پژوهشگران در آمریكا با انجام دادن یك بررسی، به صورت مقدماتی موضوع تاثیرگذار بودن مصرف داروی آسپیرین بر روند درمان بیماری سرطان پروستات را تائید كردند.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه آمریكایی یو.اس.ای.تودی در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: این بررسی را پزشكانی از "موسسه سرطان شناسی دانا - فاربر" در بوستون با همكاری پزشكانی از "دانشگاه كانكتیكات" بر روی شماری از مردان كه برای درمان سرطان پروستات از هورمون درمانی استفاده می كردند، انجام دادند.

نتیجه این بررسی در مقاله ای در شماره اخیر "نشریه پزشكی نیوانگلند" به چاپ رسیده است.

دكتر آنتونی دامیكو، از نویسندگان این مقاله و یكی از مسئولان موسسه دانا - فاربر می گوید: درمان های هورمونی مانع از ترشّح هورمون "تستوسترون" كه به تغذیه تومور پروستات می پردازد، می شود.

این در حالی است كه "تستوسترون" بر روش واكنش بدن به آسپیرین، نقش مهّمی دارد. بدون وجود تستوسترون، حتّی مقدار اندكی از آسپیرین نیز می تواند برای بدن زیاد باشد.

در این بررسی، 37 درصد از مردان همزمان با مصرف آسپرین مجبور شدند یكی از درمان های هورمونی شان را كه دارویی به نام "فلوتامید" است، متوقّف كنند، چرا كه نتایج آزمایش كبد آنان غیر عادی شد. این در حالی است كه این مشكل فقط برای سیزده درصد از مردانی كه از آسپیرین استفاده نكرده بودند، بروز كرد.

به گفته دكتر دامیكو، توقّف زودهنگام هورمون درمانی، خطرناك است، چرا كه به تومور سرطانی امكان رشد می دهد.

این پزشك و پژوهشگر پس از 8 سال بررسی به این نتیجه رسید كه در مردانی كه در مراحل اولیه، مصرف فلوتامید را قطع كردند، خطر مرگ 3 و نیم برابر بیشتر از مردانی است كه دوره شش ماهه درمان را كامل كردند.

دامیكو پیشنهاد می كند كه مردان باید درباره این موضوع كه آیا توقف مصرف آسپیرین در مدّت شش ماه در دوره ای كه تحت درمان هورمونی قرار دارند، بی خطر است، با پزشك خود مشورت كنند.

درهمین حال اوتیس براولی، از انجمن سرطان آمریكا می گوید: هنوز برای تغییر شیوه ای كه پزشكان بیماران مبتلا به سرطان پروستات را درمان می كنند، بسیار زود است، چرا كه بسیاری از افراد مبتلا به این نوع سرطان، سالخورده هستند و در معرض بیماری قلبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha