سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89517

پسرعمویم تعریف می‌کرد که هندوانه خانه‌شان را همیشه او می‌خرد. حتی عمویم نیز که یک مرد کاملاً جا افتاده است، نمی‌تواند به خوبی او هندوانه جدا کند. می‌گویند هندوانه‌های انتخابی او همیشه قرمز هستند. وقتی از او راز موفقیت‌اش را پرسیدم، جواب داد: <هنگامی‌که می‌خواهم یک هندوانه را از میان تعداد زیادی از آنها انتخاب کنم، به هندوانه فروش می‌گویم، یک هندوانه به شرط چاقو، برای من جدا کن.

او نیز با تلاش فراوان، یک هندوانه را از میان تعداد بی‌شماری از آنها جدا می‌کند و وقتی می‌خواهد با چاقو تکه‌ای از آن را برای اثبات حرفش ببرد، به او می‌گویم، صبر کن نمی‌خواهد آن را تکه تکه کنی.>
چند سالی است که این میوه زودتر از فصل‌اش وارد بازار فروش می‌شود.‌ اینها همه نشانه‌هایی از پیشرفت کشاورزی و چند فصل بودن کشورمان هستند. به هر حال،‌ این بار می‌خواهیم کمی‌ درباره خواص ناگفته‌ این میوه با شما صحبت کنیم.
● هندوانه در روزهای گرم
این میوه را اولین بار آفریقایی‌ها مورد استفاده قرار دادند. در کشورهایی که آب کم داشتند از ‌این میوه به منظور رفع تشنگی استفاده می‌شد. کشورهایی مانند چین،‌ترکیه،‌ ایران وایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین پرورش دهنده‌های ‌این میوه به حساب می‌آیند.
همه ما می‌دانیم که این میوه پوستی سبز دارد که داخل آن قرمز رنگ است و هر قدر قرمزتر باشد، شیرین‌تر و رسیده‌تر است. اما شاید باورکردنی نباشد اگر بگوییم، هندوانه‌هایی هم هستند که داخل‌شان نارنجی، زرد و یا سفید است و کاملاً رسیده به نظر می‌رسند. تخمه‌هایی که در لابه لای‌ این میوه به چشم می‌خورد گاهی سیاه،‌ قهوه‌ای، سفید، سبز و حتی زرد هستند، به علاوه، برخی از هندوانه‌ها بدون تخمه‌اند. حتماً شما هم دوست دارید هندوانه‌هایی که می‌خرید ازاین دسته باشند یعنی هندوانه‌های بدون تخمه!
شاید این خبر را شنیده باشید که ژاپنی‌ها هندوانه‌هایی مکعبی شکل پرورش داده‌اند. جالب است بدانید که پژوهشگران مهندسی کشاورزی کشور خودمان نیز هندوانه مکعبی پرورش داده‌اند، با این تفاوت که هندوانه‌های ایرانی هم خوش‌مزه‌تر بودند و هم بدون تخمه.
● هندوانه، دشمن سرطان
رنگ صورتی مایل به قرمز هندوانه به دلیل وجودترکیبی با خاصیت ضدسرطانی است. هندوانه‌هایی که قرمزترند خاصیت ضدسرطانی بیشتری دارند. ترکیبی که موجب قرمزی و خاصیت ضدسرطانی هندوانه شده است، در دسته بتاکاروتن‌ها جای می‌گیرد یعنی همان‌ترکیبی که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.
لازم است بدانید که بتا کاروتن موجود در هندوانه می‌تواند ۱۱درصد از نیاز روزانه بدن را به این ماده مغذی فراهم آورد. اما می‌دانید این بتاکاروتن چه نام دارد؟ بله، لیکوپن، همان بتاکاروتن معروف با خاصیت آنتی اکسیدانی، یعنی همان ماده ضد سرطانی که در گوجه فرنگی یافت می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌های هندوانه فقط از نوع بتا کاروتن نیستند بلکه ویتامین C فراوانی نیز دراین میوه وجود دارد که با همین خاصیت از بدن محافظت می‌کند. خوردن یک فنجان از این میوه ۲۵ درصد از نیاز روزانه افراد بالغ را به ویتامین C تأمین می‌کند. وجود ‌این دو آنتی‌اکسیدان در کنار هم در هندوانه موجب کاهش اسپاسم لوله‌های هوایی و حملات آسمی ‌می‌شود. به‌ این دلیل است که خوردن‌ این میوه برای مبتلایان به بیماری آسم مفید شناخته شده است. در ضمن این میوه آلرژی‌زا نیست و به این دلیل مبتلایان به آسم و یا آلرژی‌های غذایی می‌توانند از این میوه با خیال راحت استفاده کنند.
● کم سدیم اما پر پتاسیم
یکی از ویژه‌گی‌های منحصر به فرد این میوه آن است که به داشتن سدیم کم شهرت دارد. همان‌طور که می‌دانید، سدیم از جمله ‌ترکیباتی است که در بیماری فشار خون می‌تواند مشکلات فراوانی را به بار آورد. هندوانه علاوه بر سدیم کمی‌ که دارد، در هر فنجان خود که ۱۵۲ گرم وزن دارد، دارای ۱۷۶ میلی‌گرم پتاسیم است و به عنوان یک منبع غذایی خوب‌ این ماده مغذی شناخته شده است.
همانطور که می‌دانید، پتاسیم از جمله مواد مغذی است که در کاهش فشار خون بسیار مفید است. از این رو، به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مصرف روزانه یک فنجان هندوانه خرد شده توصیه می‌شود.
● لاغر شدن با هندوانه
خیلی‌ها توصیه می‌کنند ‌این میوه به دلیل قند فراوانی که دارد برای کسانی که تصمیم به لاغر شدن دارند، مناسب نیست و نباید در حین لاغری لب به هندوانه زد. اما بهتر است بدانید که هر فنجان از ‌این میوه که ۱۵۲ گرم وزن دارد، فقط ۴۸ کالری انرژی تولید می‌کند. اما فراموش نکنید که این میوه دارای ‌اندیس گلایسمی ‌بالایی بوده و بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که از انسولین تزریقی برای کنترل قندشان استفاده می‌کنند، باید آن را با احتیاط کامل مصرف کرد.
نکته دیگری که باید درباره‌این میوه به خاطر داشته باشید، آن است که‌ این میوه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین ۱B و ۶B است. ‌این مواد مغذی می‌توانند در تولید انرژی و انجام زنجیره متابولیسم قندها و چربی‌ها دخالت کرده و آن را عملی سازند.
‌این میوه در مقایسه با کالری که به بدن می‌رساند، مواد مغذی فراوانی دارد به‌این دلیل است که خوردن آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود. ۹۲ درصد از این میوه آب است. این موضوع خود بهانه‌ای است برای بیشتر آب خوردن یعنی افرادی که نمی‌توانند زیاد آب بنوشند می‌توانند از هندوانه استفاده کنند.
توصیه می‌شود به هیچ عنوان هندوانه‌های سفید را میل نکنید زیرا به شدت اسیدی بوده و می‌تواند زیان‌بار باشند.
● هندوانه در سبد خرید خانواده
در هنگام خرید هندوانه حتماً دقت داشته باشید که آسیبی در هیچ نقطه‌ای از بدنه این میوه وجود نداشته باشد. برای انتخاب هندوانه ابتدا به آن نگاه کنید. هندوانه باید پوست محکم و یک دستی داشته باشد. برای امتحان آن را بلند کنید، هندوانه باید سنگین باشد البته نسبت به‌اندازه‌ای که دارد. سپس آن را بچرخانید، وجود لکه‌های زرد رنگ روشن نشانه رسیده بودن این میوه و قرار گرفتن آن در مقابل نور خورشید است. به یاد داشته باشید که این میوه را می‌توان به مدت دو هفته در صورتی که برشی بر آن وارد نشده باشد در خارج از یخچال و در دمای اتاق نگهداری کرد اما در صورتی که برشی به این میوه داده شد، دیگر باید آن را داخل یخچال گذاشت. در صورت نرسیده بودن هندوانه، می‌توان آن را خارج از یخچال و در یک کیسه کاغذی قرار داد تا کاملاً برسد.می‌توان مقدار بتاکاروتن را در هندوانه افزایش داد. می‌پرسید چطور؟ بهتر است قبل از پاره کردن، آن را برای یک تا دو روز در دمای اتاق نگه دارید. به علاوه، نگه‌داشتن‌ این میوه در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد در مقایسه با ۱۳ درجه سانتی‌گراد، میزان لیکوپن ۱۱ تا ۴۰ درصد و میزان کل بتاکاروتن‌های موجود را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. آنزیم‌های موجود در این میوه به‌ این دما حساس هستند و می‌توانند موجب افزایش‌ این ‌ترکیبات ارزش‌مند شود. ‌اما به محض اینکه هندوانه را برش دادید، روی آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید تا هم بوی سایر غذاها را نگیرد و هم خشک نشود، به علاوه‌ یادتان نرود که‌این میوه را بعد از برش دادن حتماً در یخچال نگهداری کنید. شما می‌توانیداین میوه را به جای شستن با آب، با یک دستمال کاغذی و یا دستمال نم‌دار تمیز کنید. از آن می‌توانید در تهیه انواع سالادهای میوه استفاده کنید. در کشورهای آسیایی از جمله کشور خودمان تخمه ‌این میوه را نیز بو می‌دهند و به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌کنند حتی در تهیه نان‌ها نیز از مغز آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مردم کشور روسیه و برخی مناطق کشور خودمان از این میوه‌ترشی تهیه می‌کنند و این ‌ترشی یکی از متداول‌ترین راه‌های به مصرف رساندن این میوه به حساب می‌آید. به علاوه، کشورهای اروپایی نیز از پوست خارجی این میوه‌ترشی تهیه می‌کنند و آن را به همراه غذایشان به مصرف می‌رسانند.همان طور که گفتیم، از هندوانه می‌توان در تهیه سالادهای میوه استفاده کرد. بهترین مخلوطی که می‌توان از ‌این میوه به‌دست آورد، مخلوط هندوانه به همراه طالبی و کیوی است که می‌توان با کمی‌ ماست و شکر از آن دسری بسیار خوش طعم تهیه کرد. حتی آب‌ این میوه به همراه تکه‌های خرد شده آن می‌تواند بسیار خوش‌مزه و دلچسب باشد، به خصوص اگر بعد از یک روز کاری و هوای گرم به خانه بیایید و به محض باز کردن در یخچال، لیوان پر از آب هندوانه را ببینید.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha