سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89518

اولین مشکل شما برای گیاهخوار شدن چیست؟ حتما تا اسم گیاهخواری می‌آید منوی غذایی‌تان آنقدر محدود می‌شود که ترجیح می‌دهید از خیر آن بگذرید و به گوشت‌خواری ادامه دهید، اما فقط کافی است وارد سایت انجمن گیاهخواران شوید تا با منوی گسترده‌ای از غذاهای گیاهی روبه‌رو شوید، غذاهایی که نه‌تنها طبخ آنها سخت نیست که گاه بسیار ساده و کم‌هزینه است.

دنیای کم‌تحرک و ماشینی امروز باعث شده تا انسان‌ها دچار بیماری‌های مختلفی شوند، بیماری‌هایی که سال‌ها با آن زندگی می‌کنند بدون اینکه از آن خبر داشته باشند، اولین راه‌حلی که برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر چاقی، چربی خون، بالا رفتن فشار خون و ناراحتی‌های قلبی به نظر می‌رسد تغذیه مناسب است.
خوردن انواع گوشت‌ها و به خصوص گوشت قرمز می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به سلامت انسان وارد کند. شاید همین موضوع باعث شد تا تعدادی از مردم به فکر راه‌حلی برای رفع این مشکل بوده و گیاهخواری را پیشه کنند.
در ایران نیز اولین‌بار انجمن گیاهخواران در سال۱۳۷۸دف گسترش فرهنگ تغذیه پاک تاسیس شد و کوشید تناول مائده‌ای را ترویج کند که باعث شکفته شدن و بارور شدن آگاهی معنوی در انسان می‌شود.
در حال حاضر باتوجه به وفور غلات، میوه‌جات، سبزیجات، حبوبات و انواع لبنیات در کشورمان، تغذیه بدون گوشت از نظر سلامتی، اقتصاد و بهداشت عمومی فوق‌العاده مفید است.
این گزارش می‌افزاید: بدون گوشت می‌توان غذاهای بسیار متنوع و لذیذی را تهیه کرد، که نه‌تنها ازنظر ترکیبات غذایی و پروتئینی کمبودی نسبت به غذاهای حاوی گوشت ندارند بلکه سالم‌تر، مقوی‌تر، در دسترس‌تر و طبیعی‌تر نیز هستند.
پژوهش‌های مراکزپزشکی جهان موید این است که مصرف گوشت در ایجاد بیماری‌های گوناگون گوارشی و غیر آن، از جمله سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند.
بر این اساس، به همین دلیل از چند سال پیش تاکنون در بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، مصرف گوشت روند نزولی نسبتا سریعی طی کرده و به جای آن مصرف انواع فرآورده‌های گیاهی و لبنی به عنوان جایگزینی برای گوشت افزایش چشمگیری نشان داده است. البته احتراز از خوردن گوشت از دیدگاه‌های دیگر بهداشتی و اقتصادی نیز قابل توجیه و دارای اهمیت است.
در کشورهای مختلف، روند مصرف گوشت با میزان آگاهی مردم نسبت معکوس دارد، به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای پیشرفته هر ساله تدریجا از تعداد گوشت‌خواران کاسته و به تعداد گیاهخواران افزوده می‌شود و این تغییر در برخی ازکشورهای غربی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است. در این گزارش به فعالیت‌های مختلف این انجمن اشاره شده است.
تاسیس رستوران‌های گیاهی یکی از فعالیت‌های عمده این انجمن به شمار می‌رود. این رستوران‌ها درحال حاضر در دونقطه تهران (مرکز وشمال) با بهره‌گیری از پرسنل با تجربه با انواع غذاهای سرد و گرم ایرانی و فرنگی همراه با پیتزاهای متنوع، دسر و نوشیدنی‌های طبیعی سرد و گرم پذیرای افراد هستند. راه‌اندازی فروشگاه‌های محصولات گیاهی نیز از دیگر اقدامات این انجمن است.
انواع ادویه‌ها، معطرکننده‌ها، دال‌ها، آردها، چای‌های گیاهی، مواد لازم برای شیرینی‌پزی، محصولات صددرصد طبیعی و مرغوب مانند عود، روغن زیتون، عسل، ملاس، پنیر، سوسیس گیاهی، سویا و همچنین انواع شیرینی‌های‌تر و خشک بدون تخم مرغ، جایگزین‌هایی برای گوشت مانند مامسان و غذاهای طبخ شده مانند برگر، کتلت گیاهی و انواع سس‌ها و چاشنی‌ها از محصولات عرضه شده در این فروشگاه‌ها هستند.
قابل ذکر است، همه اجناس و محصولات این فروشگاه‌ها کاملا گیاهی بوده و در آنها گوشت و تخم‌مرغ به‌کار نرفته و از بهترین مواد اولیه و کاملا بهداشتی تهیه شده است. عرضه این محصولات در این فروشگاه‌ها طبق مجوز انجمن گیاهخواران ایران برای تهیه و توزیع مواد غذایی صورت می‌گیرد.
برگزاری کلاس‌های آموزش آشپزی گیاهی از دیگر فعالیت‌های انجمن گیاهخوارن ایران است که به صورت آموزش گام به گام، از سطح کاملا مبتدی، نحوه استفاده و ترکیب مواد غذایی و ادویه‌جات در غذاهای ایرانی آموزش داده می‌شوند.
تاکنون برای آموزش آشپزی گیاهی، سه جزوه آموزشی شامل مجموعه‌های هماهنگ غذایی به چاپ رسیده که افراد را قدم به قدم با غذاهای گیاهی آشنا می‌کند.
همچنین کتاب‌های «هنر آشپزی گیاهی» و «آشپزی گیاهی نزد ملل مختلف» از جمله کتاب‌های منتشر شده این انجمن است. این انجمن به منظور اشاعه فرهنگ تغذیه سالم و طبیعی گیاهی و برقراری ارتباط با علاقه‌مندان عضو می‌پذیرد.
معالجه با میوه‌ها و سبزی‌ها از قدیم معمول بوده است و این هدایای طبیعت همیشه در راس داروها قرار داشته‌اند. روش تغذیه و تبرید همیشه برای از بین بردن سم‌های کهنه بدن که مانع رشد و سلامتی اعضای بدن می‌شوند به کار رفته، توصیه و تجویز شده است.
شکم‌پرستان وقتی از طعم لذیذ و گوارای میوه‌ها صحبت می‌کنند از ارزش درمانی آنها حرفی به میان نمی‌آورند اما امروزه همه می‌دانند که میوه‌ها و سبزی‌ها تنها خاصیت غذایی ندارند بلکه درمان هم می‌کنند.
● نخبگان گیاهخوار دنیا:
دالایی لاما (چهاردهم) (رهبر عرفان و برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۸۹ی)، یوگاناندا (استاد عرفان هندی)، سقراط (فیلسوف یونانی)، لئوناردو داوینچی (دانشمند، مخترع و نقاش ایتالیایی)، جورج برنارد شاو (نویسنده، برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۲۵رلندی)،‌هانس کریستین اندرسن (شاعر و نویسنده دانمارکی)، فرانس کافکا (نویسنده اتریشی)، ژان ژاک روسو (نویسنده و فیلسوف فرانسوی)، آنتونی رابینز(بازیگر آمریکایی)، آلبرت انیشتین (دانشمند و برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۲۱مانی)، توماس ادیسون (دانشمند و مخترع آمریکایی)، اسحاق نیوتن (دانشمند انگلیسی)... ماهاتما گاندی (رهبر حقوق بشر هندی)، کرتا اسکات کینگ (رهبر حقوق بشر آمریکایی، همسر مارتین لوتر کینگ)، بیلی جین کینگ (قهرمان تنیس آمریکایی)، مارتینا ناوراتیلووا (قهرمان تنیس چکسلواکی) ...
● بزرگان تاریخ از گیاهخواری می‌گویند:
▪ رژیم غذایی گیاهی تاثیر عمیقی بر ذات و طبیعت ما دارد اگر تمام دنیا گیاهخوار شود، سرنوشت بشریت می‌تواند تغییر کند. «آلبرت اینشتین»
▪ من فکر می‌کنم پیشرفت معنوی در یک مقطعی ایجاب می‌کند که ما از کشتن حیوانات برای نیازهای جسمانی‌مان صرف‌نظر کنیم. «ماهاتما گاندی»
▪ من گیاهخوار و مخالف مشروبات الکلی هستم؛ زیرا به این صورت بهترین استفاده ممکن را از مغزم می‌کنم. «توماس ادیسون»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha