سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89443

گز یکی از تنقلات شیرین معروف و سنتی ایران است که در مناطق مرکزی ایران بخصوص استان‌های اصفهان ، بلداجی ، یزد و فارس پخت می شود. در تهیه این شیرینی از سفیده تخم مرغ و آرد سفید استفاده می گردد.نوع اصیل این شیرینی که هنوز هم بصورت سفارشی ساخته می شود دارای درصد کمی از عصاره گرانبهای انگبین است. ارزش گز انگبین دار معمولا 4 تا 5 برابر ارزش شیرینی گز معمولی است.

وجه تسمیه این شیرینی، انگبین به کار رفته در نوع اصیل و سفارشی آن که از درخت گز بدست می آید می باشد.

اشکال مختلف گز: لقمه ای ، سکه ای ، برشی، آردی ، انگشت پیچ ، با پوشش شکلات

مواد سازنده اصلی گز
شکر ،گلوکز مایع (بادکا) ، سفیده تخم مرغ ، مغز (گردو ، بادام ، فندق ، پسته )

بسته بندی
گز پس از شکل گیری به یکی از دو روش زیر بسته بندی می گردد:
1- گز آردی : در این نوع بسته بندی گز و آرد درون لفاف مومی قرار گرفته.
2- گز غیر آردی : این نوع بسته بندی برای گزهای لقمه‌ای،برشی یا سکه‌ای کاربرد دارد. در این نوع بسته بندی ابتداگز بصورت تک عددی ‌درپوششهای‌مجازخوراکی بسته بندی شده

سپس گز آردی و گز غیر آردی هر کدام  در جعبه‌هایی ازجنس مقوا، فلز، چوب ویامواد پلیمری که‌همگی باید مناسب برای تماس با مواد غذایی باشند قرار داده می شوند.

   تذکر:
1- بسته ها باید از نظر درزبندی بدون خلل وفرج باشند تاحتی الامکان مانع از تبادل‌هوا و رطوبت شوند. این امر سبب افزایش طول عمر محصول می گردد.
2- استفاده از سلفونهای چند لایه در بسته بندی گز ها ی لقمه می تواند موجب افزایش طول عمر این محصولات گردد. زیرا  این پوششها  تبادل رطوبت را به حداقل می رسانند.

برتریهای گز
گز محصولی است که در آن از روغن، آرد، مواد شیمیائی، مواد غیر طبیعی ونگهدارنده استفاده نشده و در ضمن تنها ماده غذائی است که در آن مانهای گیاهی مثل ترنجبین و شیرخشت بکاررفته‌است لذا از این نظرنسبت ‌به ‌شیرینی‌های دیگر برتر می باشد. 
یک گز مرغوب به طور معمول سفید است. و تنها در صورت اضافه شدن افزودنیهای طبیعی مجاز، رنگ و طعم محصول متمایل به ماده افزوده شده می گردد. گز طعم شیرین‌ مطلوب دارد،به راحتی‌در دهان حل شده و گلو را نمیسوزاند و ضمن برخورداری از  بافت نرم و جونده، قابل شکستن می باشد.

مخاطرات احتمالی
1- وجود افلاتوکسین که نوعی سم بوده ،مصرف آن  در دراز مدت باعث سرطان می شود . این سم درپسته، بادام و سایر مغزهای آلوده‌وجود دارد. کارخانه هایی که دارای پروانه ساخت می باشند موظف هستند میزان افلاتوکسین مغزها را با انجام آزمایشات لازم تحت کنترل داشته باشند .
2- وجود آلودگی میکروبی در محصول که می تواند از طریق دست کارگر، ابزار و وسایل کار،مواد اولیه ‌نامطلوب وشرایط بسته بندی وبطور کلی عدم رعایت موازین بهداشتی در فرآیند تولید ایجاد گردد.
3-   وجود آفات گیاهی بر روی مغز یا آرد آلوده در اثر نگهداری در شرایط نامناسب (دما و رطوبت بالا ) و یا نگهداری در محل آلوده به آفت ممکن است باعث ایجاد کرم یا حشره در جعبه گز شود.
4- داشتن پوسته یا مواد خارجی درگزکه موجب آسیب دندان می شود.

توصیه های سلامت نیوز را جدی بگیرید :
1- گز برای افراد دیابتی توصیه نمی شود واین افراد باید طبق دستور پزشک  یا متخصص تغذیه از گزاستفاده نمایند.
2- خوردن گز به علت داشتن سفیده تخم مرغ ودرصورت داشتن عسل برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی گردد.
3- توصیه می شود بعد از خوردن گز دندانهای خود را مسواک بزنید.

شرایط نگهداری
   گز را باید در محلی خشک و خنک، دور از نور خورشید، حرارت بخاری و گرما نگهداری کرد و از قرار گرفتن در معرض بو ، بخار و مواد شیمیایی مثل مواد شوینده ودسترس‌حشرات دورنگه‌داشت.
  طبق بررسی های انجام شده بهترین زمان مصرف برای گز معمولی  بین 2 تا 4ماه و برای گزهای شکلاتی 6 تا 9 ماه می باشد . برای نگهداری طولانی تر گز رامی توان دریخچال یا فریزرنگهداری‌کرد. اگرسلفون روی جعبه باز شده باشد بهتر است آنرا در پوشش غیر قابل نفوذ قرار داد. گز فریز شده بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف در دمای اتاق قرار گیرد.
 از باز گذاشتن درب جعبه گزهای آردی باید جلوگیری کرد.درصورت چیدن در ظرف باید از ظروف درب داراستفاده نمود و یا روی ظرف را با پوشش مناسب پوشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha