سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89574

بیمارستان قلب کوثر بزرگترین مرکز خیریه درمانی در سطح کشور است که با همت مردم نیکوکار و به منظور ارائه خدمات به بیماران قلبی در شیراز در بنیاد قلب فارس احداث و از شهریور سال گذشته بهره برداری از بخشی از آن آغاز شده است . گرچه بنا به گفته دکتر تابنده مدیر عامل بنیاد قلب فارس فکر اولیه تاسیس چنین بیمارستانی به سال 70 و شاید قبل از آن بر می گردد اما مطمئناً نیاز به داشتن چنین مرکز پیشرفته و تخصصی از دهها سال قبل از آن بر می گردد و از زمانی که امکاناتی برای انجام جراحی قلب وجود نداشت احساس می شد. همان زمانی که بیماران باید برای عمل جراحی نه به تهران بلکه با تحمل هزینه های گزاف به خارج از کشور اعزام می شدند.

بیمارستان قلب کوثر در دو قسمت 6 و 9 طبقه ساخته شده که به علت برخی مشکلات مالی تنها 4 طبقه از بیمارستان به ظرفیت 120 تخت تکمیل و تجهیز شده است و مابقی آن تنها از نظر نمای بیرونی ساخته شده ولی بخش داخلی آن نیاز به تکمیل و تجهیز دارد.
از امکانات این مرکز می توان به 13 اتاق عمل، بخشهای CCU، ICU، اورژانس، اتاق عمل اورژانس، آزمایشگاه پاتولوژی، رادیولوژی، آنژیوگرافی (کت لب)، ریکاوری جراحی عمومی، CTScan، MRI،Perfusion scan، درمانگاههای  متعدد، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی، دندانپزشکی، بخش های بستری، جراحی داخلی، قلب، پست آنژیو، POST ICU،POST CCU، بخش های زنان و زایمان، بخش اطفال و ...  اشاره کرد .
مدیر عامل بنیاد قلب فارس در خصوص نوع خدمات و درمانهای ارائه شده در بیمارستان قلب کوثر گفت: کارهای تشخیصی و درمانی در همه رشته های پزشکی در این مرکز ارائه می شود ولی اولویت با بیماران قلبی است. به عنوان مثال در بخش زنان و زایمان بیمارستان، اولویت با بیماران قلبی است تا این بیماران با مراقبت بیشتر زایمان و یا مورد عمل جراحی قرار گرفته و مشکلات درمانی آنها مرتفع شود.
دکتر تابنده با اشاره به اینکه ارائه خدمات در این بیمارستان هزینه بر است افزود: این بیمارستان به صورت خیریه احداث شده است اما تامین سایر هزینه ها مانند هزینه درمان بیماران، دستمزد پزشکان، پرداخت حقوق کارکنان، استهلاک دستگاهها و تجهیزات، هزینه های آب، برق، گاز، تلفن و ... بایستی از محل درآمدهای بیمارستان تامین شود.
 وی در خصوص نحوه ارائه خدمات به مردم و افراد بی بضاعت در این بیمارستان گفت: تعرفه خدمات بیمارستان قلب کوثر تفاوتی با تعرفه بیمارستانهای خصوصی ندارد همان هزینه ای که صرف اعمال جراحی در بیمارستانهای خصوصی می شود، در این بیمارستان نیز هزینه می شود. بنابراین جهت ارائه هرچه بهتر خدمات باید بخش دولتی نقش نظارت کننده داشته ولی بخشهای خصوصی به عنوان حمایت کننده و بخش های بیمه ای به عنوان شرکتهای متولی ارائه خدمات به مردم بیشتر با این مرکز هماهنگ باشند.
دکتر تابنده با ارزیابی عملکرد بخشهای متولی درمان و امور پزشکی در 20 سال گذشته گفت: استان فارس پس از پشت سر گذاشتن یک دهه رکود، در 10 سال اخیر روند روبه رشدی را طی کرده است. البته هنوز به وضعیت دهه 50 و 60 نرسیده ایم. درآن سالها ایران به عنوان قطب پزشکی کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح بود که باید تلاش کنیم به جایگاه قبلی خود بازگردیم.ضمن آنکه وضعیت کنونی درمانی شیراز از بسیاری از کلان شهر ها همچون اصفهان و تهران بهتر است.
 وی در پاسخ به این سوال که دلیل افت شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را چه مواردی می دانید گفت: در یک دوره زمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بسیاری از دانشگاههای پزشکی دنیا قابل رقابت بود که از جمله دلایل آن می توان به اختصاص بودجه مناسب و تعداد کم دانشجویان اشاره کرد که در نتیجه آن، دانشگاه قادر بود آموزشهای علمی خوب را با استفاده از سرانه بالا به دانشجویان بدهد اما چند سال پس از انقلاب به دلیل مواجهه با کمبود پزشک، دانشگاه ناگزیر به پذیرش تعداد زیادی دانشجو شد که به تبع آن آموزش با مقداری افت مواجه شد.
دکتر تابنده افزود: در حال حاضر که تعداد پزشکان در کشور به حد کافی رسیده است باید از نظرکمی تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه را کم کرده و به بهینه نمودن راههای کنترل آموزش پرداخت. وی وضعیت بیمارستان های خصوصی شیراز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:
خوشبختانه به واسطه عملکرد مثبت بیمارستانهای خصوصی سطح درمان در شیراز نسبت به 15 سال گذشته بسیار بهتر شده است گرچه نمی توان آن را رضایت بخش دانست. این روند روبه تکامل باید گسترش پیدا کند. دولت باید بپذیرد که بخش خصوصی به درمان بپردازد و بخش دولتی به آموزش پرداخته و نقش هدایت گر و بدون وابستگی خود را ایفا نماید.
دکتر تابنده در پاسخ به این سوال که چرا جوابهای پزشکان در خصوص درمان یک بیمار متفاوت است گفت: چنین استنباطی به نا آگاهی و عدم اعتماد مردم به پزشکان برمی گردد البته شاید نظر دو پزشک در مورد زمان عمل جراحی متفاوت باشد اما مطمئناً نظر آنها در مورد تشخیص عارضه یکی است و تنها در مورد برخی جوانب ممکن است نظر متفاوت داشته باشند. در یک مقطع زمانی بیماران به پزشکان اعتماد کامل داشتند که متاسفانه در سیستم پزشکی کنونی این اعتماد با قدری شک و دو دلی صورت می گیرد.
 مدیر عامل بنیاد قلب فارس در خصوص ارائه خدمات درمانی به بیماران کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: متاسفانه امکانات درمانی شیراز جوابگوی بیماران استان فارس هم نمی باشد اما می توان با سرمایه گذاری های لازم زمینه برای توریست درمانی را مهیا کرد.
دکتر تابنده اظهار داشت: گردشگری و جلب توریست در هر زمینه ای یک تجارت کلان است که می توان از آن بهره های اقتصادی فراوانی برد بنابراین توریست درمانی نیز با ایجاد زیر ساخت می تواند به دستیابی به اهداف اقتصادی کمک نماید.
وی امارات را الگویی مناسب جهت این امر دانست و افزود: در امارات با همکاری دانشگاههای اروپایی و آمریکایی مراحل طراحی یک مرکز سلامت (Healf city Center) در دست اقدام است که می توان با استفاده از آن تجربیات، چنین مرکزی را در ایران و شیراز نیز راه اندازی نمود.
وی در ادامه گفت: رایزنهایی با یک موسسه توریستی در دبی در این خصوص صورت گرفته است اما به دلیل عدم امکانات کافی نمی توان فعلاً اقدامی به صورت اجرایی انجام داد، ضمن آنکه باید دراین امر از افراد دلسوز، باسواد و متخصص کمک گرفت.
دکتر تابنده در پایان با اشاره به اینکه براساس نظر شخصیش انسانها را با میزان مفید بودنشان برای اجتماع می سنجد گفت: من معتقدم انسان یک موجود اجتماعی و فکور است و بر اساس اینکه چقدر اجتماعی است و به چه اندازه برای اجتماع مفید است می تواند انسانیت داشته باشد. به نظر من آن مقداری که ما برای دیگران کار می کنیم انسانی است و بقیه حیوانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha