سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89415

هرچند میخچه بیماری خطرناکی نیست اما درد ناشی از آن بسیار آزاردهنده است. با رعایت نکات ایمنی بسیار ساده میتوان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

زهرا السادات خوشحالی-سردبیر سلامت نیوز/میخچه رشد غیر عادی و ضخیم شدگی و برجستگی لایه های خارجی پوست است. این هسته سفت و ناخوشایند ناشی از دفاع طبیعی پوست پا در برابر سایش ، فشار و تحریکات موضعی مداوم است که بیشتر در پاها بروز می کند.  دلیلش پوشیدن کفش تنگ و نوک تیز، پاشنه دار و  نا مناسب و راه رفتن زیاد است .
در اکثر مواقع به دلیل دردی که در پا ایجاد میشود  فرد سعی می کند به پا فشار نیاورد و این کار سبب ایجاد مشکل در کمر و زانو و گاهی درد در ناحیه ران میشود.
برای پیشگیری از بروز میخچه کفشهای راحت و اندازه پا توصیه می شود و نیز شستن مرتب پاها و خشک کردن آنها و سپس استفاده از روغن زیتون و یا هر کرم نرم کننده پوست که می تواند از بروز میخچه پیشگیری کند.
 در صورت بروز میخچه و ضخیم و خشن شدن پوست می توانید با روغن زیتون آن را ماساژ دهید تا نسوج مرده به تدریج نرم شود و به راحتی از پوست جدا شود. در مورد پاشنه پا هم می توانید از همین روش استفاده کنید و قسمتهای خشن پوست پا را با روغن زیتون ماساژ دهید تا زبری پاشنه پاها از بین برود.
شستشوی پاها با جوشانده بومادران و نمک نیز در رفع میخچه موثر است. پس از این شستشو پاها را با روغن زیتون یا روغن بادام و لیمو ترش به روش زیر چرب کنید:
 لیمو ترش را نصف کنید و پس از آنکه مقداری از آبش را گرفتید، مقداری روغن زیتون یا روغن بادام درون آب بریزید و بگذارید از شب تا صبح بماند. سپس با روغن درون لیمو ترش میخچه پاها و نسوج اطراف آن را چرب کنید

می توانید ناحیه درگیر را با آب گرم ماساژ دهید تا نرم شود ، سپس با سنگ پا یا یک چیز زبر ناحیه مربوط را مالش دهید تا پوست ضخیم شده آن به تدریج پاک شود . برای انجام این کار از تیغ استفاده نکنید چون می تواند محل ضایعه را مستعد عفونت کند .
در صورتی که میخچه تشکیل و درد آن آغاز شد با آن مدارا کنید ، فشار را کم کنید ، کفش خود را عوض کنید و هر روز مقداری از آن را با مالش بردارید تا کار به مراحل انتهایی و جراحی نرسد بعد از برداشتن روزانه لایه های فوقانی میخچه ، روی آن چسبهایی مخصوص که در داروخانه ها وجود دارند که حاوی اسید سالیسیلیک است بچسبانید.اما مواظب باشید باید فقط روی میخچه آنرا قرار دهید وگرنه پوست سالم شما نیز دچار مشکل می شود .

عموماً درمان میخچه به طور کامل ۳ هفته طول می کشد ، پس به آن زمانی کافی بدهید و در این مدت اصول گفته شده را رعایت کنید .
همچنین می توانید چای بابونه تهیه کنید و از آن برای درمان میخچه یا پینه استفاده کنید . برای این منظور بابونه را دم کنید و آن را در آب ولرم بریزید تا رقیق شود . پاهای خود را در محلول بسیار رقیق چای بابونه قرار دهید . این کار باعث نرمی و لطافت پوست پا بخصوص در نواحی که پوست زبر شده است ، می شود . اگر تغییر رنگی به علت تماس محلول با پا ایجاد شد ، نگران نباشید ، چون بعد از شستشو با آب و صابون این تغییر رنگ به راحتی از بین می رود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha