمالیم ندارم چاقی دارم این بی حوصلگی پرخوابی باعث.شده همه فک کنن من ادمی هستم که اهله زیادتلاش کردن نیسنم وتنبلم‌ولی بخداخودمم ازاین وضعیت راضی نیستم ارزودارم فقط هفت ساعت بخوابم ودرطوله روزم کسل نباشم واحساسه‌ پرخوابی نکنم خواهشاکمکم کنیدراحلی بهم نشون بدین تاازاین وضعبت دربیام
    • golnaz.baghaei ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
      18 7
      عالی بود فقط لطف بفرمایید جواب سکینه را نمایش دهید من هم سالهاس همین مشکل را دارم
    • فائزه ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      40 7
      سلام منم دقیقا مشکل تورو دارم ولی هیچکی بهم گیر نمیده بخاطر خوابم:) ولی خودمو کلافه کرده همش دوس دارم صبح زود پا شم به کارام برسم ولی وقتی پا شدم یه حسی میگه بخوااااب بیخیال
  • سینا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    20 2
    سلام من الان حدود ی ماهی هست ک خیلی خوابم میاد واز جاییم ک امسال سوم تجربی ام باید درسامو بخونم نمیتونم .اخه من تا ی سال پیش اینا اصلا خواب نداشتم. حدود پنج سال پیش شبا تا ساعت 4اینا خابم نمیبرد. تا پارسالم زیاد خابم نمیومد اصلا ظهر ها خابم نمیومد. ولی یه ماهی هست ک وقتی از مدرسه میام خابم میاد شدید تا ساعت4.5هم اصلا بی حسم و شب هم ساعت 1030خابم میگیره نمیدونم چیکار کنم. لطفا هرچه زد ر راهنماییم کنین ممنونم
  • باران ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    20 6
    سلام.من نزدیکه یک ماهه که خیلی میخوابم.البته خوابیدن من شب ها نیست.و برعکس توی روز خیلی میخوابم وهمین باعث میشه نتونم شب بخوابم.امسال اولین سالیه که اینطور میشم.سالهای قبل روز خوابی و شب بیداری من فقط مختص به ایام عید وایام تعطیلی بود.ولی الان همه وقت این مشکل رو دارم.یه مدت سعی کردم با قرص خواب شب بخوابم و روز بیدار باشم.تقریبا هم کارایی داشت اما کمتر از سه روز دوباره ساعت خوابم بهم خورد وبیداریم رو به شب رفت بازم.
  • fafar ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام من الان نزدیک 6/7 ماهه که خیلی پرخواب شدم طوریکه تو طول روز حدود 11/12 ساعت میخوابم 8/9ساعت شب و حدود3ساعت خواب بعداز ظهرم واین مسئله باعث ازار خودمو همسرم شده لطفا راهنماییم کنید چطوری بااین پرخوابیم میتونم مقابله کنم