سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89444

همیشه وقتی می خوام عکس بگیرم به من میگن بخند تا دندونات پیدا بشه ولی بعضی از مردم از این کار بدشون می یاد شاید به خاطر این باشه که دندونای جرم گرفته ای دارن یا هنوز خرده های غذایی که خوردن تو دهنشون مونده . بهتره با هم در مورد تمیز کردن دندونا چند تا توصیه زیر رو بخونیم .

شیوا بیات-خبرنگار سلامت نیوز/ دندانهای سالم نه تنها در ایجاد ظاهر زیبا و احساس خوشایند نقش دارد بلکه در درست غذا خوردن ، درست صحبت کردن ، کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان نیز تاثیر بسزایی دارد مسواک زدن، نخ کشیدن و ویزیت های مرتب دندانپزشکی کمک میکند که خطر پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه به حداقل برسد .
مسواک وسیله ای است که با کمک خمیر دندان باعث تمیز کردن دندانها و محیط داخل حفره دهان میشود وشاید بتوان گفت نقش عمده در تمیزی دندانها را مسواک اعمال می کند و خمیر دندان در این باره نقش کمکی ایفا می کند
ویژگیهای مسواک مناسب
 1. وضع ظاهری مناسب داشته باشد به این ترتیب که کلیه سطوح مسواکها باید صاف , تمیز , عاری از  زوائد تیز و عواملی که باعث خراش مخاط دهان و دست می‏شوند باشد .
2. کلیه مواد بکار رفته در ساخت مسواکها باید بهداشتی بوده و در مقابل موادی مثل خمیر دندان و بزاق دهان و غیره واکنش ایجاد ننماید.
3. الیاف بکار رفته در برس مسواک باید ازجنس پلیمر مناسب و دارای انتهای گرد  باشد . معمولا انواع نرم تا متوسط مناسب میباشد
4. مسواک باید در مقابل ضربه مقاوم ، عاری از مزه و بوی نامطبوع بوده و در صورت رنگی بودن , رنگ آن ثابت و غیرمضر برای سلامتی باشد
5. اندازه مسواک و نوع دسته باید به نحوی باشد که مسواک براحتی در دهان حرکت کند و به سطوح تمام دندانها دسترسی داشته باشد

 توصیه ها :
• سعی کنید بطور معمول مسواک خود را بین هر 3 الی 4 ماه تعویض کنید اگر احساس کردید که مسواکتان زودتر از این مدت فرسوده(تغییر شکل ظاهری الیاف و غیره)توصیه می شودمسواک تعویض گردد.
• ترجیحا بعد از هر وعده غذایی با مسواک مناسب دندانهای خود راتمیز نمایید.
• در انتخاب مسواک به اندازه و نوع الیاف آن دقت کنید و در هر سنی از مسواک مناسب آن گروه سنی استفاده کرد
• بعد از هر بار استفاده از مسواک آن را کامل شستشو دهید تا خمیر دندان کامل از آن خارج شود
• مسواک را بعد از هر بار استفاده در جای خشک و خنک نگهداری کنید
• سالی 2 بار به دندانپزشک مراجعه نمائید تا دندان های شما را معاینه نماید.
تذکر: از رژیم غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید.
بسته‏بندی وعلامتگذاری:
ـ مسواکها باید دارای بسته بندی مناسب بوده که فاقد هر گونه پارگی ومنفذ باشد.به نحوی که مانع ورود هر نوع آلودگی و هر گونه تغییر در آن شود .
برای تمیز کردن سطوح بین دندانی که قابل دسترس مسواک نیست باید از نخ دندان استفاده نمود نخ دندان بقدر کافی باریک است و به آسانی می‌تواند از بین دندانها عبور کرده و پلاک میکروبی را از سطوح بین دندان برطرف نماید.
امروزه انواع متنوعی از نخ دندان وجوددارد، بطور مثال این الیاف تک یا چندرشته ای  می توانند آغشته به موادی مانند انواع مومها،طعم دهنده ها،شیرین کننده ها و غیره باشد.
صرفنظر از نوع نخ دندان آنچه بیشتر حائز اهمیت است  عمل نخ کشیدن است که باید بطور مرتب و روزانه انجام گیرد چرا که نقش مهمی در کمک به بهداشت دهان و دندان ایفا می کند با نخ کشیدن روزانه پلاک ، ذرات باقیمانده غذا به خوبی از روی سطوح بین دندانی، محل اتصال لثه به دندان و سایر قسمتهایی که توسط مسواک قابل دسترسی نیست پاک میشود.
توصیه:
1.ما علاوه بر مسواک و خمیر دندان از نخ دندان هم استفاده کنید. ترتیب آنها خیلی مهم نیست. مهم آن است که هر دو کار (مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ) انجام شود.
2. هر بار استفاده از قسمت  تمیز نخ دندان استفاده کنید


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha