تبلیغات ماهواره ها درباره داروهای ضد ریزش مو نادرست است.

دكتر امیر هوشنگ احسانی ، متخصص پوست و مو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر گفت : اخیرا تبلیغات گسترده ای در ماهواره ها و برخی مجلات داخلی كشور درخصوص محلول ها ، ژل ها و داروهای ضد ریزش مو و جلوگیری كننده از سفیدی مو صورت می گیرد كه اساس علمی ندارند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ، درمان ریزش مو تا حد زیادی به علت ریزش مو بستگی دارد و تا علت این مشكل مشخص نشده است ، نمی توان دارو تجویز كرد. به طور مثال اگر علت ریزش مو ، كم خونی باشد، استفاده از تونیك ها و محلول هایی كه معمولا گران قیمت نیز هستند، حتی اگر برای مدت طولانی نیز استفاده شود، تاثیری نخواهد داشت و تا درمان كم خونی صورت نگیرد نمی توان این نوع ریزش مو را درمان كرد یا مثلا در مواقعی كه علت ریزش مو ارثی است كه در اصطلاح به آن تاسی مردانه می گویند، فقط یك یا دو عدد دارو در جهان وجود دارد كه تاثیر آن در درمان این نوع تاسی به اثبات رسیده ا ست كه یكی از آن ها داروی فینا ستراید است كه با جلوگیری از تاثیر هورمون مردانه برگیرنده های موجود در ریشه مو اثر می كند و دیگر داروی تایید شده، محلول موضعی ماینوكسیدیل است كه می تواند در درمان ریزش مو موثر باشد ، به شرط آنكه دیگر علل زمینه ای ریزش مو برطرف شده باشد.

به گفته دكتر احسانی ، به غیر از این داروها ، تاثیر كمتر محلولی برای درمان ریزش مو تایید شده است و تقریبا همه تركیباتی كه هم اكنون به ویژه در ماهواره ها درباره تاثیر آن ها در درمان ریزش مو تبلیغ می شود ، تاثیر طولانی مدت ندارند و اكثر آن ها حاوی تركیبات كورتونی هستند كه به طور موقت باعث افزایش رشد مو می شود ، اما پس از قطع دارو ریزش مو شدید تر از پیش نیز می شود.

دكتر احسانی تصریح كرد : هم اكنون یكسری داروهای گیاهی در داروخانه های ما عرضه می شوند كه هنوز تاثیر آن ها نیز، در درمان ریزش مو به اثبات نرسیده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطر نشان كرد: همواره برای درمان ریزش مو باید به علت آن توجه كرد كه از جمله می توان به استرس ، بیماری ها و توارث اشاره كرد و شایعترین علت ریزش مو ، ریزش موی مردانه است كه جنبه ارثی دارد و حتی ممكن است در زنان نیز مشاهده شود.

دكتر احسان در پایان خاطر نشان كرد: اكثر محلول هایی كه برای درمان ریزش مو از سوی ماهواره ها تبلیغ می شوند، قیمت های بسیار زیادی دارند و تا كنون تاثیر دایمی هیچكدام از آن ها مشخص نشده است و مردم نباید فریب این گونه تبلیغات كذب را بخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha