سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89586

این در حالی است که از هر 100هزار عمل جراحی زیبایی 6 مورد به فوت متقاضی منجر می‌شود.

دکتر غلامحسین نیک‌نژاد معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با «تهران امروز» می‌گوید: با توجه به آمار بالای شکایت‌ها، جراح یا پزشک عمومی که اقدام به جراحی زیبایی کند، 6 ماه تا یک سال از فعالیت پزشکی محروم و در صورت ادامه این روند، پروانه پزشکی وی لغو می‌شود.
او می‌افزاید: در حال حاضر 800 متخصص ترمیمی در سطح کشور به عمل زیبایی می‌پردازند.
این در حالی است که عبدالجلیل کلانتر هرمز رئیس انجمن جراحان پلاستیک کشور، تعداد جراحان فوق‌تخصص جراحی پلاستیک در ایران را 140 نفر اعلام می‌کند.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک خاطرنشان می‌کند: در سال 3 تا 4 مورد جراحی زیبایی منجر به فوت داریم که این جراحی‌ها توسط جراحان غیرپلاستیک صورت می‌گیرد.
او می‌افزاید: 90 درصد پرونده‌های جراحی زیبایی مربوط به جراحان غیرپلاستیک است. بر اساس مدارک موجود در 6 سال اخیر بیش از 200 پرونده درباره شکایت افراد از پزشکان جراح پلاستیک در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که بیشتر این شکایت‌ها به جراحی‌های چاقی،‌ لاغری و افزایش قد مربوط می‌شود.
دکتر ایرج خسرونیا رئیس انجمن پزشکان متخصص کشور معتقد است: تعداد کسانی که به اسم متخصص عمل می‌کنند 10 برابر بیشتر از جراحان پلاستیک واقعی است و تعداد جراحان متخصص پلاستیک به مراتب پایین‌تر از جراحانی است که اقدام به جراحی‌های زیبایی می‌کنند.
او می‌افزاید: علت اینکه آمار دقیقی از قربانیان عمل زیبایی وجود ندارد این است که در جراحی‌های پلاستیک بیمار را به اسم دیگری به اتاق عمل می‌برند به طوری‌که متقاضی عمل لیپوساکشن (برداشتن چربی‌های زائد) به اسم عمل ریه پذیرفته می‌شود.
رئیس انجمن پزشکان متخصص کشور تاکید می‌کند: متقاضیان عمل زیبایی در کلینیک‌هایی عمل کنند که بخش ICU و CCU داشته و متخصصان قلب و ریه در آن حضور داشته باشند.
دکتر کلانتر هرمز رئیس انجمن جراحان پلاستیک تعداد کلینیک‌های تخصصی زیبایی را 20 واحد اعلام کرده در حالی‌که خود او معتقد است بیش از 100 واحد و مطب به عمل زیبایی در تهران می‌پردازند که از نظر انجمن فعالیت‌های آنها غیرقانونی است.
دکتر محسن نراقی عضو آکادمی جراحان پلاستیک صورت اروپا با اشاره به عامل فوت متقاضیان زیبایی در ایران می‌گوید: بیشتر فوت‌ها در جراحی‌های زیبایی به علت حساسیت‌های بیهوشی است.
او می‌افزاید: ماده بیهوشی هالوتان که چند سالی است در آمریکا و اروپا از رده خارج شده، هنوز در جراحی‌های زیبایی در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند وزارت بهداشت موارد استفاده آن را محدود کرده است.
دکتر نراقی همچنین به عوارض جراحی‌های زیبایی اشاره کرده و می‌افزاید: جراحی‌های زیبایی دو نوع عوارض زودرس و دیررس دارد که عوارض زودرس همان فوت در اتاق عمل بوده و عوارض دیررس آن عفونت جای عمل،‌ آمبولی ریه و سوراخ شدن پرده بینی است.
طبق شنیده‌ها قرار است قانونی به مجلس ارائه شود که طبق آن متقاضیان عمل زیبایی قبل از جراحی به روانپزشک مراجعه کنند.
لازم به ذکر است در حال حاضر طبق تعرفه سازمان نظام پزشکی هزینه عمل زیبایی بینی بین 500 هزار تا یک میلیون تومان و لیپوساکشن از 500 هزار تا 5 میلیون تومان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha