سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89515

خیلی‌ها عاشق ماکارونی هستند! شما کدام شکل آن را می‌پسندید؟ پیچ‌پیچی، رشته‌ای، گوش ماهی....؟ دنیای ماکارونی‌ها بسیار بزرگ است .دنیای امروز با سرعت به پیش می‌رود و ساعت‌های طولانی کار کردن در محیط کار، وقت کمتری را به افراد برای آشپزی می‌دهد. شاید بسیاری به دنبال این باشند تا در زمان کوتاهی، غذای لذیذی را تهیه کنند. به همین دلیل صنایع و کارخانه‌های صنایع غذایی انواع و اقسام غذاهای آماده یا نیمه آماده را روانه بازار کرده‌اند که ماکارونی یکی از آنهاست.

دوست دارید بدانید جنبش ماکارونی از کدام کشور به پاخاست؟بله، درست حدس زده‌اید، کشور ایتالیا. ایتالیایی‌ها در عرضه ماکارونی به دنیا تلاش زیادی کردند و همین ماکارونی‌های خشک را که در بسته‌بندی از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌کنید و در زمان کوتاهی آن را برای خوردن آماده می‌کنید، باید مدیون ایتالیایی‌ها باشید.
● ایتالیا، سرزمین ماکارونی
پاستا درحقیقت نوعی خمیر تهیه شده از آرد گندم است. جالب است بدانید قدیمی‌ترین نوع پاستا، همان لازانیای معروف است که از زمان پیدایش به طور معمول آن را در سوپ می‌ریختند. در سوپ ماده دیگری را که از خمیر تهیه شده بود و در زبان یونانی به آن ماکروس می‌گفتند نیز می‌ریختند. این کلمه به معنای <دراز> یا <بلند> است. یونانی‌ها می‌دانند که ماکروس یعنی خوشبخت بنابراین آنها سوپ‌های تهیه شده از ماکارونی را به نام <غذای خوشبختی> می‌شناختند. در حقیقت یونانیان باستان این غذا را غذای خدایان می‌دانستند. ایتالیایی‌ها گرچه اکنون به‌عنوان صاحبان اصلی ماکارونی در جهان شهرت یافته‌اند ولی واقعیت آن است که این یونانی‌ها بودند که به هنگام مهاجرت به سرزمین‌های همسایه، این غذا و طرز تهیه آن را به سرزمین ناپل در جنوب ایتالیا بردند و آن را به ناپلی‌ها آموختند ولی این ایتالیایی‌های زرنگ بودند که از غذای خدایان، برای خودشان غذای خوشبختی پختند و روز به روز روش‌های جدیدی برای تهیه آن ابداع کردند و دست آخر آن را به نام خود به مردم دنیا معرفی کردند البته ماکارونی صاحبان دیگری نیز دارد که ادعا می‌کنند این غذای خوش‌مزه در ابتدا متعلق به آنها بوده است. آنها کیلومترها دورتر از اروپا و ایتالیا، در آسیا و البته در کشور چین زندگی می‌کنند و ماکارونی خوردن آنها با چوب‌های مخصوص تقریبا به سمبل این کشور تبدیل شده است. چینی‌ها می‌گویند: <اسپاگتی> غذایی چینی است که مارکوپولو، جهانگرد پرآوازه ایتالیایی پس از سفر به چین و بازگشت به ونیز، طرز پخت آن را به مردم ایتالیا آموخته است. جالب است بدانید که ایتالیایی‌ها، دستورپخت ماکارونی را از هر نقطه از جهان که به دست آورده باشند، خیلی به آن علاقه دارند و سرانه مصرف ماکارونی در ایتالیا، ۵۰ کیلوگرم در سال است.
● ماکارونی تازه
ماکارونی تازه، یکی از انواع ماکارونی است که در تهیه آن علاوه بر آرد و آب، افزودنی‌های دیگری مثل گوشت پخته قرمز یا سفید، کالباس، ژامبون، انواع سبزی، پنیر و ادویه نیز به کار می‌رود. ماکارونی تازه از دو بخش متفاوت خمیری و گوشتی و سبزی‌ به علاوه پنیر تهیه شده است. خمیر ماکارونی تازه از خمیر ماکارونی، تخم‌مرغ، آب، سبزی‌ و نمک و برخی دیگر از افزودنی‌ها تهیه می‌شود. درون ماکارونی تازه شما می‌توانید گوشت قرمز یا سفید، قارچ، انواع سبزی همراه با پنیر و مواد افزودنی مجاز مثل ادویه و نمک را پیدا کنید.
ماکارونی تازه دو نوع اصلی دارد. یکی به نام راویولی و دیگری به تورتلینی معروف است. این ماکارونی تازه به این ترتیب آماده می‌شود که خمیر را دو لایه کرده و مقدار کمی از محتویات تهیه شده را داخل آن می‌گذارند سپس با استفاده از ابزار مخصوص یا ماشین‌آلات ویژه به صورت بالشتک درمی‌آورند، این نوع <راویولی> نامیده می‌شود ولی اگر آن را به صورت گوشواره درآورند <تورتلینی> نامیده می‌شود. کانلونی نوع دیگری از ماکارونی تازه است. برای تهیه ماکارونی، ورقه خمیر اصلی ماکارونی را به صورت لوله درمی‌آورند و وسط آن را با محتویات از پیش تهیه شده پر می‌کنند. شاید فکر کنید که ماکارونی تازه چه مزیتی بر انواع دیگر ماکارونی دارد. این نوع ماکارونی سریع‌تر تهیه می‌شود و مغذی‌تر است. از طرف دیگر به دلیل اینکه خیلی سریع تهیه و آماده خوردن می‌شود، افرادی که برای تهیه غذا وقت ندارند، از آن استقبال زیادی کرده‌اند.
● روش پخت
روش پخت بسیار آسان است. برای این کار، ماکارونی تازه را از بسته خارج کنید و محتویات آن را در آب جوشان بریزید. اجازه بدهید ۶ تا ۸ دقیقه روی شعله ملایم جوش بزند. بعد از پخته شدن، آن را آبکش کرده و با سس دلخواه‌تان مصرف کنید. شما می‌توانید پس از جوش آمدن آب، مقداری نمک و یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. افزودن آب گوشت غذای شما را لذیذتر می‌کند.
● مراسم ماکارونی‌خوری
اگر در یک مهمانی، ماکارونی رشته‌ای شکل یکی از غذاهای جذاب سفره یا میز باشد، شما به طور معمول نمی‌توانید از خوردنش صرف‌نظر کنید. خوردن ماکارونی هم برای خودش آداب و رسومی دارد که اگر روش خوردن آن را ندانید، صد در صد دچار مشکل خواهید شد. به طور معمول روش رسمی خوردن ماکارونی استفاده از قاشق و چنگال است. گرچه در کشورهای گوناگون دنیا و فرهنگ‌های مختلف، مردم به روش‌های گوناگونی ماکارونی می‌خورند. برخی از مردم و مردم برخی از کشورها فقط از یک عدد چنگال برای خوردن ماکارونی استفاده می‌کنند. در این روش آنها آن‌قدر ماکارونی را به دور چنگال می‌پیچند تا دیگر آویزان نباشد و سپس آن را میل می‌کنند. در آسیا به ویژه ژاپن و چین، افراد برای خوردن ماکارونی از چوب‌های ویژه‌ای به نام <چوب استیک> استفاده می‌کنند. این میله‌ها به طور معمول جنس چوبی دارند ولی انواع عاجی آنها نیز وجود دارد. خوردن ماکارونی با استفاده از این چوب‌های مخصوص در ابتدا بسیار دشوار است ولی وقتی کمی‌ تمرین کردید، خواهید دید که نه تنها خوردن ماکارونی با این چوب‌ها بسیار آسان‌تر بلکه لذت‌بخش‌تر نیز خواهد بود. برای خوردن ماکارونی اصول کلی وجود دارد که شما با دانستن آنها بهتر می‌توانید از پس خوردن ماکارونی بربیایید.
۱) از قاشق استفاده نکنید: گاهی شاید به سرتان بزند برای جمع کردن رشته‌های ماکارونی از قاشق استفاده کنید ولی این چندان کمکی به شما نخواهد کرد و فقط شما را سردرگم‌تر می‌کند. فراموش نکنید خوردن ماکارونی با چنگال بهترین راه است.
۲) رشته‌های ماکارونی را نبرید: هیچ‌گاه رشته‌های ماکارونی را با چنگال یا چاقو نبرید. طول استاندارد رشته‌های ماکارونی ۱۰ اینچ (چیزی در حدود ۲۵ سانتی‌متر) است که در همین اندازه در کارخانه برش داده شده و بسته‌بندی می‌شود. به طور معمول بهتر است ماکارونی را در یک بشقاب تخت میل نکنید چون در این صورت گرفتن رشته‌های ماکارونی درون چنگال بسیار دشوار خواهد شد. بهتر است برای خوردن ماکارونی از یک کاسه گود یا بشقاب گودی که دارای لبه باشد استفاده کنید. مقدار کمی از رشته‌های ماکارونی را درون چنگک سر چنگال به دام بیندازید و سپس این رشته‌ها را به دور چنگال بپیچانید. مشکل اصلی هنگام خوردن ماکارونی این است که اگر مقدار زیادی از رشته‌ها را به دور چنگال بپیچید، دچار مشکل خواهید شد. به طور معمول ماکارونی همراه سس میل می‌شود بنابراین استفاده از دستمال سفره در بسیاری از موارد می‌تواند برای شما کارساز باشد. به طور کلی اگر مهمانی بزرگی دارید یا قرار است مهمانانی را برای اولین بار دعوت کنید، بهتر است ماکارونی نپزید چون در این صورت خودتان و مهمانان را از دردسرهای خوردن ماکارونی آسوده خاطر می‌کنید!
● ماکارونی‌های مدرن، یک آرد جدید
تولید ماکارونی در دنیا تنها با آرد سمولینا و آب مدتی است که رایج و پذیرفته شده است و باز هم ایتالیایی‌ها مقام اول را در ابداع روش جدید برای تولید ماکارونی از آن خود کردند. سمولینا، آرد مخصوص برای تولید ماکارونی است. آرد سمولینا از گندمی به نام دروم تولید می‌شود که گندمی سخت و پرتحمل و دارای گلتون بالا است. این آرد دارای املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف است و آردی کامل به شمار می‌آید. در روش‌های قدیمی‌تر تولید ماکارونی، برای تهیه خمیر آن از آرد سفید استفاده می‌شود که باید مواد افزودنی به آن اضافه شود که چندان مورد قبول نیست. کارخانه‌های پیشرو در تولید ماکارونی در دنیا هم اکنون در تولید ماکارونی از آرد سمولینا به جای آرد سفید استفاده می‌کنند. برای اینکه روش‌های سنتی تولید ماکارونی در کشور با روش‌های جدید جایگزین شود باید کشاورزان به کشت گندم دروم تشویق شوند. جالب است بدانید به جز یکی دو کارخانه تولید ماکارونی در کشور، بقیه کارخانه‌ها ماکارونی را به روش سنتی تهیه می‌کنند و از آرد سفید برای تهیه خمیر ماکارونی استفاده می‌کنند. آرد سمولینا، به رنگ کهربایی است که به دلیل بتاکاروتن طبیعی موجود در آن است. بتاکاروتن در آغوز شیرمادر، هویج و هلو نیز وجود دارد و ماده‌ای است که بدن را در برابر بیماری‌های گوناگون حفاظت می‌کند. از آنجا که آرد سمولینا بسیار درشت‌تر از آردنول است، نشاسته در مغز ذره باقی می‌ماند و باعث می‌شود هیچ‌گاه ماکارونی به هم نچسبد. امروزه در اروپا، آمریکا و کانادا، ماکارونی تنها از آرد سمولینا تولید می‌شود زیرا این آرد سرشار از املاح معدنی و انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه B است. همچنین کربوهیدرات‌ موجود در ماکارونی تهیه شده از این آرد بسیار خوب است و با تولید ماده‌ای به نام سروتونین در مغز موجب هوشیاری و تنظیم عواطف و احساسات می‌شود.
● رقابت مهندسان با مغز و ماکارونی
شاید فکر کنید ماکارونی فقط برای خوردن است ولی بد نیست بدانید ماکارونی فایده‌ای دیگری هم دارد و یکی از آنها ساختن پل و سازه‌های دیگر است البته برای دقایقی. هر ساله مسابقه‌هایی برای ساخت سازه‌های ماکارونی در ایران برگزار می‌شود. در آخرین دوره این مسابقات که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، مهندسان با ساختن سازه‌های ماکارونی به رقابت با یکدیگر پرداختند. این مسابقات در دو رده سبک و سنگین برگزار شد. در رده سبک، پل‌های ماکارونی ساخته شد که باید توانایی تحمل وزن دو کیلوگرم در مدت پنج دقیقه را داشته باشند و در نهایت پلی برنده می‌شود که کمترین وزن را داشته باشد و در رده سنگین پلی برنده می‌شود که حداکثر ۷۰۰ کیلوگرم وزن داشته و بیشترین بار را تحمل کند. با وجود ضعف عمده ماکارونی به علت ترد بودن در تحمل خمش با نوع ساخت و ساز و با کوتاه کردن اعضای فشاری، ماکارونی می‌تواند نمونه بسیار خوب برای مدل‌سازی سازه‌ها پیش از ساخت باشد.
در مسابقات سازه‌های ماکارونی می‌توان راه‌های عملی مکانیزم شکست سازه‌ها را با واقعیت تطبیق داد و به رفع معایب طراحی پرداخت. مدل‌سازی به وسیله ماکارونی فواید بسیاری از جمله هزینه بسیار پایین ساخت مدل و بررسی و مشاهده علل شکست در زمان کم دارد.
● پخت و پز ماکارونی
اگر دوست دارید، ماکارونی که برای ناهار یا شام می‌پزید، عالی از آب در بیاید و انگشتان خود را هم با آن نوش جان کنید باید روش طبخ درست آن را یاد بگیرد. پس همین حالا یک بسته ماکارونی از سوپر مارکت سر خیابان‌تان بخرید و دست به کار شوید.
۱) آب را بجوشانید و آنگاه نمک را به آن اضافه کنید.
۲) از دیگ بزرگ با گنجایش زیاد استفاده کنید، به طوری که ماکارونی بتواند به راحتی در آن غوطه‌ور شود.
۳) زمانی ماکارونی را درون دیگ بریزید که آب در حال جوشیدن باشد.
۴) برای جلوگیری از چسبندگی، یک یا دو قاشق روغن به آب در حال جوشیدن اضافه کنید.
۵) بعد از ریختن ماکارونی، در دیگ را ببندید تا آب آن هر چه سریع‌تر دوباره بجوشد و سپس دیگ را از روی آن بردارید. وقتی پخته شد، آن را آبکش کنید (ماکارونی خوب پخته شده ماکارونی است که پخته بودن آن را زیر دندان احساس کنید نرم بوده ولی هنوز محکم باشد.)
۶) ماکارونی آب‌کش شده باید کمی لیز باشد برای جلوگیری از به هم چسبیدن ماکارونی بعد از آب‌کش شدن، مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید (راه دیگر این است که ماکارونی آب‌کش را با آب داغ اسپری کنید.)
۷) خیلی مهم است که ماکارونی آب‌کش شده بلافاصله در یک ظرف داغ یا در ظرف محتوی سس ریخته شود یا اینکه به دیگ اولیه برگردانده شود.
۸) سس را طوری تهیه کنید که هم‌زمان با آب‌کش کردن ماکارونی آماده باشد.
۹) غوطه‌ور کردن ماکارونی در سس، لذت خوردن ماکارونی را کاهش می‌دهد.
۱۰) ماکارونی را دم نکنید چون دیگر آن طعم و شکل دلپذیر را نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha