سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89400

شاخص های نقش والدین-->الکس وهارولددرسال 1996 نمونهای را به منظور بررسی شاخص های نقش والدین درنظر گرفتندکه در آن قواعد متعدد بوم شناسی ( اکولوژی ) برروی کودکان تاثیر داشت برطبق این نمونه، نقش والدین درسطح اصلی ومرکزی توسط ارزش ها واعتقاد والدین ، اعتقادات وتمرین های معین مربی مشخص می شود . درسطوح بعدی باکودکان ، والدین ، معلمان دیگر ، مدرسه وهمسایگی می توانند به صورت مستقیم یاغیر مستقیم برروی نقش وهمیاری والدین تاثیر داشته باشند.

به منظور درک کامل عواملی که بعضی والدین را بیش ازدیگران درگیر کودکانشان می کند ، تحقیق فوق سطوح مرتبطی را که شامل عوامل مرکزی وعوامل حاشیه ای می باشد صورت گرفته است .
این قسمت بعضی از کارهای ابتدایی را نشان می دهد وشامل خصوصیات والدین ومتغیرات محیطی است که به عنوان پیش بینی کننده های نقش والدین می باشد .
آمارهای خانوادگی به طور ثابت باسطوح نقش والدین درتعلیم وتربیت درارتباط است به طور مثال والدین تک همسر نسبت به زوج های درکنارهم گرایش کمتری به حضور در فعالیتهای آموزشی دارند.
 .
مطالعات مربوط به موقعیت های اقتصادی اجتماعی در نقش والدین نشان می دهد که والدین باسطح اقتصادی اجتماعی پایین ترکمتر ازخانواده های سطح متوسط در فعالیت های مدرسه شرکت دارند
والدینی که معلومات بالاتری دارند نسبت به والدین باسطح معلومات پایین تر بیشتر مشتاق شرکت در یادگیری کودکانشان میباشند .
درسال 1995 ، (( هووردمپسی )) و (( سندلر)) مدعی شدند که گرچه عوامل آماری نقش به سزایی دارند ولیکن شاخص های ابتدایی از اینکه چگونه والدین درگیر فعالیت های درسی کودکان میشوند نیستند در عوض به نظر می رسد متغیرات آماری به عنوان متغیراتی مرکزی برای نیروهای بالقوه پیچیده فردی و اجتماعی است چنان که تاثیر مثبت پدر ومادری کردن، درک فشار اقتصادی ومقولۀ همسایگی اینگونه هستند
سودمندی پدر ومادری کردن ( به این معنی که اعتقاد شخصی وشایستگی های فرد باعث شود به نتایج مطبوع دربچه داری برسد) یک شاخص کلیدی درنقش وهمیاری والدین می باشد
((دنر )) و (( مندز )) درسال 2005 رابطۀ مشخص بین اثرات مثبت تربیتی که ازگزارشات پدران آفریقایی آمریکایی بدست آورده بودند وفعالیتهای تربیتی خانگی متناوب دانش آموزان شرکت کننده در (( هداستارت )) یافتند. .
شواهد نشان می دهد والدینی که نظارت درونی برروی فرزندانشان دارند بیشتر از والدینی که نظارت بیرونی دارند درفعالیتهای آموزشی دخالت دارند .
به نظر می رسد والدین کم در آمد بییشتر از اولیا طبقه متوسط یا بالا به دید یک متخصص آموزشی به معلم نگاه می کنند لذا کمتر درامور مربوطه به آموزش کودکانشان دخالت  می کنند .
عوامل ساختار همسایگی مانند جابجایی برای اقامت ، گسیختگی خانوادگی ، تراکم جمعیت ومحرومیت مالی تماماً درتضعیف کردن روند ارتباطی سهیم می باشد
والدینی که در شرایط مخاطره آمیز می باشند ودرآمدمالی کمی دارند ممکن است بیشتر از آن موجبات پیشرفت مهارتهای کودکان را فراهم سازند، آنها را دربرابر خطرات حمایت کنند .
اسمیت ات آل درسال 1997 دریکی ازمطالعات تجربی برروی این موضوع متوجه شد موضوع همسایگی به طورمشخص بانقش والدین درمدرسه برای کودکان دبستانی در ارتباط است.
شواهد بدست آمده ازتأثیرات همسایگی ، آزمایشات بیشتر برروی روابط بین مقوله همسایگی و نقش والدین خصوصاً آن دسته که کودکان جوانتر دارند به صحت پیوسته  .

نویسنده و محقق: مهناز موحدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha