سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89527

گر چه جایگاه اصلی بوی بد دهان دقیقاً‌ در زیر بینی است اما خیلی افراد مبتلا از وجود آن اظهار بی اطلاعی می کنند. داشتن نفس بدبو ( Halitosis ) یک عارض‍ه نا خوشایند است که تاثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی و شغلی افراد داشته و در اغلب موارد اطلاع از آن با شرمندگی همراه است. عدم رعایت بهداشت مناسب دهان، بعضی از غذاهای خاص، استفاده از دخانیات و نوشابه های الکی و مصرف برخی از داروها در ایجاد بوی دهان نقش اصلی را دارند. در پاره ای از موارد نادر،‌ این عارضه ممکن است علت سیستمی نیز داشته باشد.

در بین عوامل ذکر شده مهمترین نقش در ایجاد بوی بد دهان بر عهدۀ حفرۀ دهان و به خصوص سطح پشتی زبان است. پرزهای زبان محل مناسبی است برای تجمع میکرو ارگانیسم ها و باقیماندۀ ذرات غذایی که اغلب به بهداشت آن کمتر توجه می شود. مسواک زدن مختصر سطح پشتی زبان حتی می تواند باعث کاهش ۷۰ % در بوی بد دهان گردد.
عدم رعایت بهداشت و باقیماندن ذرات غذایی در بین دندانها و اطراف لثه،‌ علاوه بر تاثیر مستقیم در ایجاد بوی ناخوشایند، باعث پوسیدگی در دندانها و یا تشکیل آبسه و عفونت ها می گردند که نتیجۀ آن تشدید شرایط نامطبوع در دهان است. وجود دندانهایی که پر کردگی های قدیمی آنها دچار ترک و یا شکستگی در لبه ها شده اند و در زیر آنها عود پوسیدگی وجود دارد،‌ باید حتماً‌ مورد توجه قرار گیرند. همچنین بیماری های پریودنتال که با خون روی و التهاب گسترده در لثه ها همراه هستند در ایجاد نفس بدبو نقش اساسی دارند.
مصرف بعضی از غذاها که حاوی پیاز یا سیر می باشد،‌ باعث تشدید این عارضه می شود. این مواد پس از جذب و ورود به گردش خون به ریه ها منتقل شده و تا ساعتها آثار خود را در هنگام عمل بازدم نشان می دهند. مصرف بعضی از دهان شویه ها در این مورد ممکن است کمک کننده باشد.
خشکی دهان ( Xerostomia ) یکی دیگر دیگر از عوامل اصلی در ایجاد بوی بد دهان می باشد. در شرایط عادی جریان بزاق می تواند باعث حذف بعضی از عوامل و اجزای موثر در بوی بد دهان گردد. کاهش یا قطع جریان بزاق باعث تشدید عوامل موثر در این عارضه می گردد،‌همچنین موجب افزایش میزان پوسیدگی های دندانی می شود که به نوبۀ خود در ایجاد بوی بد دهان نقش قابل توجهی دارند.
مصرف بعضی از داروها،‌ایجاد اختلال در عملکرد غدد بزاقی، رادیو تراپی های گسترده و تنفس همیشگی دهانی، از عوامل ایجاد خشکی دهان و بوی بد ناشی از آن می باشد.
در صورتی که علت بوی بد دهان با بررسی و درمان های دندانپزشکی برطرف نگردد،‌باید علت های سیستمی را جستجو کرد. از مهمترین عوامل سیستمی می توان، عفونت های موضعی در بینی، ‌لوزه ها و ریه، سینوزیت مزمن، برنشیت، دیابت، بیماری های سیستم گوارشی و اختلال در عملکرد کلیه و کبد را نام برد.
● توصیه به مبتلایان
▪ اولین قدم در برطرف کردن بوی بد دهان داشتن بهداشت مناسب دهانی است که استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان و البته،‌با روش صحیح آن و همچنین مسواک نمودن قسمت پشتی زبان بسیار موثر خواهد بود.
▪ ملاقات های دوره ای با دندانپزشک را فراموش نکنید. مراحل اولیۀ بیماری های لثه، پوسیدگی های مخفی دندانی،‌ پر کردگی هایی که باید تعویض شوند و پوسیدگی هایی که عود مجدد پیدا کرده اند توسط دندانپزشک قابل تشخیص است.
▪ اگر از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می کنید، بعد از هر وعد غذایی و قبل از خواب، آنها را در آورده و کاملاً شستشو دهید. استفاده از محلو های ضد عفونی کننده در بعضی از موارد ضروری خواهد بود.
▪ استفاده از دخانیات و نوشابه های الکلی را قطع کرده یا مصرف آنها را به حداقل کاهش دهید.
▪ اگر دچار خشکی همیشگی در دهان هستید با دندانپزشکان مشورت کنید. مصرف آدامس های بدون قند و استفاده از مایعات جایگزین بزاق بسیار سودمند خواهند بود.
▪ بعضی از دهان شویه ها در برطرف کردن بوی بد دهان موثرند. فقط در صورت مشورت با دندانپزشکان از آنها استفاده نمایید.
▪ از دندانپزشکتان بخواهید نحوۀ صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان را برایتان تشریح نمایید. استفاده غیر صحیح کمک چندانی به بهداشت دهان و به خصوص برطرف کردن بوی بد دهان نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha