رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان گفت برای تکامل رشد طبیعی ،کودکان لازم است تا پایان دو سالگی از شیر مادر تغذیه کنند.دکتر "غلامرضا خاتمی" فوق تخصص گوارش اطفال با بیان این مطلب افزود در صورت تمایل کودک به ادامه دادن تغذیه با شیر مادر در سنین بیشتر از دو سال ، خوردن شیر مادر جای نگرانی ندارد.

وی گفت کودکان چاق تا قبل از دو سالگی تمایلی به خوردن شیر مادر ندارند در حالی که کودکان لاغر تا تمام شدن دو سالگی و حتی بیشتر از آن تمایل به شیر مادر دارند.
این فوق تخصص در گوارش کودکان با اشاره به اینکه در صورت تمایل کودک به خوردن شیر مادر، مادران نباید اصرار در گرفتن کودک از شیر خود داشته باشند گفت گرفتن زودتر از موعد کودک از شیر مادر، لاغری کودک را به دنبال دارد.
وی گفت وزن کودک ارتباط مستقیم با وزن تولد او دارد به این صورت که کودکی که با وزن سه کیلو گرم متولد می شود در پایان یک سالگی باید سه برابر وزن هنگام تولد وزن بگیرد و تقریبا 10 کیلو گرم شود اما کودکی که به هنگام تولد یک کیلو و نیم بوده است نباید انتظار داشت در پایان یک سالگی 10کیلو باشد.
بین کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند و کودکانی که با شیر خشک استفاده می کنند از نظر قد و اندازه دور سر هیچ تفاوتی ندارند ، تنها تفاوت آنان در این است کودکانی که شیر خشک می خورند بعد از سه ماهگی بیشتر چاق می شوند.
این متخصص تغذیه اطفال خاطرنشان کرد که یکی از اشتباهات مادران ، زود شروع کردن غذاهای کمکی به کودک است.
وی اضافه کرد که تغذیه کودک با غذاهای کمکی در زیر شش ماهگی باعث کمتر شدن تغذیه کودک با شیر مادر می شود و این عمل کاهش وزن کودک را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد تا زیر شش ماهگی تمام کودکان چه کودکان لاغر و چه چاق فقط باید از شیر مادر تغذیه کنند و هیچ نوع غذای کمکی به کودک نباید داده شود.
دکتر خاتمی تصریح کرد یکی دیگر از باورهای غلط در مورد وزن کودکان این است که گفته می شود کودکانی که با وزن کم متولد می شوند همیشه لاغر می مانند در حالی که اصلا اینطور نیست و این کودکان در سنین نوجوانی و جوانی از وزن های متعادلی برخوردار هستند.
رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان یادآور شد کودکانی نیز که دارای استخوان های درشت و عضلات قوی هستند با توجه به اینکه بدن آنها را توده چربی تشکیل نداده است چاق محسوب نمی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha