سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89508

گفت‌وگو با دکتر سید حسن‌ هاشمی، فوق‌تخصص قرنیه و مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در کشورمان.

شایع‌ ترین بیماری چشمی در کشور چیست؟
شایع‌ترین مشکلات در کشور ما که موجب کوری می‌شود آب مروارید و پس از آن تراخم، آب سیاه و عوارض ناشی از دیابت است.

 چقدر این بیماری‌ها برای نظام سلامت ما اهمیت دارند؟
کوری ناشی از دیابت، آب مروارید و آب سیاه با تشخیص به‌موقع، استفاده از امکانات بهداشتی قوی و برخورداری از نظام ارجاع کامل، قابل پیشگیری است. بیماری تراخم هم در صورت استفاده از برنامه بهداشتی صحیح قابل ریشه کنی است.

 تنبلی چشم هم جزء بیماری‌های شایع است که باوجود فعالیت‌های سازمان بهزیستی در این زمینه، کنترل آن هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. بد نیست بدانید بیماری‌های شایع چشمی در کشورهای توسعه یافته مربوط به کهولت سن است و نه آب مروارید یا تراخم یا تنبلی چشم.

 یعنی بیماری‌های چشمی در کشور ما با کشورهای پیشرفته‌تر، متفاوتند؟
 ببینید، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این تفاوت، وضع اقتصادی و فرهنگی و میزان اطلاعات عمومی مردم است. توجه به پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات بینایی ضروری است. همچنان که به واکسیناسیون بچه‌ها اهمیت می‌دهیم باید به پیشگیری از تنبلی چشم نیز اهمیت دهیم. مثلا با استفاده از برنامه بهزیستی در این زمینه یا مراجعه به یک چشم پزشک می‌توان از بروز مشکلات بینایی در آینده برای بچه‌ها پیشگیری کرد.

 درباره دیابت گفتید و این بیماری هم که در کشور ماغوغا می‌کند.
کسانی که دیابت دارند، مطمئن باشند این بیماری روی بینایی آنان تأثیر می‌گذارد حتی اگر قند خونشان را کنترل کنند. اگر دیابت روی چشم تأثیر بگذارد اما به این مشکل رسیدگی نشود منجر به کوری خواهد شد. در حالی که با پیشگیری می‌توان از کوری جلوگیری کرد.

 به بیماری‌های شغلی و بطور خاص، بیماری‌های مربوط به چشم هم در کشور ما توجه نمی‌شود. این‌طور نیست؟
همین‌طور است. تعدادی از مراجعان به چشم پزشکان، کسانی هستند که با مواد مذاب یا شیمیایی سر و کار دارند و به دلیل بی‌احتیاطی آسیب چشمی دیده‌اند. آنان در شرایطی به چشم پزشک مراجعه می‌کنند که گاهی نمی‌توان کمکی به رفع این آسیب‌ها کرد و بینایی‌شان را از دست می‌دهند.

 در حالی که با استفاده از عینک یا با اندک توجهی به نکات ایمنی که بارها تذکر داده شده است، می‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha