سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89436

تا به حال اسم " شوره " را زیاد شنیده ایم . پوسته پوسته شدن پوست سر به همراه خارش را شوره ی سر می دانیم که گاهی با علائمی نظیر قرمز شدن پوست سر همراه است . جای نگرانی نیست !راه های مناسبی برای مقابله با شوره سر وجود دارد. با درمان های خانگی قادر خواهید بود شوره ها را به آسانی شستن سر از بین ببرید .

علت شوره ی سر

سلول های مرده ی پوست کل بدن از پوست جدا شده و می ریزند در حالی که انسان ها متوجه این فرآیند نمی شوند . در واقع بدن این کار را برای جوان شدن پوست انجام می دهد و هر 27 یا 28 روز هر انسان دارای یک پوست جدید خواهد بود .
اصولاً کسی از این که ریزش پوست از سطح بازو ، ساق پا و یا فرق سرش را ببیند را ندارد و شوره نتیجه ی همین ریزش سلول های پوست سر است .
قارچ مالاسزیا روی سر سالم به طور طبیعی وجود دارد و از چربی ترشح شده از فولیکول مو در پوست فرق سر تغذیه می کند . دانشمندان کشف کرده اند در بعضی مواقع رشد آن به دلایل نامشخصی غیرقابل کنترل می شود . این رشد باعث ریزشی می شود که بازده سلولی را سرعت می دهد و در نتیجه فرآیند طبیعی تولید سلول جدید که معمولاً یک ماهه است به کم تر از 2 هفته تقلیل پیدا می کند.
وقتی مالاسزیا باعث این ریزش سریع می شود، سلولهای مرده ریزش یافته در همان زمان با روغن فولیکولهای مو مخلوط می شود و آنها تمایل به تشکیل دسته های بزرگ روغنی را دارند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است . این روغن سبب می شود دسته های سلولها بیشتر در مو گیر کند.

شوره را خودتان درمان کنید

با خواندن درمانهای خانگی راه های  مفید ی برای فرار از این پوسته پوسته شدن نامطبوع یکبار برای همیشه ایجاد می شود .حتی اگر تکثیر مالاسزیا خیلی زیاد شود کسی مجبور نیست با شوره سر زندگی کند.
- شامپو کردن هر روز ، شوره را از سردورنگه می دارد. با این کار از چربی زیاد که می تواند به رشد مالاسزیا کمک کند ، جلوگیری می شود .
- تغییر شامپو ها: اگر شامپو کردن منظم مشکل شما را حل نمی کند ، شامپو ی خود را به شامپوی ضد شوره تغییر دهید.حتماً عناصر شامپوی ضد شوره که تعداداین شامپو ها بسیار زیاد است را چک کنید. شامپوئی را پیدا کنید که شامل ترکیباتی باشد مثل : «پریتیون روی» که قارچها را کاهش دهد، سولفید سلنیم که ریزش سلول را محدود کند و احتمالاً در کاهش مقدار قارچ اثر دارد. سالیسیلیک اسید که بعنوان یک نوع از شستشوبرای پوسته ریزی پوست مرده موثر است و یا کتوکونازول که بر ضد طیف وسیعی از قارچها عمل می کند.
-  تغییر برای سومین بار: شامپوی مطبوع شما ممکن است کار خود را بعد از مدتی متوقف کند و پوسته هاکم کم ممکن است بر گردد. به شامپو ایراد نگیرید. بطوری که شما ممکن است به فعالیت عناصر آن شامپو مقاومت پیدا کرده باشید. سعی کنید سه نوع شامپو ی ضد شوره که هر کدام فرمولاسیون جداگانه ای دارند را برای سه ماه  هر کدام را یک ماه استفاده کنید.
- دوبار شامپو زدن: با اولین شامپو زدن و کف کردن و سپس آبکشی ، پوسته ها وذرات چربی از سطح مو و کف سر کنده شده و می ریزد . با این کار این ناحیه شفاف می شود و با دومین بار شامپو زدن که 5 دقیقه روی سر باید بماند، این شانس را به شامپو می دهیم که به پوست سر نفوذ کرده وآنچه را که در جهت کاهش قارچ و مسائل دیگر می خواهد انجام دهد.
- اگر شامپوهای ضد شوره کارایی نداشتند با سلاح بزرگتری وارد عمل می شویم به این معنی که از شامپو هایی که از فراورده های زغال سنگ هستند،  استفاده کنیم . این شامپو ها بیشتر از 200 سال است که حالت درمانی شان ثابت شده است. عملکرد این شامپوها این است که ریزش سلولهای پوست را کاهش می دهند البته ایرادهایی هم دارند مثلاً باعث رنگ شدن ساقه مو می شوند که می توان با یک شامپو ی ملایم تر در عرض چند هفته این رنگ را ازبین برد . از دیگر مشکلات سوزش پوست سر است .برای رفع  این مشکل از آب لیمو، یک حالت دهنده و یا کرمی که مشکل  شامپو را رفع کند ،  استفاده کنید.
- استفاده از یک حالت دهنده مو بعد از شستن با هر شامپوی ضد شوره ایده ای خوبی است. چرا که این شامپو ها تمایل به خشک و سخت شدن موی سر دارند. بسیاری از آنها حتی پوست سر را خشک کرده و پوسته ریزی را باعث می شودند. استفاده از یک حالت دهنده برای جذب رطوبت خوب است.
- به حساسیتتان حساس باشید: بعضی از مردم بسیار حساس بوده و با شامپوی قیر یا قطران دار(فراورده های زغال سنگ) سوزش و التهاب فولیکول مو ودر نتیجه فولیکولیت در سرشان ایجاد می شود. این اشخاص باید از یک شامپوی ملایمتر استفاده کنند.
- لمس با انگشتان را متوقف کنید: و سوسه نشوید که با انگشتانتان فرق سر را لمس کنید.زیرا ممکن است پوست فرق سر خود را زخمی کنید و اگر این اتفاق افتاد شستشوی موی سر را با شامپو ی طبی متوقف کنید و تا مدتی از یک شامپوی ملایمتر مثل شامپو بچه استفاده کنید و تا زمانی که این زخم خوب ترمیم نشده، آن را ادامه دهید.
- برای دوری از عرق کردن دوش بگیرید : بعد از ورزش یا کار سخت که بدنتان عرق می کند، دوش گرفتن و شامپو زدن لازم است. عرق پوست فرق سر را سوزش می دهد و پوسته ریزی سلولهای پوست را سرعت می بخشد.
- سعی کنید از مواد ژل و موس های حالت دهنده برای مدل دادن به موهایتان استفاده نکنید زیرا این فرآورده ها در ساخت چربی تاثیر دارند.

                                                                                                                                                                                       کارشناس سلامت نیوز ، بدرالسادات مساوات – فوق لیسانس انگل شناسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha