سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89441

دردهای پستان به دو دسته الف ) دوره ای که همراه با عادات ماهیانه است و ب) غیر دوره ای : که ممکن است منشا آن از پستان و یا از اعضاء دیگر نزدیک به پستان مثل عضلات – مفاصل قفسه سینه باشد و در پستان حس می شود . شدت درد می تواند بسیار کم یا شدید باشد . بیشتر خانمها بخاطر ترس از سرطان به درد پستان توجه می کنند .

درد دوره ای پستان چیست؟
شایع ترین نوع این درد بخاطر تغییرات هورمونی است و همراه با عادات ماهیانه است . در برخی از خانمها درد با تخمک گذاری (روز چهاردهم پس از شروع عادت در خانمی که دوره چهار هفته ای دارد ) شروع می شود و تا روز شروع عادت ادامه می یابد . شدت این درد می تواند خیلی کم و غیر قابل توجه و یا بقدری باشد که فرد حتی تحمل پوشیدن لباس های تنگ یا لمس کردن پستان را نداشته یپباشد . محل درد می تواند فقط در یک پستان باشد و یا حتی در ناحیه زیر بغل بصورت درد تیر کشنده حس شود.
علت ایجاد درد تصور می شود بخاطر کاهش نسبت هورمون پروژستورن  به استروژن در نیمه دوم عادت ماهیانه است . برخی از مطالعات تغییرات هورمون پرولاکتین را عامل درد می دانند .

 درمان درد های دوره ای پستان :
برای درمان می تواند به تذکرات  ذیل توجه کرد :
- از مصرف کافئین (قهوه – چای – کاکائو و نوشابه های حاوی کولا ) خوداری فرمائید .
- از روغنهای حاوی چربی حیوانی پرهیز کنید .
- از غذاهای حاوی روغن به مقدار کم استفاده کنید .
- جهت معاینات  دوره ای به پزشک معالج مراجعه نمایید

دردهای غیر دوره ای پستان چیست ؟
این دردها با عادات ماهیانه تغییر نمی کنند و در طول زمان ثابت هستند . از علل ایجاد آن می توان به ضربه و دردهای مفصلی قفسه صدری  که به پستان نیز می کشد اشاره کرد .

 درمان دردهای غیر دوره ای پستان :
درمان این دردها بسته به عامل ایجاد آن متفاوت است و در موارد ناشی از درد های مفصلی می تواند ازمسکنهای ضد التهابی استفاده کرد .

منبع : خانه سلامتی بانوان – دانشگاه ویرجینیا – آمریکا

مترجم:دکتر ستار صادقی – جراح عمومی


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha